Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5000 investeerders voor 1 Nederlands bedrijf

Hoe kom je aan geld om internationaal te groeien? ‘De gehoopte kapitaalinjectie van 100.000 dollar is in twee uur binnengeharkt.’

De Amerikaanse student Eric Migicovsky is de ultieme crowdfunding-showcase. Migicovsky volgt colleges op de TU Delft. Al fietsend door de stad komt hij op het idee voor een slim horloge. Eentje waarmee hij tweets en What’s App-berichten kan checken zonder het mobieltje uit zijn binnenzak te vissen. Migicovsky laat een prototype ontwikkelen. Een eerste financieringsronde brengt niet voldoende in het laatje om er een echt product van te maken.

Daarom zoekt hij in april 2012 zijn heil bij crowdfundingplatform Kickstarter. Hij mikt met zijn Pebble op een kapitaalinjectie van 100.000 dollar, maar dat bedrag heeft hij tot zijn eigen verbazing al binnen twee uur binnengeharkt. De teller blijft in razend tempo doorlopen en stopt pas bij 10 miljoen. Onmiddellijk kunnen zes ontwikkelaars worden aangesteld. Inmiddels zijn er van het slimme horloge al meer dan 85.000 stuks verkocht.

Bekendheid

Het verhaal van de Pebble is zo’n succesvoorbeeld dat nieuwe trends en ontwikkelingen nodig hebben om echt voet aan de grond te krijgen. Het zijn deze verhalen die er voor zorgen dat crowdfunding steeds bekender wordt. Inmiddels kent ongeveer de helft van de Nederlanders deze nieuwe vorm van financiering en van die groep ziet 57 procent het als aantrekkelijk alternatief, zo blijkt uit een onderzoek van Motivaction en adviesbureau Douw&Koren. Toch valt er in eigen land nog een wereld te winnen, vindt Arthur van de Graaf. Hij is managing director van Seeds.nl, het nieuwe crowdfundingplatform van ABN AMRO dat daarmee als bank de mondiale primeur te pakken heeft.

Marginale rol

‘De Nederlander Pim Betist zette met Sellaband (waar fans in artiesten kunnen investeren) in 2004 de trend. Drie jaar geleden waren we met 20 crowdfundingplatformen op bezoek bij de Europese Commissie waarvan de helft uit Nederland kwam en in 2012 stonden we wereldwijd in de top 3 van landen met de meeste platformen. Mooie prestaties zou je zeggen. Maar als je kijkt naar het geïnvesteerde kapitaal, spelen we een marginale rol.’ En daar heeft Van de Graaf een punt. In de eerste helft van 2013 werd in ons land voor 13 miljoen euro via crowdfunding gefinancierd, bijna evenveel als in heel 2012. Peanuts in vergelijking met het geld dat afgelopen jaar wereldwijd door crowdfunders bij elkaar werd verzameld: ruim 2 miljard.

Internationale kaskrakers

Echte internationale kaskrakers die op miljoenen drijven, zoals de Pebble, zijn in ons land vooralsnog op één hand te tellen. De Windcentrale is zo’n project. Het initiatief van Harm Reitsma heeft maar liefst 7 miljoen euro opgehaald middels een crowdfundingactie op de eigen website, voldoende voor de aanschaf van twee windmolens. Consumenten konden vanaf 350 euro een zogeheten winddeel kopen en dat deden uiteindelijk 5.500 huishoudens. Zij krijgen hierdoor de komende 16 jaar gratis stroom van hun eigen windmolen.

De fundingregels

De miljoenen die De Windcentrale wist te vergaren kwamen niet zomaar uit de lucht vallen, maar waren het gevolg van een slimme strategie. Eentje met regels die als universeel gelden. Zo lukt het mobiliseren van mensen alleen als de boodschap duidelijk en aansprekend is. Regel nummer twee: geef het doel van de campagne aan. Zonder duidelijk te maken wat de bestemming is van het opgehaalde geld, zullen weinig mensen willen aanhaken. Daarnaast is het zaak om de crowd te laten zien wat ze voor hun inleg terugkrijgen.

Start-ups

Voor veel corporates blijft crowdfunding vooralsnog onbekend terrein. In de praktijk zijn het vooral start-ups die naar dit middel grijpen, zoals recent de Utrechtse gamestudio Ronimo. Aan het einde van de crowdfundingperiode van één maand stond de teller op meer dan 400.000 dollar, inclusief donaties via PayPal. Vooraf mikte het bedrijf op 125.000 dollar, maar dat bedrag was al na een week bereikt. Het werd daarmee het eerste succesvolle crowdfundingproject door een Nederlandse game-ontwikkelaar. Met de funding wil Ronimo het tactische actiespel Awesomenaurs van extra elan voorzien. Nieuwe spelkarakters en muziek, chatfuncties en een toeschouwersmodus voor gamers die alleen online willen meekijken in plaats van spelen. Omdat de game-business niet is gebonden aan fysieke landsgrenzen, ligt er met het opgehaalde bedrag een wereld open voor het Utrechtse Ronimo.

Alternatief voor beleggen

Bijna tien jaar crowdfunding dus. De ruim 2 miljard euro die in 2012 bij elkaar werd gebracht voor meer dan een miljoen verschillende doelen, zal volgens onderzoeksbureau Massolution tegen het einde van dit jaar zijn verdubbeld. Van de Graaf ziet die groei voorlopig nog wel aanhouden. ‘Het past in de trend dat mensen willen weten waar ze in beleggen. Ze willen de producten begrijpen en crowdfunding voorziet in die behoefte.’

Internationaal groeien

Meer weten hoe je internationale groei financiert? Bezoek dan het platform Grenzeloos Ondernemen van ABN AMRO. Daar krijg je onder meer: