Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

medewerkers motiveren

Management

Medewerkers motiveren om beter te presteren doe je zo

Medewerkers motiveren, dat kan een goede leider. Je kan ervoor kiezen om individuele prestaties te belonen met geld. Of nog...

author Lotte Elbrink

clock 2,5 min

Hard werken

Persoonlijke Groei

Waarom hard werken je niet per se succes brengt

Laat je harde werken niet in de weg staan van je succes. Drie redenen waarom hard werken niet altijd het...

author Laura Walburg

clock 3 min

Samenstellen topteam

MT/Sprout Academy

Met deze 10 stappen stel je een topteam samen

Hoe maak je van een doorsnee team een topteam dat optimaal presteert? Doe-het-zelf met deze 10 doordachte stappen.

author Redactie

clock 4,5 min

Overlevingsstrategieën en stressreacties

Persoonlijke Groei

Hoe je hinderlijke stressreacties omzet in effectief gedrag

Staan we onder druk, dan komen onze ‘overlevingsstrategieën’ naar boven. We vervallen in ineffectieve en zelfs hinderlijke gedragspatronen. ‘Met het...

author Lotte Elbrink

clock 4 min

rockefeller habit 2 stel doelen

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2 min

rockefeller habit 6 klantfeedback

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #6: Analyseer regelmatig de klantfeedback

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2 min

Rockefeller Habit 9 KPI's

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #9: Medewerkers geven eerlijk aan of ze een goede dag hebben

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2 min

feedback van medewerkers rockefeller habit 5

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 1,5 min

Rockefeller Habit 1

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2 min

strategie, rockefeller habit 8

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #8: medewerkers hebben oog voor bedrijfsstrategie

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2,5 min

Rockefeller Habit #4: creëer een cultuur van verantwoordelijkheid

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #4: creëer een cultuur van verantwoordelijkheid

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2,5 min

Rockefeller Habit #7: Laat de missie, competenties en kernwaarden tot leven komen

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 3 min

overlegritme Rockefeller habit 3

MT/Sprout Academy

Rockefeller Habit #3: Zorg voor een goed overlegritme.

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf, dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits...

author Redactie MT/Sprout

clock 2 min

Rockefeller strategie

Management

De 10 Rockefeller Habits voor succes

John D. Rockefeller was ooit de rijkste zakenman in de VS en Verne Harnish staat inmiddels bekend als dé goeroe...

author Jan Dijkgraaf

clock 4,5 min

6 verschillende leiderschapsstijlen MT

Management

De 6 emotieve leiderschapsstijlen

Iedere leiderschapsstijl sorteert een ander effect op werknemers. Elke stijl is geschikt voor andere situaties en organisaties en heeft zijn...

author Redactie MT

clock 3 min

Ondersteunend leiderschap

Management & Leiderschap

Ondersteunend leidinggeven: hoe doe je dat?

Niet iedere medewerker heeft hetzelfde nodig van een leidinggevende. Ondersteunend leidinggeven kan daarom voor sommige medewerkers belangrijk zijn. Maar hoe...

author Redactie MT/Sprout

clock 2,5 min

dienend leiderschap

MT/Sprout Academy

Hoe je bij dienend leiderschap je team centraal stelt

Bij dienend leiderschap staat het team centraal. Als leidinggevende doe je er alles aan om het beste uit je medewerkers...

author Redactie Beste Business Events

clock 3,5 min

Ben Tiggelaar legt Ken Blanchard uit over leiderschapsstijlen

MT/Sprout Academy

Ben Tiggelaar: ‘Iedere medewerker heeft andere leiderschapsstijl nodig’

Van enthousiaste beginner tot zelfsturende professional: medewerkers doorlopen verschillende ontwikkelingsfases. Iedere fase vereist een andere leiderschapsstijl. In de video licht...

author Redactie Beste Business Events

clock 4 min

Columnisten & Experts

Column Hugo de Koning: Waarom start je niet gewoon voor jezelf, vandaag?

Bijna elke dag is er wel iemand die tegen YoungCapital-ondernemer Hugo de Koning zegt dat 'ie ooit voor zichzelf wil...

author Hugo de Koning

clock 4,5 min

MT/Sprout Academy

Online trainingen in april/mei die je niet mag missen

Hoewel evenementen en opleidingen collectief worden afgelast, draaien online trainingen en opleidingen op volle toeren. MT maakt een selectie van...

author Redactie Beste Business Events

clock 2 min

Ga een positieve dialoog aan!

Management

Zo ga je een positieve dialoog aan met je medewerker

Veel werknemers voelen zich onvoldoende gezien, gehoord en gewaardeerd. Effectief leidinggeven betekent tijd vrijmaken om de dialoog aan te gaan...

author Manon Bongers

clock 2,5 min

Projectmatig werken

Management

Team laten groeien? Probeer deze manier van vergaderen eens

Om als team te groeien moet er regelmatig gereflecteerd worden op de vooruitgang en resultaten. Wat gaat er goed en...

author Redactie Beste Business Events

clock 1,5 min

Vragen stellen op de werkvloer: doen!

