Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het geheim van succesvolle marketeers op social media

Waarom scoort de ene marketeer snel met het inzetten van social media en de andere niet? Podium-auteur Jos Veldwijk zet de kenmerken van succesvolle marketeers op social media op een rij.

 

Dankzij internet en social media worden traditionele verschillen steeds kleiner. Zo blijft concurrentie niet meer beperkt tot een overzichtelijke markt. Tegenwoordig moeten bedrijven het wereldwijd opnemen tegen iedereen die in dezelfde marktbehoefte kan voorzien. Wat vraagt dat van marketeers anno nu?


7 kenmerken: 

1: Ze geven anderen het vertrouwen

Organisaties met een top-down hiërarchie uit de vorige eeuw zijn op social media veel kwetsbaarder dan bedrijven waar verantwoordelijkheden veel gelijkmatiger en decentraal verspreid zijn. In de meeste gevallen wordt Social Media bij een afdeling Marketing ondergebracht. Succesvolle Marketeers betrekken anderen bij de social media strategie en geven hen het vertrouwen dat ze het goede doen.

2: Ze denken precies als klanten

Succesvolle marketeers staan in direct contact met klanten. Ze leren steeds beter luisteren, zodat ze niet alleen expliciet uitgesproken behoeften herkennen, maar ook de context en de ‘vraag achter de vraag’. En ze betrekken klanten bij de ontwikkeling van producten en diensten, gewoon door te vragen wat zij willen.

3: Ze reageren op veranderingen

Door de komst van internet verdwijnen complete branches en zijn bedrijven genoodzaakt hun businessmodel te herzien. En niet alleen in consumentenmarkten. Maar elke bedreiging biedt kansen. Succesvolle marketeers herkennen het veranderende gedrag van klanten en reageren er op.

4: Ze begrijpen de toegevoegde waarde

Elke onderneming moet nadenken op welke manier het internet haar waardepropositie verandert. Is kennis altijd een speerpunt geweest? Bedenk dan dat informatie steeds meer een commodity wordt. Heeft uw organisatie een intermediair-functie? Bedenk dan dat het internet directe levering, communicatie en betaling mogelijk maakt. Succesvolle marketeers begrijpen de waardepropositie van hun organisatie en gebruiken social media om die te versterken.

5: Ze komen snel in actie

Succesvolle bedrijven erkennen dat snelheid belangrijker is dan het vermijden van risico’s. Product- en planningcycli worden korter en korter. Succesvolle marketeers zijn dus actiegericht, omdat snelheid het nieuwe wapen is.

6: Ze zijn interactief

In B2B-omgevingen zijn zakelijke relaties essentieel. Succesvolle marketeers zijn daarom interactief en maken gebruik van alle relevante tools om die relaties ook online uit te breiden en versterken.

7: Ze nemen risico's

Kent u het boek 'Doing It Wrong Quickly'? In gesprekken met de beste internetmarketeers is dit een terugkerend onderwerp. Het blijkt namelijk veel effectiever om veel nieuwe dingen te proberen, dan maanden bezig te zijn met mogelijke risico's van één campagne. Succesvolle marketeers zullen continu experimenteren, waardoor ze snel zien wat wel en wat niet effectief is.
 

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:

Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

> Marketeers hebben grote moeite de berg data te verwerken die via internet en social media tot hen komt. Lees: Marketeer loopt achter de feiten aan