Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Een bank moet er ook staan als het moeilijk is’

Foto: Merlijn Doomernik

Bottelaar Refresco maakte dit jaar de grootste fusie uit zijn bestaan mee. De operatie werd mede een succes dankzij de sectorkennis van ABN Amro. Arjan van Rijn: ‘Wij steken graag onze nek uit voor het Nederlandse bedrijfsleven.’

Best practice van Management Team + ABN Amro

Het was nog heel spannend, zo rond Kerst 2012. Refresco, een grote Nederlandse bottelaar van onder meer frisdranken, wilde graag fuseren met de Britse branchegenoot Gerber Emig. Daardoor zou een bedrijf ontstaan van ruim 2,5 miljard jaaromzet, en verreweg de grootste speler in deze industrie. In de eindfase hing het er echter nog om of de fusie kon doorgaan. Maar uiteindelijk werd ook deze hobbel gladgestreken, zodat in april dit jaar de champagnekurken konden springen.

Mede dankzij de hulp van ‘ huisbankier’ ABN Amro, die vanaf begin af aan het proces begeleidde, vertelt Arjan van Rijn, hoofd Large Corporates & Sector Origination. ‘We begonnen bij hen 12 à 13 jaar geleden met een lening, deden daarna hun cash management erbij. En dat groeide uit tot een volledig adviseurschap bij de grootste overname die ze ooit hebben gedaan.’

Trusted advisor

Van Rijn wil maar zeggen: door te weten wat er speelt in een bedrijf, en door diepgaande sectorkennis en financiële expertise is een langetermijnrelatie mogelijk. Dat gaat veel verder dan alleen geld verstrekken, bedoelt hij: de bank wil graag een zogeheten trusted advisor zijn, een partner die bedrijven helpt bij de problemen waar zij voor staan. ‘Refresco is hier een mooi voorbeeld van. Als bank willen we sparring partner zijn op wie bedrijven kunnen vertrouwen. Samen met de klant scenario’s doordenken om de crisis het hoofd te bieden. Want zoals dat gaat in een goed partnership: je moet er ook staan op momenten dat het moeilijk is.’

Trots op Nederlandse bedrijfsleven

Dat is de nieuwe realiteit, beseft hij. En het gaat ook in tegen het heersende imago van veel banken. ‘Maar zeker bij de grootzakelijke klanten werken we alweer 4 jaar hard aan de opbouw van goede relaties. En dat betaalt zich uit. Niet alleen in de MT Finance, maar bijvoorbeeld ook in de ranglijst van Greenwich Associates stijgen we spectaculair. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om die klant, voor hen willen we waarde toevoegen. Want het Nederlandse bedrijfsleven, dat vinden wij echt iets om trots op te zijn. Daar steken wij graag onze nek voor uit.’

Bekijk de video over Bottelaar Refresco en andere clëntcasussen op de site van ABN Amro.