Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Iedereen wordt blij van gelukkige medewerkers

In Nederland gaan we best met plezier naar ons werk. Gemiddeld scoren werkgevers een 7 op goed werkgeverschap. Toch zijn er organisaties die het nog beter doen. Hoe krijgen zij dat voor elkaar? ‘Het is geen rocket science’, aldus Guido Heezen, oprichter van Effectory.

Guido Heezen
Foto: Merlijn Doomernik

Deze ‘inspireert’ komt uit MT08 2016

Begin oktober maakte onderzoeksbureau Effectory voor het 16e jaar op rij de resultaten van hun Beste Werkgeversonderzoek bekend. Heezen: ‘Wat opvalt, is de oprechte verbazing onder de winnaars. Zij snappen eigenlijk niet goed waarom niet iedere werkgever zich actief inzet voor bevlogen en betrokken werknemers.’

Vol energie

Verschillende onderzoeken tonen aan dat organisaties met werknemers die zich betrokken voelen, het aanzienlijk beter doen dan bedrijven waar medewerkers uitsluitend worden gestuurd op targets en behandeld worden als productiemiddel. Logisch, want wie met plezier werkt, is toegewijd, presteert beter, is creatiever, klantgerichter en durft vaker initiatief te nemen. Heezen: ‘Gelukkige medewerkers starten fluitend met hun werkdag en gaan ’s avonds energiek weer naar huis. Voldaan van de positieve bijdrage die ze die dag weer hebben geleverd. Daar wordt iedereen blij van. Ook de klanten, het management en de stakeholders.’

Het is eigenlijk heel simpel, zegt hij. ‘Het begint al bij het aannemen van nieuw personeel. Wie start met een nieuwe baan, voldoet aan alle eisen en is supergemotiveerd. Toch zie je het enthousiasme van medewerkers vaak in no time slinken. Wist je dat bijna 30% al binnen drie maanden spijt heeft van de overstap naar een nieuwe baan? Het enige dat je als werkgever hoeft te doen om dat te voorkomen, is je nieuwe aanwinst te faciliteren en richting te geven aan al zijn energie.’

Angst en wantrouwen

‘De cultuur binnen een organisatie is enorm belangrijk’, zegt Heezen. ‘Te vaak zie ik dat werkgevers acteren vanuit angst en wantrouwen. Onder druk van concurrentie en veeleisende aandeelhouders is hun instinctieve reactie: teugels aantrekken, targets verhogen, afrekenen op harde cijfers en scherp toezicht houden. Het resultaat is dat medewerkers zich onveilig voelen. Ze gaan krampachtig gedrag vertonen en spelen steeds vaker op ‘safe’. De gevolgen liggen voor de hand: het werkplezier keldert, de productiviteit daalt en het ziekteverzuim stijgt.’

‘Toon interesse in je mensen. Laat zien dat je ze serieus neemt’

Goud

Dat het ook anders kan, bewijzen de verhalen van de Beste Werkgevers. Ieder op zijn eigen manier, maar toch zijn er duidelijke overeenkomsten. Wat volgens Effectory opvalt bij de top van de Beste Werkgevers is dat zij drie zaken combineren. Allemaal hebben ze een duidelijke missie, beschikken ze over inspirerende leiders en behandelen ze hun medewerkers als ’het goud van de organisatie’. Zij weten medewerkers op waarde te schatten, acteren vanuit vertrouwen en geven hen de ruimte om hun werk naar eigen inzicht zo goed mogelijk te doen.

Heezen: ‘Toon interesse in je mensen. Laat zien dat je hen serieus neemt. Geef hen de voorzieningen die ze nodig hebben, informeer hen volledig en op tijd en betrek hen bij de bedrijfsvoering. Want wie weet er nou beter hoe dingen beter, slimmer, sneller, klantgerichter, en goedkoper kunnen dan je eigen mensen?’

Sociale innovatie

Je eigen mensen inzetten om je organisatie te innoveren en wendbaarder te maken, of met een duur woord, sociale innovatie. Dat is de weg. Hiermee sla je twee vliegen in één klap. Niet alleen profiteer je van de kennis en ervaring die aanwezig is op de ‘werkvloer’, maar je vergroot tegelijkertijd het interne draagvlak bij het invoeren van verbetertrajecten. Bovendien geeft deze blijk van erkenning een boost aan de bevlogenheid van je medewerkers. Heezen: ‘Een mooi voorbeeld is In Person. Deze arbeidsbemiddelaar is sterk overtuigd van de positieve invloed van goed werkgeverschap en werkgeluk op de ondernemingsresultaten.

Zij organiseerden deze zomer zelfs een ‘geluksevent’. Er wordt niet alleen geïnvesteerd in het werkgeluk van hun vaste medewerkers, maar ook hun flexkrachten worden serieus genomen. Dat merk je ook als opdrachtgever. Het gevolg van deze persoonlijke aanpak is dat uitzendkrachten zich deel van het geheel voelen en vaak een stapje extra zetten. Mooi voorbeeld hiervan is de tijdelijke productiemedewerker bij een klant van In Person. Hij deed een verbetervoorstel voor het lopendebandproces, waardoor een belangrijke kostenbesparing kon worden gerealiseerd. Daar krijg je toch energie van?’

Over het Beste Werkgeversonderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Effectory en Intermediair om een objectief oordeel te vellen over goed werkgeverschap in Nederland. Bij het onderzoek van dit jaar beoordeelden 224.567 medewerkers van 313 organisaties hun werkgever.

Inspireert is een rubriek waarin een bedrijf geïnterviewd wordt dat een ander bedrijf geïnspireerd heeft.