Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

6 tips: Hoe maak je je eigen organisatie circulair?

Een kantorenpark waar circulair handelen voorwaarde is en afval niet bestaat. Kan dat? Ja, in Hoofddorp gebeurt het al. 6 tips van de oprichter.

10 jaar geleden ging bij Rob van den Broek ‘de knop om’ en sindsdien streeft hij met zijn team ernaar om het bedrijf volledig circulair te maken. Van den Broek is directeur van Delta Development Group, vastgoedontwikkelaar en investeerder met een portfolio op commercieel vastgoed van meer dan 800 miljoen euro. hem  Een van zijn projecten is Park 20I20 in Hoofddorp, het eerste full service kantorenpark ter wereld dat gebaseerd is op de Cradle to Cradle-filosofie, waar circulair handelen voorwaarde is en afval niet bestaat. 6 tips van Rob van den Broek over hoe je je eigen organisatie circulair kunt maken.

#1. Begin met laaghangend fruit

Wil je duurzamer worden als bedrijf en richting circulair gaan, begin dan met het laaghangende fruit. Gebruik bijvoorbeeld minder papier en zorg dat het papier dat je gebruikt duurzaam geproduceerd is. Wat voor koffiebekertjes koop je in? Wat voor eten staat er in de kantine, hoe is dat verpakt, en kan dat niet anders? Hoe zit het met het waterverbruik? Spoelen de toiletten wel zuinig door? En wat gebeurt er met het grijze water? Kan dat niet hergebruikt worden, misschien in overleg met het hele kantoor of het hele kantorenpark? Bekijk alles in je bedrijf eens met een kritische blik, dan kun je al een hoop ten positieve veranderen.

#2. Focus op waarde op lange termijn

Wil je je eigen organisatie circulair maken, dan moet de knop om. Volgens Van den Broek moet je in een andere mindset terecht komen. Je primaire uitgangspunt moet zijn waardecreatie op de lange termijn, dan komt de winst vanzelf. Dat is ook de enige manier om circulaire businessmodellen mogelijk te maken. Deze waarden vind je terug in je belangrijkste assets: people en planet.

Veel bedrijven denken in kwantiteit: ze bedenken hoeveel winst ze willen maken en rekenen dan terug naar wat ze moeten doen om die winst te realiseren. In Van den Broeks geval waren dat vierkante meters nieuwe panden. ‘Je moet echter redeneren vanuit kwaliteit. Welke waarden vind je belangrijk en hoe vertaal je die waarden naar de principes en doelstellingen van je eigen bedrijf? In mijn geval: het gaat niet om de hoeveelheid vierkante meters, maar om de kwaliteit van die vierkante meters.’

Van den Broek is samen met Duitse chemicus Michael Braungart de bedenker van de Cradle to Cradle-filosofie. ‘Wij zijn projectontwikkelaar en mogen dus de wereld van morgen creëren. Bij elke stap die we zetten vragen we ons af: maken we de wereld nu een stukje beter of een stukje slechter?’, zegt Van den Broek. ‘Dat is de verantwoordelijkheid die we hebben. Dat betekent dus ook: niks inkopen dat onder slechte arbeidsomstandigheden is gemaakt, waar giftige stoffen aan te pas kwamen, wat niet hergebruikt kan worden.’

#3. Geef je leveranciers de kans om mee te veranderen

Circulair handelen vanuit de Cradle to Cradle-filosofie, zit in alle facetten van wat je doet als bedrijf. Dus ook in de materialen waar je mee werkt. Als je circulair wil zijn, moeten ook je leveranciers mee in je filosofie. Praat met hen en vertel ze welke kant je op wil. Peil hun reacties en bereidwilligheid om mee te werken. Circulair worden is ingewikkeld, het heeft veel tijd nodig, veel processen moeten worden omgegooid, dat kan niet binnen een jaar. Ga verder met de toeleveranciers die jou het gevoel geven net zo ambitieus te zijn in hun circulaire doelstellingen en ga samenwerken naar die stip aan de horizon. Neem afscheid van de partijen die geen noodzaak of kansen zien.

