Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Digitalisering gaat over mensen, niet over techniek’

In samenwerking met - Antoine Verhoeven van Canon Nederland heeft een heldere kijk op digitalisering. Als directeur Business & Information Services en directielid van Canon Nederland legt hij graag uit wat hij bedoelt wanneer hij stelt dat digitalisering vooral om mensen draait. Sinds januari dit jaar staat hij aan het hoofd van de fors groeiende Business & Information Services divisie van het technologiebedrijf in Den Bosch.

Foto: Canon

“Het zal niemand zijn ontgaan dat digitalisering een enorme impact heeft. Het heeft de manier waarop mensen en organisaties werken en met elkaar communiceren onomstotelijk en voor altijd veranderd. Werkelijk elke sector is geraakt door de online toegang tot informatie, diensten en producten. Niet alleen als klant, maar ook als medewerker of manager heb je ermee te maken. Digitalisering stelt daarbij technologie in dienst van wensen en voorkeuren van mensen. Want met één vingerbeweging kunnen zij via smartphone of laptop actuele, persoonlijke informatie krijgen of producten bestellen.”

“Om in deze situatie succesvol te zijn, moeten organisaties wendbaarder in hun processen worden en klantgerichter communiceren. Want met diezelfde vingerbeweging kan de klant naar een beter presterende concurrent overstappen. Zo ontstaat dus een vliegwieleffect dat steeds meer snelheid krijgt. Bij Canon Business & Information Services helpen wij bedrijven en instellingen de digitale transitie te maken van het oude naar het nieuwe werken en bij de juiste communicatie, om mee te kunnen gaan in deze beweging.”

Communicatie- en informatieprofessionals

Vanuit haar historie in print en fotografie is Canon een expert in het vastleggen van beelden en informatie. Canon staat in de top 10 leveranciers van ICT-hardware en infrastructuur. Maar Canon doet veel meer dan dat. Vooral bij onderwijsinstellingen, profit organisaties, gemeentelijke overheid en financiële instellingen is Canon al jaren actief in het overnemen van taken op het gebied van documentlogistiek en het bieden van oplossingen op het gebied van informatie- en communicatiemanagement.

Antoine Verhoeven: “Met de divisie Business & Information Services bundelen wij onze kennis op het gebied van informatie- en communicatiemanagement om beter te kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Door de gestructureerde aanpak helpen wij onze klanten de stap te maken van het produceren van documenten naar het uitvoeren van multichannel-communicatie.”

“Daarnaast kunnen wij met behulp van onze oplossingen onze klanten helpen hun bedrijfsprocessen efficiënter in te richten. Dit kan met softwareoplossingen, clouddiensten, managed services of outsourcing, afhankelijk van het servicemodel dat de klant kiest. Deze koers is enige tijd geleden ingezet, maar krijgt met ingang van dit jaar sterke focus onder de nieuwe BIS-vlag, die wereldwijd wordt gehanteerd.”

Op het gebied van Information & Communication Services heeft Canon een gespecialiseerd team met meer dan 100 medewerkers. “Door de inzet van deze professionals met specifieke kennis kunnen honderden klanten op ons bouwen. De groei in deze activiteiten komt zowel autonoom als met gerichte acquisities tot stand. Door deze acquisities zetten wij ook in op groei van kennis, zoals door het in 2016 overgenomen Docspro dat al 20 jaar een specialist is op het gebied van Information Management”, aldus Antoine.

Creative Services

Naast onze expertise van technologie en processen met betrekking tot klantcommunicatie biedt Canon de dienstverlening Creative Services. Antoine: “Zo verzorgen wij bij een toenemend aantal grote klanten de volledige communicatie en het brandmanagement vanuit een studio op de locatie van onze klant, waarbij wij tevens gebruikmaken van een netwerk aan professionals.”

Ook de klant van de klant begrijpen

Wat Antoine betreft onderscheidt Canon zich vooral door de kennis van mensen en is de inzet van technologie daar het resultaat van. “Technisch is alles mogelijk, maar waar het om gaat is dat je in staat bent elke situatie bij de klant echt te begrijpen. Dat is onze werkelijke kracht. Vervolgens ontwerpen, testen en implementeren wij oplossingen die relevant zijn voor de betreffende organisatie. Dat kan door het leveren van hard- en software, het bieden van managed services of door complete outsourcing. Uiteindelijk draait het erom dat het voor iedereen écht beter werkt. Want zoals gezegd; digitalisering draait om mensen, niet om techniek.”