Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stoelendans van Nederlandse topmerken

In de ranglijst van de vijftig meest waardevolle merken is het dit jaar een grote stoelendans. In de lijst die merkwaarderingsbureau Brand Finance deze week publiceert, zijn opmerkelijke stijgers en dalers te zien.


In de top 10 is weinig beweging: zowel Shell als ING houden hun plek op respectievelijk de eerste en derde plaats. Ook Randstad (5), Dove (6), Heineken (7), Aegon (8) en Lipton (10) behouden hun ranking. Alleen Philips wordt gedegradeerd van de tweede plek naar plaats 4. Opmerkelijk is de stijging van Rabobank van de vierde naar plaats 2 en die van KPN; met drie plekken van de twaalfde naar nummer 9. Verderop in de ranking tonen ook Rexona (13), (Ahold (26), Aalberts Industries (35) Brunel (44) en hekkensluiter Gamma (50) zich tamelijk honkvast met dezelfde notering als vorig jaar.

Brand Finance top 10 bedrijven en hun merkwaarde

Stijgers en dalers

Dat kan niet gezegd worden voor andere bedrijven: Gall&Gall (van 15 naar 19), SNS Reaal (van 27 naar 38), TomTom  (van 30 naar 37), Van Lanschot (van 36 naar 41), Telegraaf Media Groep (van 39 naar 45),en ASM (38 naar 48) krijgen een flinke vermindering van hun merkwaarde voor de kiezen. Opvallende stijgers zijn Amstel (van 25 naar 17), Akzo Nobel (32 naar 28), en Ten Cate (van 47 naar 39). Gemiddeld komt 15 procent van de bedrijfswaarde uit merken. Omdat ABN Amro in handen is van de overheid is het niet gemeten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanstaande donderdag komt de MT500 uit, de ranglijst van bedrijven met het beste imago. Dan zal blijken of de ranking van Brand Finance overeenkomt met de waardering die de lezers van Management Team bedrijven geven.

Afbeelding: Dimitric

Lees ook: