Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hét gat in de markt bestaat niet (inclusief 3 inspirerende cases)

Het nieuwe zakendoen betekent ook slim inspelen op kansen. Maar waar zit het gat in de markt? Hoe herken je die? En hoe speel je er op in? 3 bedrijven vertellen over hun ‘gat’.

Business as usual was ooit het devies van menig bedrijf. Helaas volstaat die werkwijze niet meer. Tegenwoordig geldt: wat klanten gisteren nog prachtig vonden, blieven ze de volgende dag niet meer. Concurrenten kunnen van de ene dag op de andere opstaan. Toekomstplannen kunnen van de ene op de andere dag hopeloos verouderen. Maar hoe bedreigend alle turbulentie misschien ook lijkt, het betekent ook dat er continu nieuwe kansen ontstaan. Nieuwe ‘gaten in de markt’.

Letterlijke gaten

Waar die gaten zich bevinden? Sla het boek ‘Het gat in de markt‘ er maar op na. De witte pagina’s met een gat erin, leiden onder sommige bestellers tot onbegrip. Maar de gedachte erachter is dat het gat in de markt overal is, je moet het alleen wel zien. Auteur Ronald Muller: ‘In dit boek laat ik zien dat een gat in de markt vinden helemaal niet moeilijk is. Een creatieve gedachte en het doorzettingsvermogen dit tot uitvoer te brengen zijn hiervoor dé ingrediënten.’

Gat of valkuil?

Hét gat in de markt bestaat overigens niet. Iedere ondernemer wijst naar andere trends waar ze op inspelen, zoals de vergrijzing, de terugtrekkende overheid of de opmars van alternatieve energie. En bovendien, wat voor het ene bedrijf een gat in de markt is, is voor de ander juist een valkuil. Kortom, op welke trend een bedrijf kan inspelen, hangt af van hetgeen bij de organisatie past en aansluit op de reeds opgedane ervaring.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ontdek je jouw kansen?

Feit is dat er voor iedereen wel een geschikt gat te vinden is. Maar hoe kom je erachter waar de kansen voor jouw bedrijf liggen? 5 ondernemers van 3 bedrijven vertellen hoe ze de kansen grijpen die de grote bedrijven laten liggen. Doe er je voordeel mee.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Het Nieuwe Zakendoen op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Microsoft.