Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scott Bedbury: merkstrateeg

‘Een merk is eigenlijk alles dat een belofte in zich heeft en is gebaseerd op een set waarden.’ Dat stelt managementgoeroe Scott Bedbury.

Scott Bedbury is een Amerikaans reclamegoeroe die ooit als marketingdeskundige betrokken was bij de ‘Just Do It’-campagne van Nike en de rebranding van Starbucks. Ook is hij eigenaar van zijn eigen bureau BrandStream.

Bedbury (1957) studeerde journalistiek, werd daarna eerst product manager bij een klein voedingsmiddelenbedrijf, om vervolgens in de reclame te belanden als account executive bij Cole & Weber Advertising. Ging in 1987 naar Nike, en vertrok daar zeven jaar later om meer tijd aan zijn gezin te besteden en een boek te schrijven.

Toen hij een conceptversie daarvan aan Starbucks-ceo Howard Schultz stuurde, werd hij door hem gevraagd het koffieketenmerk opnieuw uit te vinden. Dat lukte hem wonderwel: in drie jaar wist Bedbury onder meer het aantal winkels meer dan te verdubbelen, een partnership met United Airlines te sluiten en de Japanse markt te bereiken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Theorie

Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. You have to know it before you can grow it. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren die meer van doen hebben met vertrouwen en emoties dan met de zool van een schoen of de manier waarop een koffieboon geroosterd is. In de toekomst zullen relevantie, eenvoud en menselijkheid meer onderscheidend zijn voor merken dan technologie.

Bekend van:

A New Brand World: 8 Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century, een boek uit 2002 waarin hij zijn visie op merkenmanagement voor deze eeuw geeft. Is overigens ook nog steeds zijn enige boek, uitzonderlijk voor een goeroe.