Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘IoT kan wonderen doen voor de kwaliteit van dienstverlening’

Het Internet of Things (IoT) biedt bedrijven nieuwe manieren om extra omzet te genereren en kosten te reduceren. De drie steekwoorden voor IoT zijn: connect, compute en communicate.

De definitie van het internet der dingen is heel breed, beaamt Henk-Jan Schuurman, IoT Lead Nederland bij Accenture Digital. Het verbinden van machines onderling gebeurt al langere tijd, we kunnen de data uit die machines verzamelen en er analytics op loslaten. ‘Maar nu is de tijd er rijp voor om ook daadwerkelijk wat te doen met die enorme hoeveelheid data.’ Een aantal jaren geleden duurde het nog een halve avond om een dagrapportage te maken, tegenwoordig is dat in een kwestie van seconden mogelijk. ‘Dat is het nieuwe dat IoT biedt, we kunnen op basis van data direct actie ondernemen.’

Efficiënter en sneller werken

Schuurman geeft het voorbeeld van Fiat. In een wens om meer operationele efficiency te bereiken en nieuwe inkomstenstromen aan te boren, startte de autofabrikant een aantal jaren geleden met het plaatsen van sensoren in zijn auto’s. ‘Daarmee is het bedrijf beter in staat om onderhoud in te plannen. Voorheen moesten klanten iedere dertigduizend kilometer langskomen voor een onderhoudsbeurt. Nu geven de sensoren aan wanneer het tijd is voor onderhoud.’ Op basis van de informatie uit de sensoren weet de fabrikant ook welke onderdelen bij welke dealer voorradig moeten zijn en wanneer. Doordat alle onderdelen aanwezig zijn tijdens het onderhoud, kan er efficiënter worden gewerkt en kunnen er meer auto’s per dag onderhouden worden.

Partnerschappen aangaan

Het is niet alleen de eigen data waarop gestuurd kan worden, vertelt Schuurman. Zo weet hij dat de autofabrikant bijvoorbeeld partnerschappen sluit met TomTom en Facebook om informatie op het dashboardscherm weer te kunnen geven. Voor Facebook moet daarvoor een connectie worden gemaakt met de telefoon van de bestuurder. ‘Daardoor heeft Fiat ook weer inzicht in wie er in de auto zit en waar diegene zich bevindt. Een sensor in de tank kan aangeven dat de tank bijna leeg is. Fiat kan dan via de smartphone van de gebruiker een coupon sturen voor korting bij een bepaald tankstation in de buurt. De fabrikant verdient daar geld aan, en de gebruiker krijgt een goede ervaring.’ De IoT-expert vertelt dat er zelfs al proeven zijn om de betaling bij een McDrive door de auto te laten doen.

Nieuw afrekenmodel

Het Internet of Things maakt het mogelijk om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Schuurman ziet dat veel bedrijven bekijken of ze een bepaalde dienst als service kunnen inzetten. ‘Een leverancier van vrachtwagenbanden werd voorheen betaald per band, maar zij zijn gestart met het plaatsen van sensoren op de banden en krijgen nu per gereden kilometer betaald. Voor de klant is dat een aantrekkelijker afrekenmodel. Voor de bandenleverancier levert het veel waardevolle data op, bijvoorbeeld over het rijgedrag van iemand, de staat van de band, et cetera. Daardoor kunnen ze tijdig zorgen voor vervanging zodat de vrachtwagen geen klapband krijgt. Voor het transportbedrijf dat eigenaar is van de vrachtwagen is het interessant om inzicht te krijgen in die data. Dat betekent dat de leverancier opnieuw een waardevol product in handen heeft, alleen is data minder tastbaar dan die autoband.’

Wereld te winnen

Niet alleen leveranciers van producten kunnen hun voordeel doen met IoT, ook dienstenleveranciers hebben er baat bij. De kwaliteit van de service kan met sprongen vooruit, stelt Schuurman. ‘Neem een energieleverancier die onderhoud moet plegen op een bepaald adres. Iedereen herkent de ergernis als je te horen krijgt dat de monteur ergens tussen twaalf en zes uur ter plaatse is. Opvallend is dat veel startups en innovatieve bedrijven zoals Uber je vaak precies kunnen vertellen wie hoe laat aan je deur staat. Daar is nog een wereld te winnen voor de traditionele dienstenleveranciers.’

Niet eenvoudig

Hoewel menig bedrijf het internet der dingen als een mooie mogelijkheid ziet om nieuwe dingen te ondernemen, stranden veel initiatieven in de pilotfase. Daar ligt een rol voor system integrators, meent Schuurman. ‘Als er technologie of businessmodellen worden ontwikkeld waar system integrators in geloven, zouden zij mede moeten investeren om het naar de markt te kunnen brengen. Dat betekent dat ze ook moeten kunnen delen in het succes, maar ook een deel risico op zich nemen.’ Het is voor veel traditionele bedrijven niet eenvoudig om een nieuwe dienst of een nieuw businessmodel te implementeren. Vaak wordt er al tientallen jaren op dezelfde wijze gewerkt en het is lastig om iets te vinden dat disruptive is en toch in het verlengde van de vertrouwde bedrijfscultuur ligt. ‘Dat vergt een enorme cultuuromslag in een organisatie. Soms duurt het te lang voordat er veranderingen in een bedrijf worden doorgevoerd en dan steekt het risico de kop op dat het al te laat is.’

Meer weten over het Internet of Things? Bezoek de site van Accenture Digital

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bewaren