Persoonlijke Groei

Waarom je door het stellen van vragen, slimmer overkomt

Wie om advies vraagt op de werkvloer, lijkt slimmer, blijkt uit onderzoek van de Harvard Business School.

author Redactie MT

clock 1,5 min

scale-up

Management

Zes overlevingstips om je scale-up te laten groeien

Een bedrijf oprichten is gemakkelijk. Een bedrijf laten groeien is veel moeilijker. Het vergt andere strategieën, inzichten en competenties.

author Bjorn Cocquyt

clock 3,5 min

verantwoordelijkheid

Persoonlijke Groei

Waarom jouw mensen niet in actie komen (en hoe je ze in beweging krijgt)

Als je mensen hun verantwoordelijkheid niet oppakken, kijk dan als manager eens naar jezelf. Want het ligt misschien aan jou.

author Marjolein Bos

clock 2 min

Leiden of Lijden?

Persoonlijke Groei

Een team leiden of lijden?

We weten dat teams zich volgens een aantal fases kunnen ontwikkelen, maar of ze die ontwikkeling daadwerkelijk doormaken, hangt af...

author Tica Peeman

clock 2 min

bedrijfscultuur

Management

Stop met het verbeteren van je medewerkers

Columnist Mark Ernst stelt dat het willen verbeteren van medewerkers zelden nut heeft. Hij noemt 6 zaken waar je als...

author Mark Ernst

clock 4 min

Martin Luther King

Management

Stop met duwen en trekken, start met leiderschap

Volgens leiderschapstrainer Mark Ernst werkt het ‘beter maken’ van medewerkers zelden. In deze column over mensoptimalisatie schrijft hij over het...

author Mark Ernst

clock 3,5 min

Ik mag het graag hebben over betrokken leiderschap. Het soort leiderschap waar de wereld momenteel zo hard aan toe is.

Persoonlijk Leiderschap

Leiderschap is dragen en verdragen

Ik mag het graag hebben over betrokken leiderschap. Het soort leiderschap waar de wereld momenteel zo hard aan toe is....

author Marcel de Rooij

clock 2,5 min

iq-testen sollicitaties

HR & Recruitment

Leiders selecteren op basis IQ-testen? Dat is misschien niet zo zinvol

IQ-testen zijn een populair gereedschap bij sollicitatieprocedures. Maar er is ook steeds meer oog voor de beperkingen van zulke testen.

