Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je werknemers gelukkiger maken? Maak het ze dan lastig

Je werknemers gelukkiger maken is niet moeilijk, zegt Multipliers-goeroe Liz Wiseman. De les: maak het ze lastig.

Je werknemers gelukkiger maken is niet moeilijk, zegt Multipliers-goeroe Liz Wiseman. De les: maak het ze lastig. Sommige bedrijven leggen de verantwoordelijkheid voor werknemerstevredenheid bij de leidinggevenden. Andere proberen meer betrokkenheid te creëren met zorgvuldig geformuleerde visies en waarden. En hippe start-ups in Silicon Valley lokken talent met massages en gratis maaltijden. Al deze strategieën kunnen hun vruchten afwerpen, maar er bestaat een betere, snellere en goedkopere manier waarop organisaties hun werknemers meer voldoening kunnen geven. Probeer ze niet gelukkig te maken, maar vraag ze om iets moeilijks te doen. Grenzen oprekken Waarom werkt dit zo goed? Volgens een onderzoek van SHRM is 'baanzekerheid' als belangrijkste factor voor tevredenheid verdrongen door 'de gelegenheid om kennis en vaardigheden te gebruiken'. Deze factor staat in de top twee van alle respondenten, ongeacht aanstelling, leeftijd, geslacht en grootte van de organisatie. Mijn eigen onderzoek voor het boek Rookie Smarts bevestigt dit, en gaat nog een stap verder: werknemers willen hun vaardigheden niet alleen gebruiken, maar willen ook dat de grenzen van hun vaardigheden worden opgerekt. Bijna lineair We vroegen ongeveer 1.000 mensen uit diverse sectoren naar het niveau van uitdaging in hun werk en naar hun tevredenheid. De relatie tussen de twee bleek bijna lineair. Met andere woorden: hoe groter de uitdaging, des te groter ook de tevredenheid. Bij nader onderzoek ontdekten we dat mensen die een uitdagende taak hadden gekregen, deze in het algemeen binnen drie maanden hadden volbracht en dan klaar waren voor een volgende uitdaging. Respondenten hadden gemiddeld 12 maanden nodig om zich klaar te voelen voor een nieuwe rol en na gemiddeld slechts 24 maanden begonnen ze zich al te vervelen. Wat is nu de les voor managers? Dus ook al krijgen werknemers de tijd om van hun succes te genieten of gewoon op adem te komen, de les is dat ze eerder klaar zijn voor een nieuwe uitdaging dan je denkt. Een paar signalen om in de gaten te houden: Alles wat ze doen loopt al geruime tijd op rolletjes Bij problemen komen ze snel met een oplossing Ze houden zich bezig met problemen van collega’s en andere afdelingen Ze worden steeds negatiever, zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is Afnemende tevredenheid Dat leidt tot een afnemende tevredenheid van werknemers, en cijfers uit de Verenigde Staten, van zowel grote als kleine bedrijven, weerspiegelen dat. Volgens een rapport van SHRM neemt sinds 2009, toen 86 procent van de Amerikanen gelukkig was in zijn baan, het percentage tevreden werknemers langzaam maar zeker af. Het onderzoek State of the Global Workplace van het bekende onderzoeksbureau Gallup wijst uit dat wereldwijd slechts 13 procent van de mensen zich betrokken voelt bij zijn werk. Maar er zijn tools waarmee managers En dit zijn drie eenvoudige manieren om je werknemers weer een nieuwe uitdaging te geven: #1. Verhoog de moeilijkheidsgraad Probeer ze werk te geven waarbij meer op het spel staat, met complexere problemen en een bredere groep belanghebbenden. Je kunt een werknemer bijvoorbeeld vragen een afdelingsprogramma uit te werken voor het hele bedrijf. Zorg wel dat je het op de goede manier moeilijk maakt. Wanneer het tevredenheidspeil laag is, hebben de werknemers waarschijnlijk al te kampen met onderbezetting, bureaucratie, verkeerd beleid of gebrek aan sturing. Vraag ze niet om hetzelfde werk te doen en tegelijk zandzakken te dragen en met messen te jongleren. Zorg voor een productieve uitbreiding van zinvol werk dat ze nu al doen. #2. Geef ze een rol als beginneling Laat werknemers niet lekker in hun expertisegebied zitten, maar nodig ze uit om projecten aan te pakken waarvoor ze niet alle benodigde kennis en vaardigheden bezitten. Kies mensen die wel in het algemeen geschikt zijn voor een dergelijk project, of die vaardigheden bezitten die wel enigszins relevant zijn, maar geef ze de gelegenheid om al doende te leren. Hun comfortzones zullen groter worden en ze zullen er trots op zijn dat ze zich nieuwe dingen eigen hebben gemaakt. #3. Stel ze voor nieuwe problemen Een andere strategie is om de bestaande expertise van je mensen op nieuwe problemen te richten. Een wetenschapper in dienst van een farmaceutisch bedrijf werd bijvoorbeeld gevraagd haar onderzoeksvaardigheden in te zetten op het terrein van de oncologie in plaats van de celbiologie. Eerst wist ze niet hoe ze dat moest aanpakken, maar na een paar maanden zei ze: 'Ik voel me enorm gesterkt in mijn nieuwe rol. Sinds jaren heb ik me niet zo uitgedaagd gevoeld als nu. Ik ben creatiever geworden en ervaar meer controle over mijn leven en mijn werk. Ik krijg het ene na het andere nieuwe idee!' Zorgvuldig leiderschap Wanneer je je werknemers deze uitdagingen biedt, is een zorgvuldig leiderschap essentieel. Ze hebben naast vrijheid ook begeleiding nodig, zodat ze langs de juiste leercurve worden gestuurd. Je moet het elastiek niet zo ver uitrekken dat het knapt, en je moet bereid zijn om een veiligheidsnet te bieden. Is het voor jou als manager meer werk om voor uitdagingen voor je team te zorgen? Niet per se. Het kan jouw takenpakket zelfs verlichten, als je geen nieuwe opdrachten verzint maar je teamleden gewoon een van je eigen taken geeft. En dat kan voor jezelf ook bevredigend zijn. Je kunt je werknemers maar beperkt loonsverhogingen, bonussen en promoties bieden. Dat geldt niet voor uitdagend werk. Er is altijd wel iets waar je werknemers hun tanden in kunnen zetten. En het is een van de effectiefste manieren om de tevredenheid van je werknemers te vergroten. Over de auteur Liz Wiseman is de bedenker van Multipliers als leiderschapsaanpak. Multipliers zijn de leiders die in staat om het talent en potentieel van medewerkers optimaal te benutten door medewerkers continu uit te dagen en hun slimheid te activeren. Over Multipliers schreef ze de boeken Rookie Smarts: Why Learning Beats Knowing in the New Game of Work en Multipliers: How the Best Leaders Make Everyone Smarter. Wiseman komt op 10 november aanstaande naar Utrecht voor het leiderschapsevent ‘Leading as a Multiplier’. Daar zal zij de uitkomsten van haar nieuwste onderzoek uit de doeken doen. In dit onderzoek stond de vraag centraal: 'Why do some leaders amplify intelligence while others drain it?' Je kunt haar volgen via @LizWiseman. Bekijk hier een video waarin Liz Wiseman vertelt over haar boek Multipliers: Lees meer over Multipliers: Fleur van Veldhuizen: ‘Herken talent, prikkel en daag uit’ Arjan Mengerink: 'Durf je kwetsbaar op te stellen’ Rob van Oostveen: ‘Afslanken zonder pijn is absoluut mogelijk’

