Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Het is de we-conomy die zorgt voor succes’

Van het ‘me-denken’ naar het ‘we-denken’, zo noemt Arko van Brakel ‘de nieuwe werkelijkheid’ voor bedrijven. ‘Het ik-systeem heeft zijn tijd gehad’, aldus de algemeen directeur van de Baak. ‘Een ander soort leiderschap is nodig.’

Testimonial MT500 van Management Team + de Baak

Samen bedrijven ondernemend maken, dat is het thema waar Arko van Brakel op het MT500-evenement over vertelt. Volgens de algemeen directeur van opleidingscentrum de Baak hebben die woorden ‘samen’ en ‘ondernemend’ veel met elkaar te maken, meer dan we wel eens denken. ‘De ontwikkeling van het ik-denken heeft ons veel gebracht. Het ontdekken van je innerlijke kompas, het vinden van jouw beste versie. Ook dat is ondernemen; de beste versie van jezelf worden.’

Maar de huidige me-conomy loopt vast, zegt hij. ‘Het ik-systeem heeft zijn tijd gehad. Denk aan de graaiers van banken en veel beursgenoteerde bedrijven, mensen die zichzelf schaamteloos verrijken. Ik heb niets tegen geld verdienen, maar zelfverrijking klopt niet. Verder zie je veel ondernemers die zo assertief zijn dat het hen alleen nog maar om ‘mij’ gaat; zij raken het gezamenlijke belang kwijt.’

Maar ‘zo zijn we als land niet groot geworden’, aldus Van Brakel. ‘In ons DNA zit: samen leven, samen werken. En daarop zullen de succesvolste businessmodellen ook gebaseerd zijn. Op delen.’ De directeur van de Baak wijst naar de populariteit van sociale media als Twitter en Facebook. ‘Kennelijk is er een enorme behoefte om te delen.’ Er is volgens hem dan ook sprake van een ‘nieuwe werkelijkheid: de we-conomy.’

Springlevend

Maar die transformatie van ‘me’ naar ‘we’ is nog niet zo makkelijk, weet Van Brakel. ‘Ik denk dat je als ondernemer of manager vooral moet vragen: wat waren ook alweer onze waarden? In feite kunnen we banken we-conomists avant la lettre noemen. Wij legden spaargeld in dat naar bedrijven ging, in hypotheken werd gestopt, waardoor bedrijven hun business konden doen en mensen een huis konden kopen. Wij waren de ontwikkelingspartners van de banken. Maar toch hebben ze mij nooit dit gevoel gegeven. Omdat banken alleen maar bezig zijn met producten en niet met mensen.’

Een prachtig voorbeeld hoe het wel moet en wat past bij deze tijd is Lego, zegt Van Brakel. ‘Lego werd gehackt. Dat vonden ze niet leuk. Maar wat deden ze? Ze gingen in gesprek met de hackers. Dat bleken Lego-fans te zijn die best wilden meedoen met het bedrijf. Zij zijn nu in de strategie omarmd. Lego was door het aflopen van haar patent 6 jaar terug op sterven na dood. Nu is het bedrijf springlevend.’

Netwerken is volgens Van Brakel ‘zo oud als de weg naar Kralingen’. Maar wil je naar de we-conomy, ‘dan zul je echt anders moeten netwerken’. Probeer als manager in elk gesprek dat je hebt iets bij te dragen, adviseert hij. ‘Met die gedachte in je achterhoofd zorg je er altijd voor dat je je echt verdiept in de gesprekspartner. Zo beteken je iets voor de ander. Waarom, denk je, is Twitter zo succesvol, en Google? Omdat het een delen-model is. Twitter is niets zonder ons, Google wordt beter bij elke zoekopdracht die wij geven. Om van Marktplaats maar te zwijgen.’

10 uur voor 1 gesprek

Veel bedrijven zijn vooral bezig met hun winst. Terwijl de waarden en normen waarmee ze de mensen om zich heen aan zich binden veel belangrijker zijn, zegt Van Brakel. ‘Dan bezuinigen ze bijvoorbeeld op de klantenservice en mag een gesprek met een klant niet meer dan 20 minuten duren. Maar Zappos.com, de succesvolste webwinkel ter wereld, kende als langste servicegesprek voor één paar schoenen: 10 uur! Zij willen de maximale aandacht aan de klant geven, dat is hun cultuur.

Heb je minder geld, bezuinig dan niet op je waarden die gebaseerd zijn op samen iets bereiken, maar los zaken slimmer op. Door samen te werken, door goed in je netwerk te kijken, door te geven en te delen. Bij Lego waren de uitgaven voor innovatie nog nooit zo laag, waren de marketinguitgaven minder dan ooit en zijn de merkreputatie en winstgevendheid hoger dan ooit. Om dit voor elkaar te krijgen is een ander soort leiderschap nodig. En dus moeten wij als opleidings centrum antwoord geven op de leiderschapsvraagstukken van de toekomst. En dat ondernemen we zoveel mogelijk samen.’

Semler en Swan naar de Baak
Op 24 juni komt Ricardo Semler van Semco naar het Congrescentrum in Nieuwegein. Hij praat over zijn baanbrekende thema: iedereen de baas! Meer info: debaak.nl/events/ricardo-semler Ook Robert Swan (foto) komt dit jaar naar Nederland. De Amerikaan, oprichter van de stichting ‘2041’ voor het behoud van Antarctica en de eerste man die ooit de Noord- en Zuidpool bewandelde, heeft samen met de Baak een programma ontwikkeld voor duurzaam leiderschap.