author Tim Jansen

clock 3 min

Meer dan de helft van de tijd op het werk, besteden we aan gesprekken, vergaderingen of presentaties. Maar vraag je je voldoende af of je ermee bereikt wat je wilt bereiken en of je boodschap blijft hangen bij de toehoorders? Niet iedereen is een geboren spreker, maar er zijn heel wat technieken en trucs die ervoor zorgen dat je je publiek boeit. 80% techniek 20% inhoud Goed spreken is vooral overtuigend spreken. Zorgen dat de mensen je geloven én dat je boodschap hen bijblijft. ‘Dat is absoluut aan te leren’, weet Remco Claassen, spreker, trainer en auteur die zich richt op de ontwikkeling van leiderschap en effectiviteit. Het uiteindelijke doel van spreken is impact hebben: ervoor zorgen dat je toehoorders iets doen of iets nooit meer gaan vergeten. ‘En dat is veeleer een kwestie van techieken dan van retoriek of didactiek. Wanneer ik voor een groep spreek, ga ik voor 80 procent techniek en 20 procent inhoud. Maar die 20 procent inhoud blijft wel hangen. De meeste sprekers gaan voor 80 procent inhoud en 20 procent beamer. En er blijft niets hangen.’   ‘C-levels zijn doorgaans verschrikkelijk slechte sprekers’ Niet sproeien maar boeien ‘Ik informeerde onlangs in mijn publiek van hoeveel van alle leraren die ze in hun schooltijd en studies gehad hebben, ze een betalende lezing zouden willen bijwonen. Het antwoord was gemiddeld drie. In het bedrijfsleven is de situatie zo mogelijk nog erger. C-levels zijn doorgaans verschrikkelijk slechte sprekers’, aldus Claassen. ‘Een dag na een seminar kunnen de toehoorders gemiddeld twee paragrafen slecht citeren. Na twee weken weten ze nog waar het seminar plaatsvond en wat ze ’s middags gegeten hebben.’ ‘Experten hebben veel kennis en ze zijn enorm gepassioneerd. Daardoor gaan ze té veel spreken en wordt het té ingewikkeld. Het publiek gaat zich stom voelen en haakt af. Mensen die van nature vlot praten hebben zelfs een achterstand, die lullen maar door omdat ze zichzelf graag horen praten.’ In tegenstelling tot wat ze zelf denken, zijn ze dus slechte sprekers. Connecteren met het publiek ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat een spreker begint met zichzelf uitgebreid voor te stellen. Het publiek is al in een coma verzonken voor het eigenlijke seminar begint. Het staat niet meer open voor wat nog volgt’, zegt Claassen. Het is veel beter je seminar of lezing te beginnen met enkele uitdagende vragen of stellingen, hen onmiddellijk aan te spreken… Goede sprekers onderscheiden zich vooral door de manier waarop ze connecteren met hun publiek. ‘Ik begin mijn seminars vaak met preframing. Ik vertel mijn publiek bij aanvang wat ze die dag gaan leren en welke doelen we gaan bereiken. Beloftes doen die op het einde van de dag ingelost zullen worden, vragen stellen, haakjes slaan… werkt.’ ‘Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft dan jezelf’ Kill the beamer ‘Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft dan jezelf’, adviseert Claassen. ‘Ook al dwingen de organisatoren van congressen het bijna af: gebruik geen Powerpoint, vergeet die slides vol tekst. Ze leiden de aandacht van het publiek af van jou en wat je te zeggen hebt. Zorg ervoor dat de mensen naar jou kijken. Meestal dienen presentaties vooral als handige kapstok voor de spreker. Als je een backup nodig hebt, gebruik dan cue cards. Niemand in het publiek zal het je kwalijk nemen, als je af en toe een blik werpt op je cue cards.’ Van het emotionele naar het cognitieve Claassen maakt graag gebruik van subliminale technieken om de aandacht van zijn publiek te bewaren. ‘Door middel van priming, een techniek die in reclame veelvuldig gebruikt wordt, kan je bij mensen bepaalde associaties oproepen, waardoor ze sneller verbanden leggen en denken dat ze die zelf gevonden hebben. Ze gaan daardoor informatie gemakkelijker aanvaarden en onthouden.’ ‘Op de bühne ga ik mijn toehoorders echt mindf*cken’, lacht Claassen. ‘Zo speel ik voor mijn trainingen en tijdens pauzes muziek. Ik heb die zorgvuldig gekozen zodat ze de hersenen van mijn publiek perfect voorbereiden op wat komt. Tijdens de laatste koffiepauze is het vaak strijdmuziek, Rage Against the Machine of zo. Als mensen dan terug in de zaal komen is er van bij het begin confrontatie. Je voelt ze denken: ‘ik ga iemand slaan of iemand f*cken’. De dynamiek die dan ontstaat is heerlijk.’ ‘Mensen hebben bijvoorbeeld een onbewust ruimtelijk tijdsgevoel. Wanneer we naar de toekomst wijzen, wijzen we naar rechts. Een spreker die op een podium zijn publiek toekijkt, moet dat spiegelen en dus naar links wijzen. Zulke kleine dingen zorgen voor belevingswaarheid. Via een emotionele ingang, krijg je als spreker toegang tot een cognitieve ingang.’ Ook voor schriftelijke communicatie ‘In Nederland geef ik vaak sessie van twaalf uur. Van negen tot negen met vier pauzes en toch blijft mijn publiek geboeid. De technieken werken zo goed, dat het publiek als het ware geen andere keuze heeft dan geconcentreerd te blijven luisteren’, zegt Claassen. ‘De technieken zijn overigens één op één over te zetten naar andere vormen van communicatie. Ook in schriftelijke communicatie kan je connecttechnieken hanteren. Mijn boek leest als een trein en dat is het beste bewijs dat de technieken werken.’

Lifehacks

Zo gelooft en onthoudt iedereen jouw boodschap

Hoe zorg je ervoor dat de boodschap die jij wil verkondigen ook aankomt bij de luisteraar? En belangrijker nog, dat...

author Bjorn Cocquyt

clock 3,5 min

Framing, overtuigen, beïnvloeden

Persoonlijke Groei

Hoe je met framing anderen overtuigt van jouw verhaal

Er is een verschil tussen wat je zegt en wat anderen horen. Dat heeft te maken met de manier waarop...

author Lotte Elbrink

clock 2,5 min

Persoonlijke Groei

Zo kom je als manager verbaal scherp uit de hoek

Iedere manager moet in staat zijn om goed te communiceren. Sharon Kroes, wereldkampioen debatteren, leert managers, politici en beleidsmakers hoe...

author Lotte Elbrink

clock 2 min

briljante mislukking, falen, succes, innovatie, Paul Iske, Instituut voor Briljante Mislukkingen

Persoonlijke Groei

‘Geef ruimte om te falen, anders krijg je georganiseerde domheid’

Fouten maken is de normaalste zaak van de wereld, toch stoppen we onze mislukkingen het liefst in de doofpot. ‘Zonder...

