Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat vertelt de ‘nieuwe generatie’ goeroes ons?

De nieuwe generatie management- en businessgoeroes vertellen vooral over ondernemerschap, psychologie en inspiratie. Welke inzichten geven zij ons?

Foto: Getty

Deze week geven we je een overzicht wat moderne businessgoeroes zoals Brian Tracy, Rich Schefren, Dan Kennedy en Nisandeh Neta zoal zeggen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mensen als Chandler, Drucker, Porter en Mintzberg staan bekend als klassieke businessgoeroes. Hun aandacht ging vooral uit naar strategie, planning en management. Sinds een krap decennium is er een enorme opmars van een nieuwe generatie. Deze richt zich veel meer op ondernemerschap, psychologie en inspiratie. Het goeroeschap is vaak zelf opgeklopt met veel verwijzingen naar wat ze allemaal bereikt hebben, van welke notabelen ze aanbevelingen hebben, en hoeveel mensen ze al hebben geholpen. Maar feit is wel dat deze lieden aandacht van honderdduizenden mensen krijgen en over het algemeen rake tips geven. Wat willen ze je zoal meegeven

Basisbusinessinzicht

  • Succesvolle bedrijvigheid is moeilijk. Het is niet lastig te begrijpen, maar zeer bewerkelijk in alle uitvoering. Succesformules zijn voor gelukszoekers die niet echt bereid zijn al die moeite te doen. Bouw systematiek in alles. Voor productiewerk snapt men dat wel, maar voor marketing & sales wordt dit zelden zo opgepakt. Een steeds betere systematiek helpt je gestaag verder, en geeft gaandeweg ook een zeer lastig te kopiëren voordeel.
  • Systemen helpen niet als je te weinig onderscheidend bent. Veel ondernemers overschatten de waarde van hun product of dienst. Maar zeg eens eerlijk, lever je échte meerwaarde? Maak deze meerwaarde duidelijk en opmerkelijk.
  • Je bedrijf draait niet om wat je verkoopt, maar om… verkopen! Stop met ‘je ding goed doen’, start met ‘je ding goed verkopen’. Dat lijkt haaks te staan op het vorige punt, maar goed of opmerkelijk zijn is slechts het uitgangspunt voor perspectief – en dan begint het echte werk waar jij baat bij hebt: verkoop.

Marketing & Sales

  • Kom je moeilijk aan leads? Dan maak je het mensen waarschijnlijk niet aantrekkelijk of makkelijk genoeg om iets van je product uit te proberen. Maak de kennismaking met wat je biedt een no-brainer.
  • Lukt het nog steeds niet makkelijk? Dan ben je misschien saai en mis je het punt van overtuiging. Veel mensen beschrijven alleen wat het product is en roepen hoe goed het is, maar raken de emotiecomponent niet. Of je beschrijft de productkenmerken in plaats van de voordelen. Onthoud: mensen willen geen hamer of spijker, maar iets aan de muur hebben hangen. Je informeert zonder dat je enthousiasmeert, hebt het over jouw ding in plaats van hun concrete profijt ervan, creëert geen urgentie, haakt niet in op een big need of worry . Maak het met de juiste taal razend overtuigend.
  • Nog steeds lastig? Dan focus je wellicht niet op waar de waarde zit, op de juiste klanten. Je probeert misschien aan klanten te verkopen die erg goed op hun geld moeten letten of die je product gewoon niet nodig hebben. Dan ben je een misfit (budgettair of functioneel) aan het force-fitten. Veel energie, weinig resultaat. Vraag je af wie je ideale klanten dan zijn.

Productiviteit

  • Voor ondernemen en productiviteit in het algemeen heb je veel doorzettingsvermogen nodig. Bouw een strenge detector wanneer je onvoldoende productief bent (mijmeren over je bedrijf is de makkelijkste manier om jezelf wijs te maken dat je ermee bezig bent). Verwacht en accepteer tegenslag. Pak dingen aan en zet door.
  • Wees je doorlopend bewust van waar je je schaarse tijd feitelijk aan besteedt – het moet wel ergens toe leiden. Handel doorlopend in ministapjes die relateren aan datgene waar je impact van vermoedt. Bewaak waar je tijd/aandacht naartoe gaat als een fort. Voor je het weet, is er weer een dag/ week/maand/jaar voorbij.
  • Geef alles deadlines en maak alles time-bound . Je bereikt makkelijk vijf keer meer per dag als je een strakke planning hebt voor waardecreërende activiteiten. Sommigen doen dit zelfs in blokjes van een halfuur. Doe één ding tegelijk, stop met multitasken.

Over het boek: 100 Business Bites, Machiel Emmering & Remy Ludo Gieling, Uitgeverij Business Contact. Prijs: €19,99