Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Duurzaamheid moet je samen doen’

Heineken wil in 2020 de groenste brouwer van de wereld zijn. De bierfabrikant investeert daarvoor niet alleen in zonnepanelen en ’s werelds eerste 18 tons elektrische vrachtwagen, maar zorgt ook voor bewustwording bij het café op de hoek.

Best practice van Management Team + Eneco

‘Volgend jaar bestaat het bedrijf 150 jaar, en we willen graag nog minstens 150 jaar door’, vertelt Bas Stok, manager Duurzaamheid bij Heineken.

De duurzame strategie van de bier – brouwer telt vier aandachtsgebieden: verantwoorde alcoholconsumptie stimuleren, duurzame inkoop, de CO2- uitstoot terugdringen en het wateren energiegebruik verminderen. ‘Om een liter bier te brouwen, hebben we vier liter water nodig’, legt Stok uit, tijdens de masterclass Groen Succes Live in het duurzame hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam. ‘Vandaar dat we nu al – samen met de Wageningen University – proberen zijn manieren te ontwikkelen om een liter terug te geven aan de natuur. Als de resultaten bruikbaar zijn, delen we die kennis ook met andere bedrijven. Want duurzaamheid moet je samen doen.’

Elektrische vrachtwagen

Groene Helden
MT organiseert de masterclass Groen Succes Live in samenwerking met Eneco. Eneco helpt bedrijven met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering door de levering van groene energie en advies op het gebied van energiebesparing. Wil je weten hoe? Lees het online magazine Groen Succes of bezoek de nieuwste masterclass op 13 november en en ontmoet Groen Held Anniek Mauser van Unilever.
De CO2-uitstoot terugdringen is een ander aandachtspunt. Op 8 oktober presenteerde Heineken de eerste 19 tons elektrische vrachtwagen; een wereldprimeur. Ook lokaal besteedt Heineken aandacht aan duurzaamheid. Iedere week bezoeken vertegenwoordigers de 18.000 ondernemers die Heineken belevert. Daar praten zij over bewust watergebruik, zuinige LED-verlichting, afvalscheiding en efficiënter gebruik van apparatuur. ‘Als we voorrekenen dat ze tientallen euro’s per jaar besparen door de roosters van de koeling regelmatig schoon te maken, of dat het duizenden liters water scheelt als je de kraan niet steeds laat lopen, is de interesse al gewekt. Dat zijn bedragen waarvoor ze heel wat biertjes moeten tappen.’

Dit levert het Heineken in 2020 op:

  • 25% minder water in de brouwerijen
  • 40% minder CO2 in de productie
  • 50% minder CO2 in de koeling
  • 20% minder CO2 in de distributie
  • Minstens 50% belangrijkste grondstoffen uit duurzame bronnen
  • Zoveel mogelijk toepassen van de suppliercodes (met afspraken over o.a. CO2-uitstoot en kinderarbeid)
  • Verantwoord alcoholgebruik stimuleren, via de Stiva (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) en alcoholvrije alternatieven.