Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ontstaan disruptieve bedrijven ligt vaak bij gevestigde orde’

Bedrijven als Airbnb en Uber staan erom bekend gevestigde branches flink wakker geschud te hebben. Maar hoe zijn zij ontstaan? Ben Tiggelaar legt het uit in deze video.

Het ontstaan van disruptieve bedrijven ligt ironisch genoeg vaak bij grote gevestigde bedrijven, legt Ben Tiggelaar uit. ‘Veel gevestigde bedrijven vernieuwen hun producten sneller dan de levens van hun klanten veranderen. Daardoor ontstaan producten die meer kunnen dan we eigenlijk nodig hebben.’ Die nieuwe, snellere producten zorgen ervoor dat bestaande producten achterhaald raken. Managementgoeroe Clayton Christensen noemt dat versterkende innovaties.

Disruptieve bedrijven

Dat zet weer de deur open voor ontwrichtende innovaties en die worden juist gedaan door de disruptieve bedrijven. ‘Stel dat we een laptop hebben die alles kan, maar veel van die functies gebruiken we helemaal niet. Als tegengewicht zie je dat nieuwe producten ontstaan, die misschien maar een aantal van de specificaties hebben, maar wel voor een hele grote groep toereikend zijn en bovendien betaalbaar.’

In het voorbeeld van de snelle laptop was de opkomst van de tablet het gevolg. ‘Een tablet kan veel minder, maar wel voor een veel lagere prijs.’ Voor bedrijven als Airbnb en Uber geldt hetzelfde.

Ontwrichten

‘Veel gevestigde bedrijven krijgen het domweg niet voor elkaar om disruptief te zijn, omdat het deels gaat over het ontwrichten van je eigen bedrijf. Terwijl gevestigde bedrijven versterkende innovaties doorvoeren, zijn het nieuwe bedrijven die een branche echt weten te ontwrichten.’

Steve Jobs

Een vreemde eend in de bijt is Steve Jobs, die zijn innovatieteams het op liet nemen tegen het hoofdkantoor. ‘Dat betekende dat zij nieuwe producten en diensten moesten ontwikkelen, ook als dat betekende dat oude diensten om zeep werden geholpen.’

Wil je ook een seminar van Ben Tiggelaar volgen? Meld je dan aan voor het seminar ‘MBA in één dag’ en ontvang de beste antwoorden op de belangrijkste managementvragen.