author Lotte Elbrink

clock 2,5 min

effectief werken

Persoonlijke Groei

Productiever en efficiënter werken in drie stappen

Digitalisering leidt niet van zelf naar meer efficiëntie of productiviteit. We moeten vooral zelf waken over onze prioriteiten en manier...

author Bjorn Cocquyt

clock 3 min

Stress, brein, lichaam, gezond, stressgevoelig, stressbestendig, veerkracht

Persoonlijke Groei

4 delen van onze hersenen die kunnen zorgen voor stress

We hebben er allemaal wel eens last van: stress, vermoeidheid, drukte op kantoor. Schijnbaar ligt de oplossing voor deze problemen...

author Bjorn Cocquyt

clock 2 min

Arnout van den Bossche - Burn-out voor Beginners

Persoonlijke Groei

Burn-out voor beginners: hoe je door niets te doen jezelf kapot kunt werken

Wat is het verschil tussen een mens en een collega? Wat doe je met e-mail waar je in de CC...

author Thijs Peters

clock 2 min

stoppen met aannames

Persoonlijke Groei

Aannames vermoorden je effectiviteit. Zo kom je er vanaf

Aannames: we hebben ze, ze beïnvloeden ons functioneren en niet zelden brengen ze de effectiviteit van het team om zeep....

author Peter van Lonkhuyzen

clock 4,5 min

Velen werden door hem en zijn boek Getting Things Done geïnspireerd, maar wie inspireerden David Allen? De time management goeroe over zijn leermeesters.

Persoonlijke Groei

Dit zijn de leermeesters van David Allen

Velen werden door hem en zijn boek Getting Things Done geïnspireerd, maar wie inspireerden David Allen? De time management goeroe...

author Loeka Oostra

clock 2,5 min

feedback geven

Persoonlijke Groei

Bevorder de productiviteit van je team met de juiste feedback

Schrikt feedback geven óf ontvangen je af? Niet nodig. Wanneer het van beide kanten goed ontvangen wordt, kan het de...

author Lilian Polderman

clock 4 min

slaapgebrek

Persoonlijke Groei

Waarom slaapgebrek desastreus is voor je productiviteit

Wat slapen en productiviteit met elkaar te maken hebben? Veel. Wie niet genoeg slaapt, neemt minder goede beslissingen, is minder...

author Lilian Polderman

clock 3,5 min

Productief zijn - iedereen wil het, slechts weinigen kunnen zich er echt toe zetten. Het eten van de spreekwoordelijke kikker gaat niet iedereen even goed af. Productiviteitsgoeroe Brian Tracy geeft 8 tips voor de maaltijd.

Persoonlijke Groei

8 tips van een productiviteitsgoeroe

Productief zijn - iedereen wil het, slechts weinigen kunnen zich er echt toe zetten. Het eten van de spreekwoordelijke kikker...

author Loeka Oostra

clock 3 min

mopperende medewerker

Persoonlijke Groei

Wakker de motivatie van mopperkonten in je bedrijf aan

Mopperende -ofwel ontevreden- medewerkers kunnen funest zijn voor je organisatie. Hoe dat komt en wat je eraan kunt doen, vertelt...

author Mark Ernst

clock 3,5 min

luistervaardigheid

Management

Verhoog je luistervaardigheid en hoor wat je team écht zegt

Beter luisteren verhoogt de teamprestaties en vergroot de creativiteit. En het mooie is: beter luisteren kun je leren. 3 waardevolle...

author Peter van Lonkhuyzen

clock 3,5 min

gemotiveerde medewerkers

Management

Wat je moet weten over gemotiveerde medewerkers: 7 inzichten

Wat motiveert medewerkers om hun best te doen en goed te presteren? Verschillende onderzoekers, waaronder gedragseconoom Dan Ariely, bestudeerden het...

author Redactie Beste Business Events

clock 1,5 min

vakkennis

Management

Moet een leider weten waar hij over praat?

Is het belangrijk dat een manager verstand van zaken heeft? Soms wel, maar hoe hoger hij komt, hoe minder zijn...

author Thijs Peters

clock 2,5 min

leidinggeven

Persoonlijk Leiderschap

PSV-directeur: ‘Leidinggeven is zoals je kinderen opvoeden’

Hard met een d en hart met een t, zo omschrijft PSV-directeur Toon Gerbrands zijn manier van leidinggeven in zijn...

author Romy Donk

clock 3 min

Op de werkvloer kopiëren we vaak het gedrag van de Bokito in ons midden. Maar deze geeft niet altijd het goede voorbeeld, aldus Tica Peeman.

