Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Grote kans dat jouw stokbroodjes van Pré Pain zijn’

Bij mooi weer zijn de stokbroden van Pré Pain niet aan te slepen. ‘Op het juiste moment de juiste uitzendkrachten aantrekken is een vak apart.’ Hoe zorgt Pré Pain dat ze continu voldoende personeel in huis hebben?

Zondagochtend. De zon gluurt door de gordijnen, de geur van versgebakken brood doet je neusvleugels krullen. Grote kans dat de stokbroodjes in jouw oven afkomstig zijn van Pré Pain, Nederlands marktleider in krokante bake off-broodproducten. ‘Ruim 10 miljoen broodjes rollen wekelijks van onze lopende banden’, vertelt cfo Alex Fleurbaaij. ‘Toch zijn wij bij het grote publiek niet zo bekend, want wij leveren onze producten onder de private labels van onze eindklanten.’

Klant stelt strenge eisen

De eindklant stelt strenge eisen aan kwaliteit en snelheid van levering en dat vergt veel van de strategische en operationele flexibiliteit van deze marktleider in bake off producten. Denk aan snel schakelen, tijdig op- en afschalen, en continu voldoende personeel in huis hebben met de juiste kennis en vaardigheden. Hoe pak je dat aan? Cfo Fleurbaaij geeft een kijkje in de keuken bij Pré Pain: ‘Dankzij een effectieve planning kunnen we het gebruik van flexuren beperken.’

24/7 op volle kracht

Pré Pain levert aan de (inter)nationale Foodretail- en Foodservicemarkt en stemt hun producten af op de specifieke wensen van hun klanten. Kwaliteit, snelheid, efficiëntie en betrouwbaarheid zijn de pijlers waar het bedrijf op bouwt. Fleurbaaij: ‘In onze fabrieken staan 11 productielijnen, waarvan het merendeel 7 dagen per week, 24 uur per dag op volle kracht draait. Op basis van onze jarenlange ervaring kunnen wij het bestelgedrag van onze klanten goed inschatten en hierop passen wij onze bedrijfsvoering aan. Bovendien houden wij voorraden voor onze klanten, waardoor wij in staat zijn zeer korte lead times te garanderen.’

In één klap driemaal zoveel bestellingen

Toch is de vraag vanuit de markt grillig, vooral omdat de consumptie van met name stokbrood enorm varieert als gevolg van het weer. Voor Pré Pain is het sowieso van april tot en met augustus hoogseizoen, maar bij mooi weer is de aantrekkingskracht van de barbecue groot. Dan zijn de stokbroden in supermarkten en horeca niet aan te slepen en kan het aantal bestellingen zomaar 200 tot 300 procent hoger liggen dan normaal. Fleurbaaij: ‘De kracht van Pré Pain is gebaseerd op een leveringsperformance in piektijden die zeker net zo goed is als die in normale weken.’

Niet zomaar iedereen

De pieken in de productie vangt Pré Pain voornamelijk op met uitzendkrachten. Toch kan niet zomaar iedereen direct bij de fabriek aan de slag. In de voedingsindustrie gelden strenge eisen voor veiligheid, hygiëne, kennis van producten en werkinstructies. Iedere medewerker die bij Pré Pain start, krijgt dan ook eerst een introductie waarin hij of zij de noodzakelijke kennis en vaardigheden opdoet om bij Pré Pain aan de slag te kunnen.

Flex is een vak apart

‘Op het juiste moment de juiste uitzendkrachten kunnen aantrekken is een vak apart’, aldus Fleurbaaij. ‘Zeker omdat het bij ‘piek en ziek’ toch vaak gaat om een urgente en incidentele personeelsbehoefte, ligt hier een behoorlijke druk. Wij hebben hiertoe een strategisch samenwerking gezocht met In Person, de HR-partner die via een inhouse constructie verantwoordelijk is voor de strategische planning en operationele invulling van onze flexschil. Dit heeft voor ons veel voordelen. Ten eerste kennen zij de markt en kunnen zij deze veel makkelijker ontsluiten dan wijzelf. Ten tweede kennen zij als partner het DNA van onze organisatie, zodat zij precies die flexkrachten kunnen selecteren die passen bij ons bedrijf. Werving en selectie is een specialisme en het is heel prettig om dat te kunnen toevertrouwen aan een partij die jou kent.’

Samen bouwen aan een flexpool

Elke flexkracht die bij Pré Pain start, wordt via hun partner geïntroduceerd, vertelt de cfo. ‘Hier heeft onze HRM-afdeling geen omkijken naar. Omdat er sprake is van een strategische samenwerking, bouwt In Person geleidelijk aan een flexpool van uitzendkrachten die, indien nodig, direct bij Pré Pain inzetbaar zijn. Dat verkort de time to hire, maar ook de time to start, omdat velen van hen dan al aan onze startkwalificaties voldoen. Deze constructie houdt Pré Pain als organisatie optimaal flexibel. Onze HRM-afdeling bestaat uit slechts 1,5 fte,  terwijl we ruim 220 fte in vaste dienst hebben. Daarnaast wordt gemiddeld tussen de 10 tot 20 procent via een uitzendconstructie ingezet.’

Lessons Learned

Wanneer je een dergelijk strategisch partnerschap aangaat, is het belangrijk dat je elkaar vertrouwt. Je maakt samen de strategische personeelsplanning, inventariseert de behoeften en legt de wederzijdse verantwoordelijkheden vast. Als ondernemer is dat best lastig, want je geeft hierbij een derde een kijkje in jouw keuken. Maar om succesvol te kunnen opereren, moet je openheid van zaken bieden en de touwtjes uit handen durven geven. Dat is best spannend, erkent ook Fleurbaaij.

Beter dan verwacht

‘Ik vreesde bijvoorbeeld dat het aantal flexkrachten met deze constructie excessief zou stijgen, maar dat bleek ongegrond. Sterker nog: dankzij een effectieve planning hebben we juist beter zicht op het gebruik van flexuren dan voorheen en zo kunnen we de noodzakelijke flexuren beperken. Precies zoals was vastgelegd in onze strategische doelstellingen. Mijn advies: stel heldere doelen, leg verantwoordelijkheden waar ze horen en zorg voor openheid en vertrouwen. Simpel gezegd: Durf touwtjes uit handen te geven, maar houd zelf het stuur stevig vast.’

 

Meer weten over de toegevoegde waarde die een uitzendpartner kan bieden? De specialisten van In Person sparren graag met u over de verschillende mogelijkheden.

 

 

 

 

 

 

 

 

hrm