#4. Zorg dat je je financiers meekrijgt

Circulair handelen vanuit ‘lange termijn waardecreatie’ heeft uiteraard grote gevolgen voor de geldstromen. Het hele verdienmodel gaat op de schop. In het circulaire model blijven leveranciers idealiter eigenaar van hun materialen. De materialen zijn namelijk de grondstoffen van de toekomst. Zo is een aantal leveranciers van Park 20|20 nog eigenaar van de producten die ze hebben geleverd, en zit hun geld daarin ‘vast’. Normaal gesproken worden producten of bouwmaterialen gekocht en afgeschreven, in de circulaire economie bestaat echter geen afval. Het zijn gesloten kringlopen. Zo blijven de ledlampen en de liften op Park 20|20 eigendom van de leverancier. Zij leveren alleen de service van licht en van verticaal personenvervoer, aan het einde van de levensduur nemen zijn de lampen en liften weer in om opnieuw te gebruiken.
Praat met je financiers over je ambities en de nieuwe businessmodellen. Maak hen warm. Win vertrouwen. En laat zien dat werken vanuit deze circulaire waardecreatie uiteindelijk continuïteit en winst oplevert.

#5. Maak je hele bedrijf enthousiast

Top down een bedrijf circulair maken werkt niet. Als medewerkers niet voelen waarom het noodzakelijk is, zullen ze op de oude manier blijven werken. Houd bijeenkomsten, brainstormsessies. Inspireer alle medewerkers, geef iedereen het gevoel dat ook zij kunnen bijdragen aan een betere wereld voor iedereen. Om circulair te worden is de creativiteit nodig uit elke laag van het bedrijf, op elk niveau liggen kansen die gezien moeten worden. Stimuleer alle medewerkers om vrij te denken en creëer laagdrempeligheid zodat die ideeën ook bij het management terecht komen.

#6. Neem je klanten mee in het proces om circulair te worden

Iedereen wil duurzaamheid, elk bedrijf heeft de term in zijn doelstellingen staan. Dat kun je dus aan klanten uitleggen en verkopen. Maar een hogere prijs betalen, of meer moeite moeten doen, of het eigen proces aanpassen; dat hebben weinig bedrijven in hun jaarambities staan. Zorg dus dat je je klanten, of dat nu bedrijven zijn of consumenten, meeneemt in je proces. Wat is er veranderd aan je product? Waarom is het ook beter voor de klant?

De vierkante meters die Van den Broek op Park 20|20 verhuurt zijn duurder dan die op andere kantorenparken in de regio. Waarom zouden bedrijven bij hem huren? Van den Broek: ‘Wij moeten klanten uitleggen dat het in de afweging bij nieuwe huisvesting niet alleen gaat om wat het kost?, maar dat ze zich ook de vraag moeten stellen ‘wat levert het mij op?’. En als het meer oplevert dan dat het kost heb je een positieve businesscase. Onze gebouwen zijn gebouwd volgens de Cradle to Cradle-filosofie, zonder giftige materialen. De gebouwen zijn hierdoor veel gezonder dan de standaard kantoorpanden. Dat heeft een zeer positief effect op de arbeidsproductiviteit en op ziekteverzuim, daar zit dus winst. Je moet je klanten stimuleren niet alleen te kijken naar de hogere kosten, maar ook naar de hogere opbrengsten die de kosten opleveren.’ Bovendien moet je, zegt Van den Broek, je klanten ook prikkelen en stimuleren met je circulaire missie. Dat kan hen inspireren om mee te doen om samen die stip aan de horizon te bereiken.

Meer weten over circulair ondernemen? Bezoek een evenement tijdens de week van de Circulaire Economie.