Management

Voorbeeldgedrag: laat je de Bokito in je team niet ieders gedrag bepalen

Op de werkvloer kopiëren we vaak het gedrag van de Bokito in ons midden. Maar deze geeft niet altijd het...

author Tica Peeman

clock 2 min

Persoonlijke Groei

4 manieren om de samenwerking met collega’s te verbeteren

Geen werkvloer zonder irritatie en spanning. Met meer zelfonderzoek en verleiding gaat het al een stuk beter, aldus organisatiepsycholoog Eric...

author Eric Westra

clock 4,5 min

gelukkige werknemers tips om goede medewerkers vast te houden

Management

Maak het werknemers naar de zin

Iedere werknemer verdient voldoende aandacht. Maar dat is heel wat anders dan even kletsen bij het koffiezetapparaat. Vijf tips om...

author Redactie MT

clock 1,5 min

controle door los te laten leidinggeven MT

Management

Leidinggeven: zo houd je controle door los te laten

Micromanagement zorgt voor een gebrek aan innovatie. Managers die hun mensen teveel op de huid zitten zorgen voor een lage...

author Redactie MT

clock 2,5 min

goed karakter belangrijk voor leiderschap MT

Management

Wat een goed karakter zo belangrijk maakt in leiderschap

Een goed karakter loont. Het zorgt niet alleen voor meer rendement, maar ook voor meer betrokkenheid bij medewerkers, ontdekte Fred...

author Dominique Haijtema

clock 4,5 min

Zo leer je luisteren naar je intuïtie MT

Management

Zo leer je luisteren naar je intuïtie

Vertrouwen op je intuïtie leidt vaak tot betere besluiten. Slim dus om daar als leider gebruik van te maken. Probleem:...

author Redactie MT

clock 6 min

zo maak je gebruik van iedereen in je organisatie MT

Management

Zo maak je goed gebruik van iedereen in je organisatie

Innovatie en kostenreductie lijken elkaar uit te sluiten. Maar door slim en plat te organiseren verenig je het onverenigbare -...

author Ben Kuiken

clock 2,5 min

beter leren kijken MT

Management

4 keer beter leren kijken als leider

Om een onderzoekende leider te worden, moet je beter leren kijken. Hoe doe je dat? Vier aanknopingspunten.

author Redactie MT

clock 1,5 min

ethisch leider MT

Management

Hoe je een ethisch leider wordt

Of een manager zich ethisch gedraagt, hangt ook af van zijn medewerkers, zegt gedragsethicus en organisatiepsycholoog Niek Hoogervorst. ‘Als eigenbelang...

author Redactie MT

clock 1,5 min

speeddaten leiderschapsstijlen MT

Management

Speeddaten met leiderschapsstijlen

Is leiderschap te vatten in tien kenmerken, zeven gewoonten, enzovoort? Ga vooral op zoek naar je natuurlijke stijl van leiden,...

author Jan de Vuijst

clock 3 min

Intuïtief voelen we aan dat diversiteit in een onderneming positief is, maar recent onderzoek van management consulting bedrijf McKinsey wijst uit dat het ook puur feitelijk en financieel een verschil maakt. Bedrijven die goed scoren op etnische diversiteit en genderdiversiteit hebben gewoonlijk betere financiële resultaten dan gemiddeld. Hoewel er geen causaal verband is, blijken bedrijven die streven naar gediversifieerd leiderschap betere resultaten te halen. Hoe diverser een onderneming, hoe beter haar klantgerichtheid, employee satisfaction en beslissingen, en hoe beter gewapend in de war on talent. Meer diversiteit op de werkvloer Cisco is een voorvechter van diversiteit: één medewerker op vier is vrouw (24%) en in de directie zetelen vijf vrouwen (op 13 directieleden). Bij het IT- en netwerkbedrijf lopen verschillende programma’s om vrouwen te helpen met hun carrièreplanning. Er is ook een mentoringsysteem met het directieteam en de vrouwelijke Cisco-medewerkers richtten de voorbije jaren een aantal vrouwennetwerken op. Met het begrip Conscious Leaders wil Cisco ruimte bieden voor meer introspectie en zelfbewustzijn. Dat zorgt voor meer authenticiteit, ontvankelijkheid en diversiteit op de werkvloer. ‘Iedereen moet zijn talent ten volle kunnen ontwikkelen. Er is een war on talent aan de gang, en daarom is het belangrijk dat we de volledige pool met talent kunnen gebruiken en die pool verbreden. Genderdiversiteit is één manier om dat te doen’, aldus Rik Boven, Director Technical Services bij Cisco. In de technologiesector is het tekort aan vrouwen nog nijpender dan elders. Dat tekort manifesteert zich al in de STEM-richtingen (Science – Technology – Engineering – Mathematics) van ons onderwijs. Daarom organiseert Cisco een jaarijkse Girls in ICT-namiddag en steunt het de vzw Greenlight4Girls Belgium, die meisjes vanaf negen jaar met ludieke workshops onderdompelt in de wereld van de technologie, in de hoop hen warm te maken voor STEM-richtingen. Werk en gezin Meer vrouwen in topfuncties en in de technologiesector is dus een must. Maar dat neemt niet weg dat een carrière combineren met een gezin voor veel vrouwen uiterst moeilijk blijft. Volgens Boven heeft dat te maken met introspectie en zelfbewustzijn: je moet je bewust zijn van de gedachten, twijfels en vragen die je stelt bij de combinatie gezin-carrière. Dat geldt overigens ook voor mannen. ‘Ik ben net directeur geworden, ik heb drie kinderen die ik twee dagen per week ’s middags van school ga afhalen om thuis te eten. Men zou me een succesvolle man kunnen noemen, maar ik heb ook mijn twijfels en persoonlijke worstelingen. Als ik thuis werk om mijn kinderen te kunnen ophalen, vraag ik me ook vaak af wat mijn baas daar eigenlijk van denkt’, geeft hij toe. Mannen en vrouwen hebben zelfde twijfels Dergelijke twijfels zijn logisch, maar je moet ze bewust een plaats geven en voor jezelf beslissen wat je ermee doet. ‘Hetzelfde geldt voor emoties op het werk. Zowel vaders als moeders nemen zorgen over de kinderen mee naar het werk. En iedereen is al eens kwaad geweest op eenF collega. Je moet die emoties leren plaatsen. En wanneer je ze bij jezelf en je collega’s herkent, kan je je leiderschapsstijl eraan aanpassen’, aldus Boven. Dat is conscious leadership en zorgt voor meer authenticiteit en ontvankelijkheid op de werkvloer. Volgens Boven zijn hebben zowel mannen als vrouwen dezelfde twijfels en zorgen bij de combinatie carrière-gezin, en is het dus vooral zaak er bewust mee om te gaan. Lees ook het interview met managing director Edwin Prinsen (Cisco) over diversiteit en vrouwen in de top.