Sommige bedrijven leggen de verantwoordelijkheid voor werknemerstevredenheid bij de leidinggevenden. Andere proberen meer betrokkenheid te creëren met zorgvuldig geformuleerde visies en waarden. En hippe start-ups in Silicon Valley lokken talent met massages en gratis maaltijden.
Al deze strategieën kunnen hun vruchten afwerpen, maar er bestaat een betere, snellere en goedkopere manier waarop organisaties hun werknemers meer voldoening kunnen geven. Probeer ze niet gelukkig te maken, maar vraag ze om iets moeilijks te doen.

Grenzen oprekken

Waarom werkt dit zo goed? Volgens een onderzoek van SHRM is ‘baanzekerheid’ als belangrijkste factor voor tevredenheid verdrongen door ‘de gelegenheid om kennis en vaardigheden te gebruiken’. Deze factor staat in de top twee van alle respondenten, ongeacht aanstelling, leeftijd, geslacht en grootte van de organisatie.

Mijn eigen onderzoek voor het boek Rookie Smarts bevestigt dit, en gaat nog een stap verder: werknemers willen hun vaardigheden niet alleen gebruiken, maar willen ook dat de grenzen van hun vaardigheden worden opgerekt.

Bijna lineair

We vroegen ongeveer 1.000 mensen uit diverse sectoren naar het niveau van uitdaging in hun werk en naar hun tevredenheid. De relatie tussen de twee bleek bijna lineair. Met andere woorden: hoe groter de uitdaging, des te groter ook de tevredenheid.

Bij nader onderzoek ontdekten we dat mensen die een uitdagende taak hadden gekregen, deze in het algemeen binnen drie maanden hadden volbracht en dan klaar waren voor een volgende uitdaging. Respondenten hadden gemiddeld 12 maanden nodig om zich klaar te voelen voor een nieuwe rol en na gemiddeld slechts 24 maanden begonnen ze zich al te vervelen.

Wat is nu de les voor managers?

