Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 manieren om (jonge) werknemers gelukkig én productief te maken

Voor steeds meer werknemers staat plezier in het werk voorop. Hoe als manager daarmee om te gaan? Door aan deze 5 behoeften te voldoen.

De voldoening voor veel werknemers zit tegenwoordig niet zozeer in het salarisstrookje, het mooie kantoor of de snelle leaseauto. Steeds meer (jonge) werknemers zijn op zoek naar de vervulling van intrinsieke behoeften: geluk en zingeving. Dat maakt ons wat ik noem: Happyholics. Ik ben het zelf ook.

Bijdragen aan succes

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gelukkige werknemers die zinvol bezig zijn een positieve invloed hebben op het succes van een organisatie. Als wij gelukkig zijn in een organisatie, zijn we ook effectiever, productiever, creatiever, meer betrokken, minder gevoelig voor stress en in het algemeen een stuk gezonder. Oftewel: wij dragen bij aan het succes van jou als manager en van de organisatie.

Concrete tips

Wil je als manager het beste halen uit je medewerkers, en aantrekkelijk blijven voor (jonge) talentvolle professionals, dan zul je aan onze behoeften moeten voldoen. In mijn recente boek beschrijf ik de vijf belangrijkste behoeften van de happyholic, en geef ik 5 concrete tips hoe je ons daarin als manager kunt tegemoetkomen.

#1: Zorg voor persoonlijk contact (denk aan een koffiemoment)

Happyholics verlangen naar een werkplek waar we ons ook thuis voelen. Persoonlijk contact met collega’s en de leidinggevende spelen een grote rol. We zijn dat gewend vanuit onze opvoeding: onze ouders behandelden ons met respect, we voelden ons gehoord en stonden op gelijke voet met volwassenen. Onze ouders wilden behalve opvoeder ook vriend zijn. Daardoor gaan wij anders om met volwassenen die niet onze opvoeders zijn. En die houding zie je terug op de werkvloer. Een manager die afstand houdt en hiërarchisch in zijn rol zit, bezorgt ons veel stress. We zijn gewend ons vrij te uiten en te bewegen en we zijn het niet gewend om iemand met extra respect te behandelen vanwege de leeftijd of de werkervaring.

De tip: heb hier oog voor als manager. Een mogelijkheid om hierin tegemoet te komen is het ‘koffiemoment’: samen met een collega buiten de kantoordeur een kop koffie drinken om het persoonlijke contact te versterken. Want dat is vaak lastig in een kantooromgeving. Buiten de deur praat het wat makkelijker en de koffie smaakt ook beter dan in de bedrijfskantine. Plan hiervoor de momenten in je agenda, zodat het een vaste routine wordt. Een broodje halen, lunchen of een zomers terrasje pakken met een lekker witbiertje is natuurlijk een minstens even goede optie.

#2: Zoek naar zingeving (bijvoorbeeld via een aandelenbeurs)

Ja, wij happyholics zoeken naar zingeving in het werk. We willen werk dat van belang is, dat waarde en betekenis heeft voor het bedrijf én voor de maatschappij. Dit klinkt misschien groots, maar het gaat heus niet over een concept als ‘de zin van het leven’. Zie het kleiner. Wij willen het gevoel hebben dat we meer doen en bereiken dan uitsluitend te werken voor een salarisstrookje (of voor de aandeelhouders). We willen trots zijn op wat we als medewerker klaarspelen en bereiken. Daarom willen we onze ideeën delen en betrokken worden bij het bepalen van de toekomst van het bedrijf.

Het Amerikaanse softwarebedrijf Rite-Solutions kwam hiervoor met een originele oplossing. Bij dit bedrijf kan elke medewerker vanaf dag 2 bijdragen aan de toekomst van het bedrijf. Dat gebeurt via een op de aandelenmarkt gebaseerd spel, genaamd Mutual Fun. In het – bedrijfsinterne – spel kunnen medewerkers hun ideeën en creatieve bijdragen op drie markten aanbieden. Elke markt heeft een eigen risicoprofiel: de Spazdaq is gericht op riskante ideeën, zoals nieuwe technologieën; op de Bow Jones worden ideeën gepitcht die passen binnen het huidige bedrijfsprofiel; en de markt voor Saving Bonds is bedoeld voor (kleine) operationele verbeteringen op de korte termijn.

