Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succes behalen? Maak gebruik van je eigenaardigheden

Mensen zijn sceptisch over het afwijken van de norm. Maar wat levert ‘normaal doen’ nou eigenlijk op? Ga op zoek gaan naar je ‘weirdness’ en zet het in als identiteit en branding.

Foto: Getty

Het waren de koplopers in de wetenschap, technologie en vele andere sectoren die volledig van de norm afweken. De andersdenkenden, de dwarsbomers, de blikveldverruimers. Ook Apple zag de kracht van de afwijkende norm en zette zich er direct mee op de kaart.

Weirdness als kracht 

Als je het David Rendall vraagt dan is het antwoord duidelijk: we hebben meer helden nodig. Dat kan alleen maar door anders denken te bevorderen en niet aan geldende normen blijven plakken. David is al jaren voorstander van weirdness als kracht en schreef er een boek over: The Freak Factory, embracing uniqueness by flaunting weakness.

Helden

Volgens Rendall hebben we het nodig om helden te creëren. Willen we meer helden, dan moeten we de rariteiten in onszelf promoten, in plaats van consensus te zoeken. Zo komen we eenvoudigweg beter tot ons recht. We moeten eigenheid bevorderen, in plaats van mensen te dwingen overal in te passen. Maar daar stopt het niet. Heldhaftig gedrag wordt vaak geaccepteerd, maar het uitgesproken karakter dat het proces in werking stelt wordt minder geaccepteerd. Vier de helden is het devies. Want de held weet van wanten en dat heb je nodig binnen de business.

Vergelijk het met de hofnar. De hofnar mocht de koning wel van informatie voorzien in de vorm van een grap. Tijdens zijn optredens kwamen heel vaak prangende hofzaken en misstanden aan de orde. De nar was klokkenluider, theatertalent en informant. Stiekem was de hofnar een ventiel dat de onderhuidse spanningen ontluchtte. Maar je werd niet zomaar een hofnar. Om hofnar te worden had je hele specifieke talenten nodig. En zo komen we weer op David Rendall, als je je eigen ‘uniqueness’ kent en ook gebruikt, sta je in je kracht… Zelfs als je moet optreden voor een koning.

Eigen identiteit 

Als ondernemer kom je dus tot je recht als je je weirdness en dat van je team laat zegevieren. Net als de nar. We kunnen het ook onderscheidend vermogen noemen, maar dat klink zo saai. Je grillige talenten zorgen ervoor dat het bedrijf een eigen identiteit krijgt, je een ander soort gunfactor hebt en zo groeit de kracht. Zet jij je team aan tot weirdness? Haal jij het beste uit de gekte?

ScaleUp Summit 2017

Dit artikel is ter voorbereiding van onze ScaleUp Summit op dinsdag 9 mei 2017, waar je als groeiondernemer praktische handvatten ontvangt om je organisatie naar de volgende fase te leiden. Tijdens die event leert David Rendall je winnen door je eigen gektes te omarmen.