Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Real time is te laat’

Nomkwazi Hooplot is ceo bij Weborama en online marketing-expert. Zijn boodschap: we doen het allemaal fout. Nou ja, bijna allemaal. Real time is te laat, is zijn mantra. ‘Je moet koopgedrag niet zien, maar voorspellen. En stop met oneindig retargeten’

Nomkwazi Hooplot
Foto: Merlijn Doomernik

Deze ‘ondertussen bij’ komt uit MT08 2016

Online marketing is de rode draad in het leven van de 42-jarige ondernemer. Als geen ander kan Hooplot vertellen wat de toekomst van dit fenomeen is. ‘Data-gestuurde marketing. Bedrijven die dit in hun dna hebben zitten gaan het verschil maken. Maar dat zijn er maar een paar.’

Meten én voorspellen

Data. Het lijkt zo breed, zo veelomvattend. Hooplot: ‘Als ik praat over data heb ik het over data als kern van al je bedrijfsactiviteiten. Er zijn zoveel verschillende datastromen en er zijn zoveel mogelijkheden om die te bewerken dat je niet alleen real time acties kunt ondernemen maar ook voorspellend aan de slag kan.’ Real time betekent: iemand komt op jouw website en op basis van wat hij zoekt, bied je hem zaken of diensten aan. Maar dan ben je dus al te laat, volgens de deskundige.

‘Iemand die een hotelkamer zoekt op Cyprus is meestal al geslaagd als jij hem een aanbieding doet. Aanbiedingen doen op basis van voorspellingen werkt veel beter. Dat betekent niet dat je zegt: omdat jij vorig jaar naar Cyprus bent gegaan ga ik je dit voorjaar mooie Cyprus-aanbiedingen doen. Integendeel. Op basis van anonieme profielen waar jij in past, ga ik je nu Corsica aanbieden. Want ik denk dat jij past bij het profiel van een bepaalde groep mensen die van alles willen doen, waaronder vakantie vieren op Corsica. Dat gaat dus op basis van voorspellende modellen.’

‘Stop met oneindig retargeten’

Maar hoe voorspel je dat ik bij restaurant x zou willen eten, naar een specifiek eiland op vakantie wil of een mountainbike wil kopen? Hooplot: ‘Via anonieme digitale profielen. Wij verzamelen al 15 jaar data van gebruikers en vergaren daarmee veel kennis. Je kunt dan een groep samenstellen van mensen die van Ajax houden, een hond hebben, graag bij de Thai eten en het liefst in Amsterdam naar een concert gaan. Als jij voor een groot deel binnen dat profiel past, voorspel ik dat jij een aanbieding van een Thais restaurant kan waarderen. Terwijl je het op internet nog nooit over Thaise restaurants hebt gehad.’

Simpele ingreep

Welk advies kan Hooplot bedrijven geven die nog niet zo ver zijn met data en profilering? ‘Wij hebben hier Audience Insights, een gratis dienst waarbij we binnen een week weten welke mensen op de site van de klant komen, wat hun interesses de afgelopen dertig dagen waren, of ze op de homepage kijken of juist op de salespagina gericht zijn. Zo kun je een snelle slag maken. Voor ons is het simpel om via onze internationale profielendatabase erachter te komen wat het mogelijke koopgedrag van die gebruikers is.’

En wat is dan het voordeel? ‘Als je weet welke mensen er echt bij je kopen, dan wil je er daar natuurlijk meer van. En van het type mensen dat bij jou koopt, zijn er zo nog 300.000 in Nederland. Ik zeg niet dat die allemaal jouw sneakers gaan kopen, maar ze lijken qua gedrag wel op de bezoekers die bij jou op de betaalknop hebben gedrukt. En dat maakt ze interessant. Wij hebben legio voorbeelden van bedrijven die door voorspellende online marketing hun omzet aanzienlijk zagen toenemen.’

En wat moeten ze vooral niet doen? ‘Eindeloze retargeting! Niet opnieuw aanbieden wat de consument heeft gekocht op jouw site. Er zijn zoveel partijen die blijven komen met wat de consument allang heeft gekocht. Irritant, geldverspillend en zinloos.’

Wie is Nomkwazi Hooplot?

Zijn naam komt uit Zuid-Afrika maar Nomkwazi Hooplot groeide op in Suriname. Op zijn achttiende kwam hij in Nederland bedrijfseconomie studeren. Na zijn studie ging hij aan de slag bij Air Miles, omdat het ‘creatieve, slimme programma’ hem aansprak. Toen al kwam hij in aanraking met data en slimme marketing. Ook werkte hij acht jaar als digitale-omzetverantwoordelijke en MT-lid bij de Goede Doelen Loterijen. Nu is hij vier jaar ceo bij het innovatieve online reclametechnologiebureau Weborama, waar hij verantwoordelijk is voor 30 professionals.

Ondertussen bij is een rubriek waarin de redactie van MT een directeur interviewt over de organisatorische veranderingen in het bedrijf.