En als je zelf geen ideeën hebt, kun je mee-investeren in ideeën van anderen. Alle medewerkers ontvangen 10.000 dollar adviesgeld (nepgeld) per persoon waarmee zij andere ideeën financieel kunnen steunen. Zij bouwen zo een eigen Mutual Fun-portefeuille van ideeën op. Zodra een idee komt bovendrijven in de vorm van de meest waardevolle aandelen, investeren durfkapitalisten – het hoger management – er echt geld in en krijgen vrijwilligers de mogelijkheid het idee verder uit te werken. Als het idee daadwerkelijk bijdraagt aan de omzet – door kosten te besparen of inkomsten op te leveren – delen alle betrokkenen (de eigenaar en de collega’s die geïnvesteerd hebben) mee in de opbrengst.

#3: Geef waardering (maar niet in de vorm van een bonus)

Waardering is voor ons van groot belang om gelukkig te zijn en goed te kunnen presteren. En dan waardering niet in de vorm van een financiële bonus of een nog duurdere leaseauto. Nee, oprechte complimenten, positieve feedback en waardering in de vorm van vertrouwen en vrijheid. En waar positieve waardering ons die onmisbare impulsen geeft, doen kritiek en negatieve feedback precies het tegenovergestelde. Dat leidt tot stress, onzekerheid en andere negatieve emoties. Wij zijn een generatie die gevoelig is voor de mening van andere mensen. We zoeken bevestiging. Denk hier dan ook goed over na bij het geven van waardering én het geven van feedback.

#4: Geef vrijheid (en laat mensen hun eigen restaurant beginnen)

Wij happyholics zweren bij vrijheid op veel verschillende terreinen. We hechten aan vrijheid en flexibiliteit in waar en wanneer we ons werk doen, we verlangen naar vrijheid in de taken die we uitvoeren en we verwachten diversiteit in onze functie. We verlangen naar vrijheid in ons handelen en in beslissingsbevoegdheid. Aantrekkelijke voorbeelden hiervan zijn traineeships die steeds populairder worden of mogelijkheden om te ondernemen in de betreffende organisatie.

Kijk bijvoorbeeld naar het restaurant Instock waar maaltijden geserveerd worden bereid uit producten die normaliter weggegooid worden in de supermarkt of bij de leverancier. Dit restaurant is opgezet door vier ‘jonge honden’ binnen Albert Heijn, omdat ze daar de mogelijkheid voor hebben gekregen (en gepakt).

#5: Bied de kans op persoonlijke ontwikkeling (maar niet altijd een cursus)

Voor happyholics is persoonlijke ontwikkeling een van de belangrijkste elementen op werkgebied. Als jouw organisatie geen mogelijkheden biedt op dit vlak, ben je voor hen gewoon niet interessant. Happyholics zoeken opleidingsmogelijkheden, vrijheid om zich persoonlijk te ontwikkelen en de vrijheid om via een divers en interessant werkaanbod te kunnen groeien en doorgroeien. Alleen een standaard cursus aanbieden is niet genoeg. Bied je geen inspiratiesessies aan? Geen opleidingenpakket en trainingen? Geen mogelijkheden om horizontaal of verticaal te groeien? Zeg dan maar dag tegen de happyholics.

Buikpijn? Absurd

Dit zijn de vijf kernbehoeften die voor happyholics cruciaal zijn. Ik vraag jullie als managers hieraan aandacht te besteden. Het is absurd dat er nog mensen zijn die met buikpijn naar hun werk gaan. Onnodig en zonde. Zou het niet geweldig zijn als je het voor elkaar krijgt dat je medewerkers en collega’s met plezier naar hun werk gaan en zonder morren doen wat ze moeten doen? En dat dit ook nog eens een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten? De sleutel naar een gelukkige medewerker zit hem heel eenvoudig in de manier waarop jij als manager met jouw mensen omgaat. Houd happyholics happy en je organisatie vaart daar wel bij.

De auteur van dit verhaal, Itamar Sharon (29), is een happyholic. Hij werkte bij traditionele bedrijven en ontdekte al vlug dat hij daar niet gelukkig zou worden. Sindsdien richt hij zich op het helpen van bedrijven en leidinggevenden die willen inspelen op de wensen van het groeiende aantal werknemers dat geluk belangrijker vindt dan status of geld.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto via Flikcr.com

Meer over motiveren?

Bewaren