Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Greenery: ‘Groente en fruit bereikbaar en betaalbaar maken voor iedereen’

The Greenery levert en distribueert een breed assortiment van verse groenten en fruit aan retail, cateraars en verwerkende industrie. CEO Steven Martina ziet de markt sterk veranderen. Hij vertelt hoe de multinational hierop inspeelt met onder andere innovatie en digitalisering.

Steven Martina the Greenery

“Onze sector is volop in beweging”, zegt Martina. “We zien onder andere consolidatie: telers én afnemers worden steeds groter. De vraag wordt leidend voor wat en hoeveel er geteeld wordt; niet meer het aanbod.”

“Ook stellen consumenten steeds hogere eisen aan duurzaamheid, kwaliteit en voedselveiligheid en aan het gemak van bereiden en eten van verse groenten en fruit. Met de kennis, passie en vastberadenheid van onze medewerkers ondersteunen wij onze (r)etailers om met al die veranderingen mee te bewegen. Onze focus ligt daarbij op digitalisering en duurzaamheid.”

Innovatie

“Je ziet de voordelen van digitalisering onder meer terug in onze volledig geautomatiseerde logistieke infrastructuur”, zegt Martina. “Ons systeem leidt tot minder verspilling: dankzij data maken we een juiste forecast door de hele keten heen. We realiseren kortere levertijden en altijd gevulde schappen. Daarnaast maakt digitalisering het mogelijk om partners in de gehele keten op transparante wijze te informeren: van teler en retail tot consument.”

“Wat duurzaamheid betreft, gaan we efficiënt om met energie en verpakkingen. Tevens investeren we in de langdurige inzetbaarheid van medewerkers, met name door zwaar repeterend werk te vervangen door robotisering. Ook innoveren we met nieuwe producten, zoals het door ons geïntroduceerde Topseal. Dankzij deze hersluitbare verpakking wordt er per saldo minder plastic voor verpakkingen gebruikt én wordt er tijdens het vervoer in vrachtwagen en boodschappentas geen fruit meer verspild, zoals bij bakjes met makkelijk losschietende deksels.”

Missie

“De wereld om ons heen verandert in hoog tempo”, zegt Martina. “Wij gaan de uitdaging aan om met minimaal dezelfde snelheid mee te veranderen. Dit doen we vanuit onze missie: het leveren van een significante bijdrage aan een gezonde samenleving door verse groenten en fruit op een duurzame manier bereikbaar en betaalbaar te maken voor consumenten. Iedere dag weer. Zodat mensen lekker, afwisselend en gezond eten voor een eerlijke prijs. Dat doen we niet alleen, maar in samenwerking met ruim vijfhonderd Nederlandse en buitenlandse telers.”