Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Enthousiaste klanten zijn de aanjagers van groei’

Bedrijven moeten meer profiteren van superpromoters, klanten die zó enthousiast zijn dat ze anderen ermee aansteken. ‘Het zijn de aanjagers van groei’, zegt Rijn Vogelaar.

Superpromoters, klanten
Foto: Getty

Ieder bedrijf heeft superpromoters, de meeste organisaties weten echter niet wie die enthousiaste klanten zijn. ‘Om klanten tevreden te houden focussen bedrijven vooral op de negatieve feedback’, vertelt Rijn Vogelaar (48), oprichter van de Superpromoter Academy. ‘Het is minstens zo belangrijk om het gesprek aan te gaan met positieve klanten, ontdek waarom zij jouw merk zo waarderen. Dat kan je ogen openen. Luister naar hun feedback en ga met díe input aan de slag. Pak door op hun enthousiasme en geef hun kritiek hoogste prioriteit.’

Flame, Flow, Flood

Medewerkers zijn een belangrijke schakel in het aanwakkeren van enthousiasme. Daarom moet binnen de organisatie de interne dynamiek van enthousiasme goed zijn. Volgens Vogelaar zijn daar drie elementen voor nodig: de flame, flow en flood.

Bij de flame gaat het om het ‘ontwaken van de vlam’. Het is de kern en reden van het bestaan van de organisatie. De flame legt het fundament voor het enthousiasme en succes van een bedrijf. Dat begint bij de medewerkers. ‘Probeer de flame bij jezelf en bij collega’s naar boven te halen en aan te wakkeren. Waar worden ze enthousiast van? Geef hier ruimte en aandacht aan.’

Positieve interne dynamiek

Bij de flow verspreidt het enthousiasme zich binnen het bedrijf, medewerkers steken elkaar aan. ‘Wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie bieden aanknopingspunten hoe je jouw team of organisatie in flow kan brengen. Dat werkt voor kinderen, muzikanten en sporters en dus ook voor werknemers. Organisaties zitten echter vol met flowstoppers. Maar als we de principes van flow begrijpen kunnen we deze wegnemen en het enthousiasme aanwakkeren’.

Bijvoorbeeld door meer positieve feedback te geven. ‘In mijn periode als CEO bij onderzoeksbureau Blauw Research maakte ik iedere dag drie complimenten, uiteraard wel oprecht. Kansen om waardering te uiten zijn er genoeg, we gaan er alleen te gemakkelijk aan voorbij. Een ander voorbeeld: begin iedere vergadering met positief klantverhaal, in plaats van het opsommen van alle problemen. Dit zorgt direct voor een andere dynamiek’

Klantenthousiasme aanwakkeren

Zit het goed met de flame en flow, dan is het de beurt aan de flood. ‘Superpromoters beginnen over je te praten en verspreiden positieve verhalen over jouw bedrijf. Als je de dynamiek van enthousiasme voor je organisatie, merk of dienst begrijpt kan je een strategie uitstippelen om samen met je superpromoters de markt te veroveren. Net zoals de meest succesvolle bedrijven van deze tijd doen’.

Rijn Vogelaar geeft op 9 en 10 mei de Superpromoter Academy

Bekijk het programma