Management

Leidinggeven aan een divers team

Leidinggeven aan een divers team betekent dat je om moet gaan met (grote) verschillen tussen je medewerkers, en dat is...

author Redactie MT

clock 2,5 min

one minute management MT

Management

Dit is misschien wel de snelste manier om leiding te geven

Echt leidinggeven aan je mensen schiet er nog al eens bij in door tijdgebrek. Maar zo veel tijd hoeft het...

author Redactie MT

clock 1 min

ontwikkelingsfase teamontwikkeling leiderschap

Persoonlijk Leiderschap

Zo kom je erachter in welke ontwikkelingsfase jouw team zit

Als manager wil je groeien met jouw team en altijd betere resultaten boeken, met gemotiveerde werknemers. Daarom is het goed...

author Redactie MT

clock 3 min

Management

Dit zijn de 5 punten waarop excellente leiders zich onderscheiden

Excellente leiders onderscheiden zich op vijf punten radicaal van ‘gewone leiders’, blijkt uit onderzoek. Daarmee halen ze niet alleen het...

author Redactie MT

clock 3 min

5 problemen van teamwork Ben Tiggelaar MT

Management

De 5 problemen van teamwork

Problemen in teams komen vaak door dezelfde dingen, zegt leiderschapsdenker Ben Tiggelaar. Angst voor confrontaties, bijvoorbeeld, en de afwezigheid van...

author Redactie MT

clock 1 min

effectief leiderschap support challenge MT

Management

Steun en uitdaging bepalen effectiviteit van leiderschap

Hoe geef je succesvol vorm aan verandering? Hoe bereik je effectief leiderschap? Door te kijken naar hoe je steun biedt...

author Redactie MT

clock 1,5 min

visie, zelfsturing, medewerkers, eigenaarschap, verantwoordelijkheid, vrijheid, regels, bureaucratie

Management

Regels overboord? ‘Bureaucratie is niet zonder reden ontstaan’

Organisaties willen het eigenaarschap van hun medewerkers vergroten. ‘Volledig loslaten is niet de oplossing, de crux is anders vasthouden’, zegt...

author Lotte Elbrink

clock 2,5 min

goede leider leiderschap MT

Management

Leiderschap, de 10 grootste waarheden

Welke kwaliteiten zijn cruciaal voor een goede leider? En wat zorgt ervoor dat je team je blind vertrouwt? Tien dingen...

author Romy Donk

clock 2 min

Management

Waarom piraten en drugsbaronnen de sterkste organisaties runnen

Bij het woord ‘ondernemers’ denken we vaak aan jonge, blanke mannen à la Mark Zuckerberg (Facebook). Zonde, vindt auteur Alexa...