Dus ook al krijgen werknemers de tijd om van hun succes te genieten of gewoon op adem te komen, de les is dat ze eerder klaar zijn voor een nieuwe uitdaging dan je denkt. Een paar signalen om in de gaten te houden:

  • Alles wat ze doen loopt al geruime tijd op rolletjes
  • Bij problemen komen ze snel met een oplossing
  • Ze houden zich bezig met problemen van collega’s en andere afdelingen
  • Ze worden steeds negatiever, zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is

Afnemende tevredenheid

Dat leidt tot een afnemende tevredenheid van werknemers, en cijfers uit de Verenigde Staten, van zowel grote als kleine bedrijven, weerspiegelen dat. Volgens een rapport van SHRM neemt sinds 2009, toen 86 procent van de Amerikanen gelukkig was in zijn baan, het percentage tevreden werknemers langzaam maar zeker af. Het onderzoek State of the Global Workplace van het bekende onderzoeksbureau Gallup wijst uit dat wereldwijd slechts 13 procent van de mensen zich betrokken voelt bij zijn werk.

Maar er zijn tools waarmee managers En dit zijn drie eenvoudige manieren om je werknemers weer een nieuwe uitdaging te geven:

#1. Verhoog de moeilijkheidsgraad

Probeer ze werk te geven waarbij meer op het spel staat, met complexere problemen en een bredere groep belanghebbenden. Je kunt een werknemer bijvoorbeeld vragen een afdelingsprogramma uit te werken voor het hele bedrijf. Zorg wel dat je het op de goede manier moeilijk maakt. Wanneer het tevredenheidspeil laag is, hebben de werknemers waarschijnlijk al te kampen met onderbezetting, bureaucratie, verkeerd beleid of gebrek aan sturing. Vraag ze niet om hetzelfde werk te doen en tegelijk zandzakken te dragen en met messen te jongleren. Zorg voor een productieve uitbreiding van zinvol werk dat ze nu al doen.

#2. Geef ze een rol als beginneling

Laat werknemers niet lekker in hun expertisegebied zitten, maar nodig ze uit om projecten aan te pakken waarvoor ze niet alle benodigde kennis en vaardigheden bezitten. Kies mensen die wel in het algemeen geschikt zijn voor een dergelijk project, of die vaardigheden bezitten die wel enigszins relevant zijn, maar geef ze de gelegenheid om al doende te leren. Hun comfortzones zullen groter worden en ze zullen er trots op zijn dat ze zich nieuwe dingen eigen hebben gemaakt.

#3. Stel ze voor nieuwe problemen

Een andere strategie is om de bestaande expertise van je mensen op nieuwe problemen te richten. Een wetenschapper in dienst van een farmaceutisch bedrijf werd bijvoorbeeld gevraagd haar onderzoeksvaardigheden in te zetten op het terrein van de oncologie in plaats van de celbiologie. Eerst wist ze niet hoe ze dat moest aanpakken, maar na een paar maanden zei ze: ‘Ik voel me enorm gesterkt in mijn nieuwe rol. Sinds jaren heb ik me niet zo uitgedaagd gevoeld als nu. Ik ben creatiever geworden en ervaar meer controle over mijn leven en mijn werk. Ik krijg het ene na het andere nieuwe idee!’

Zorgvuldig leiderschap

Wanneer je je werknemers deze uitdagingen biedt, is een zorgvuldig leiderschap essentieel. Ze hebben naast vrijheid ook begeleiding nodig, zodat ze langs de juiste leercurve worden gestuurd. Je moet het elastiek niet zo ver uitrekken dat het knapt, en je moet bereid zijn om een veiligheidsnet te bieden.

Is het voor jou als manager meer werk om voor uitdagingen voor je team te zorgen? Niet per se. Het kan jouw takenpakket zelfs verlichten, als je geen nieuwe opdrachten verzint maar je teamleden gewoon een van je eigen taken geeft. En dat kan voor jezelf ook bevredigend zijn.

Je kunt je werknemers maar beperkt loonsverhogingen, bonussen en promoties bieden. Dat geldt niet voor uitdagend werk. Er is altijd wel iets waar je werknemers hun tanden in kunnen zetten. En het is een van de effectiefste manieren om de tevredenheid van je werknemers te vergroten.

Over de auteur

Liz Wiseman is de bedenker van Multipliers als leiderschapsaanpak. Multipliers zijn de leiders die in staat om het talent en potentieel van medewerkers optimaal te benutten door medewerkers continu uit te dagen en hun slimheid te activeren. Over Multipliers schreef ze de boeken Rookie Smarts: Why Learning Beats Knowing in the New Game of Work en Multipliers: How the Best Leaders Make Everyone Smarter.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wiseman komt op 10 november aanstaande naar Utrecht voor het leiderschapsevent ‘Leading as a Multiplier’. Daar zal zij de uitkomsten van haar nieuwste onderzoek uit de doeken doen. In dit onderzoek stond de vraag centraal: ‘Why do some leaders amplify intelligence while others drain it?’ Je kunt haar volgen via @LizWiseman. Bekijk hier een video waarin Liz Wiseman vertelt over haar boek Multipliers:

Lees meer over Multipliers: