Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Er is geen alternatief voor duurzaamheid’

Ze zorgen best voor ‘intern ongemak’, de duurzame ambities van Unilever. Een dubbele omzet, bij de helft van de milieu-impact, dat gaat bepaald niet vanzelf. Maar: ‘de consument is bereid de premium te betalen.’

Best practice van Management Team + Eneco

‘Er is geen alternatief voor de ingeslagen weg’, zegt Anniek Mauser, Unilever-directeur duurzaamheid Benelux. Waterschaarste bijvoorbeeld, is in 2020 realiteit in 7 van de 14 belangrijkste markten van Unilever. Vandaar dat Unilever daarop handelt. En vooralsnog met succes. Terwijl de omzet tussen 2008 en 2012 steeg (van 40 naar 51 miljard), daalde in diezelfde tijd de milieu-impact. ‘De wereldbevolking groeit en markten ontwikkelen. Groei is onvermijdelijk en Unilever is daar onderdeel van’, vertelt Mauser aan een volle zaal tijdens Groen Succes Live in het duurzame hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam.

License to operate

Mauser, mvo-manager van het jaar, zegt dat Unilever bewijst dat duurzaamheid en groei elkaar kunnen versterken. ‘Een laag grondstofverbruik is in de opkomende en ontwikkelende markten echt de license to operate.’ Belangrijk, want nu al komt 57 procent van de omzet hiervandaan. ‘Met efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen besparen we in eigen fabrieken 300 miljoen euro. Tegelijkertijd stegen de kosten voor duurzamere landbouwgrondstoffen ook 200 tot 300 miljoen. Duurzaam produceren vraagt in de transitiefase investeringen.’

50 concrete doelen

In 2009 legde Unilever alle merken, markten en productieketens onder een groen vergrootglas. Een jaar later werden 50 doelen gepresenteerd, samen te vatten in drie hoofddoelen: 1 miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, de milieu-impact van producten halveren, en 100 procent van de landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw. Het is het Unilever Sustainable Living Plan. ‘Reken maar dat die strategie intern ongemak oplevert. We maken de doelstellingen publiek, rapporteren en zijn aanspreekbaar. Het gaat niet vanzelf.’

Wat is er al bereikt?

Een kleine greep uit de voortgang op 50 doelstellingen:

  • 300 miljoen euro vermeden kosten door efficiëntere omgang met energie-, water en afval in de fabrieken
  • 650.000 varkens met een beter leven voordat ze in de worst verdwijnen
  • Eind 2012: 36% landbouwgrondstoffen wordt duurzaam geproduceerd
  • 100% duurzame palmolie op basis van Green Palm certificaten
  • Dunnere, lichtere verpakkingen, zoals de ijswikkels: 530 ton minder afval en 1,3 miljoen euro kostenbesparing

Keten

Een betrekkelijk klein deel van de milieu-impact – zo’n 4 procent – zit bij het productieproces zelf. De rest zit bij de consument en de toeleveranciers. Unilever kan het dan ook niet alleen, zegt Mauser. ‘Succes bij sustainable sourcing is afhankelijk van samenwerking.’ Maar gelukkig verandert de consument ook mee. ‘Nu al is 80 procent van de Unox-rookworsten gemaakt van diervriendelijk vlees.’ Ook de kipknakworsten en de ragout dragen sinds kort een ‘beter-leven-ster’ van de Dierenbescherming. De kostprijs van dit ‘blij’ vlees is hoger, en dus ook de verkoopprijs. Maar de omzetten zijn het dubbele van de prognoses, vertelt Mauser. ‘De consument eist duurzaamheid en is bereid de premium daarvoor te betalen.’

Gratis online magazine Groen Succes
De serie masterclasses Groen Succes Live wordt in samenwerking met Eneco georganiseerd. Eneco helpt bedrijven met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering door de levering van groene energie en advies op het gebied van energiebesparing. Wil je weten hoe? Lees gratis het online magazine Groen Succes op mt.nl/groen-succes