author Romy Donk

clock 3,5 min

We zien ons onbewuste als ondergeschikt. Maar het onbewuste bepaalt voor een groot deel ons gedrag, denken en onze gevoelens. Bewust en onbewust nadenken verschillen fundamenteel van elkaar, blijkt uit onderzoek van Dijksterhuis. Sommige problemen kunnen we beter oplossen met bewust nadenken, anderen met onbewust nadenken. Weloverwogen keuze De meeste mensen hebben de neiging om bij grote beslissingen rationeel na te denken en een plus- en minlijstje te maken. Dat voelt beter en weloverwogen. ‘Het probleem is dat het helemaal niet zo goed werkt’, zegt Dijksterhuis. ‘Ons bewuste kan niet zoveel informatie verwerken en houdt daarom alleen rekening met de rationele argumenten. Het onbewuste neemt daarentegen óók de emoties mee. Koop je een nieuwe wasmachine, dan is het prima om zo’n rationeel lijstje te maken. Maar belangrijke of strategische beslissingen kun je beter even laten bezinken. Neem een paar dagen rust, het stelt je in staat om betere keuzes te maken omdat er meer informatie wordt meegenomen. Wil je tot een goede keuze komen, dan is het wel belangrijk om het onbewuste te voeden met informatie.’ Ingeving Mensen in creatieve beroepen herkennen deze tactiek misschien wel. ‘Lukt het even niet, dan maak je een ommetje. Onbewust blijf je nadenken en opeens krijg je een goede ingeving. Het onbewuste heeft de ruimte gekregen’, vertelt Dijksterhuis. ‘Hetzelfde geldt voor moeilijke beslissingen. Hoe complexer de keuze, hoe slimmer het is om afleiding te zoeken en het te laten bezinken voordat je beslist. Neem de tijd om de knoop door te hakken en denk er ondertussen niet teveel aan. Het is prima om een intuïtief besluit te nemen.’ Beslissingen worden vrijwel altijd eerst in ons onbewuste genomen. ‘De enige taak van het bewustzijn is een rationele bijdrage leveren.’ Het onbewuste lijkt ons bewuste zelfs aan te sturen. Word je bijvoorbeeld vaak blootgesteld aan iets, dan ga je het vanzelf mooi vinden. Oftewel, iets stijgt in waarde als je het vaker ziet of hoort. Dat komt door je onbewuste, die duwt het naar boven en heeft een enorme invloed op jouw visie. Wil je meer weten? Ap Dijksterhuis vertelt tijdens het event Psychologie voor Managers op 14 september 2017 over onbewust nadenken en de psychologie van geluk.

Persoonlijke Groei

Moeilijke beslissing nemen? Slaap er letterlijk een nachtje over

Hoe dieper we nadenken, hoe beter en rationeler onze beslissingen. Toch? Niet helemaal. ‘Krijg je een moeilijke beslissing voor de...

author Lotte Elbrink

clock 1,5 min

VAN Bob AAN Afdelingsmanagers OONDERWERP De Herfst Heisessie Collega's, Medio november is het weer zover: De Herfst Heisessie. Uiteraard zijn er de gebruikelijke agendapunten, zoals de stand van zaken na de eerste drie kwartalen en de eerste gedegen forecast betreffende 2018. Maar ook nu willen we niet alleen cijfers, budgetten en prognoses aan de orde stellen. Er moet ook plaats zijn voor wat een breder, meer filosofisch, mentaal agendapunt. Dit voorjaar, tijdens De Lente Sessie, hadden we de bekende Reiki-docente Anneke ten Have over Reiki-management en Reiki-leiderschap, Nou was haar presentatie van ruim drie uur wellicht wat lang, en ook ik kon haar betoog nauwelijks volgen, maar het deed toch een grondig beroep op een andere mindset. Zeker op zo'n heisessie lijkt me dat een must. Aan jullie dan ook de vraag: hebben jullie suggesties voor een dergelijk agendapunt? Die suggesties worden zeer op prijs gesteld! Bob Hoi Bob, Dat is toch dat agendapunt dat doorgaans op vrijdagavond plaatsvindt, als slot van onze sessie? Misschien een radicaal idee, maar kunnen we het niet gewoon skippen? Te meer daar ik mijn ex heilig heb moeten beloven dat ik voortaan elke vrijdag precies om zes uur de kinderen ophaal en ik zit eerlijk gezegd echt niet te wachten op wéér een brief van haar advocaat. Rob Hollander Marketing Director Hoi Bob, Zoals je vast nog wel weet, was ik degene die afgelopen lente Anneke ten Have voorstelde. Ik vond haar presentatie helemáál niet te lang. Integendeel: ik vond het juist zeer verhelderend, zeer inspirerend. Maar het zou natuurlijk goed kunnen dat juist mannelijke managers te bang zijn om open te staan voor inzichten die een beroep doen op emotie en intuïtie. Je begrijpt in elk geval dat ik nu, na je negatieve reactie, helemaal geen zin meer heb om suggesties te doen, ook niet Amanda Vromans, die met haar ploetermoedermanagementboek een grote inspiratiebron is voor vrouwen als ik. Maar haar visie zullen jullie mannelijke managers ook wel weer niets vinden. Helga Willems Deputy Director HRM Ha die Bob, Er komt helaas even niks in me op, maar even een ander punt: het stoorde me dit voorjaar tijdens onze Lente Sessie buitengewoon dat we na die rare Reiki-presentatie naar de bar gingen en pas de andere dag aan de balie te horen kregen dat we de drank zélf moesten betalen. Als dat deze keer weer zo is, wat ik raar blijf vinden, dan hoor ik dat nu graag van tevoren. Jasper van Henegouwen Sales Director Goedemorgen Bob, Mijn neef is er onlangs uitgevlogen tijdens een reorganisatie bij Unilever en nu heeft hij zich gevestigd als zelfstandig trendwatcher. Nou blijkt het nogal druk te zijn in die sector dus hij kan wel een zetje gebruiken. Is dat wat? Zijn trendwatching focust zich zowel op groen, duurzaam ondernemen als op de komende modekleuren. Frank Laarmans Facility Manager Dag Bob, Een optreden van Maarten-Jan Boermans, auteur van ‘De middle manager als overtollige factor in uw bedrijf' en ‘Waarom middle managers geen toekomst hebben', lijkt me wel wat. Ik heb me laten vertellen dat hij heel uitgesproken meningen heeft, vooral over middle managers. Willemijn de Leur R&D Manager Hoi Bob, Ik dacht aan die man die al die boeken over leiderschap schrijft. Vind hem echt enorm intelligent, inspirerend, verrassend ook. Als ik een boek van hem lees, denk ik: wow, dit klopt zo enorm. Kom, hoe heet hij nou ook weer... Je kent hem vast wel, Bob, hij heeft zo'n rare, dubbele achternaam. Hè, shit, ik kan er even niet opkomen. Ga zo wel even googlen. Ook heel goed: die Canadese, die zo tegen de globalisering is, en trouwens heel leuk om te zien. Je weet vast wel wie ik bedoel. Of die man van De Baak, nee, niet die Harry Stallen, maar die andere, met die krullen en die bril. Héél inspirerend. Heb je wat aan deze suggesties? Wilbert Maaskant Strategy Director AAN: Management Breed Collega's, Dank voor de reacties en de vele suggesties. Maar we hebben als MT uiteindelijk besloten om het avondgedeelte te schrappen. Dat ligt natuurlijk niet aan de reacties, zeker niet, maar wij managers (en zeker de ploetermoeders onder ons!) komen al zo weinig aan ons privéleven toe dat een vrije vrijdagavond ons ter afsluiting het mooiste agendapunt leek van een drukke heisessie. Bob

Management

Wil je met de beste mensen werken? Bouw een transparante organisatie

Afgelopen juli kwam er een opmerkelijk nieuwsbericht uit Spanje: er was een ambtenaar in Valencia die 10 jaar lang niet...

author Redactie Beste Business Events

clock 2,5 min

rockefeller habit 2 stel doelen

Management

Hoe succesvolle scaleups met kwartaaldoelen (Rocks) werken

Sinds Verne Harnish’ boeken ‘Mastering The Rockefeller Habits’ en later ‘Scaling Up’ zijn verschenen, is het concept van kwartaaldoelen of...

author Redactie Beste Business Events

clock 4 min

Persoonlijk Leiderschap

Techondernemer Jim Stolze over Obama: ‘Hard op inhoud, zacht voor mensen’

In een serie artikelen vertellen leiderschapsexperts wat ze van de 44ste president van de Verenigde Staten leren. Deel 3: techondernemer...

author Redactie Beste Business Events

clock 1,5 min

werken op afstand, ben tiggelaar, korte lijnen, onderzoek, Olson

Persoonlijke Groei

Ben Tiggelaar: ‘Deze lessen in leiderschap heb ik geleerd van Obama’

Leiderschapsexpert Ben Tiggelaar heeft een hoop geleerd van Barack Obama. Welke lessen springen eruit voor hem?

author Redactie Beste Business Events

clock 2 min

Persoonlijke Groei

Joris Beckers (oprichter Picnic) over Obama: ‘Zijn leiderschap is elegant’

In een serie artikelen vertellen leiderschapsexperts wat ze van de 44ste president van de Verenigde Staten leren. Deel 1: Joris...

author Redactie

clock 1,5 min

werken op afstand, ben tiggelaar, korte lijnen, onderzoek, Olson

Persoonlijke Groei

Leiderschapslessen van Obama 6: ‘Wees authentiek en persoonlijk’

In 2016 was Barack Obama de eerste zittende Amerikaanse president die een bezoek bracht aan het Hiroshima monument, en hield...

author Redactie

clock 1,5 min

werken op afstand, ben tiggelaar, korte lijnen, onderzoek, Olson

Persoonlijke Groei

Leiderschapslessen van Obama 5: ‘Het gaat om dienend leiderschap’

Barack Obama begrijpt niet alleen hoe leiderschap technisch werkt, zegt leiderschapsexpert Ben Tiggelaar, hij beheerst het ook en op een...

author Redactie

clock 1,5 min