Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geef je fouten toe. 4 problemen van de gesloten manager

Geef als manager je fouten toe. Transparantie opent namelijk deuren die normaal gesloten zouden blijven, aldus James Brady.

Het valt niet meer om fouten of mislukkingen toe te geven. Vooral niet als leidinggevende. Volgens auteur James Brady, die zichzelf presenteert als 'complete mislukking', ligt in transparatie juist de sleutel. De Amerikaan heeft zelfs een eigen podcast over falen: The Creativity Cultivator Podcast.

Mislukken en falen

Een thema dat vaak terugkeert in zijn podcast is mislukking. Hij vraagt elke gast om hun grootste mislukking uit het publiek te delen. Een lastig verzoek, want de meeste topmanagers doen niet graag uit de doeken doen wat zij fout doen, maar liever wat anderen fout doen. En zodra hij een paar interessante quote's kreeg over persoonlijke mislukkingen, moesten die uitspraken in de uitzending ingekort worden. Brady: 'En dit is dan het topmanagement van het Amerikaanse bedrijfsleven, de mensen die een voorbeeld voor anderen moeten zijn…'

Volgens Brady is dit een groot probleem. Managers moeten dit probleem bij de wortels aanpakken. Zo niet, dan kunnen de volgende problemen ontstaan.

4 problemen van de gesloten manager

Een manager die minder of niet open is over zijn of haar falen, kan de volgende problemen verwachten:

1. Minder samenwerking

Zonder transparantie, geen connectie met uw team. Zwakke leiders doen net alsof ze alles al weten. Sterke leiders zijn open over hun handelen, ook als ze iets niet weten. Dat geeft hun team ook de ruimte om open te zijn over hun handelen. Het gevolg: meer (open) onderlinge communicatie en een betere samenwerking en resultaten.

2. Minder (persooenlijke en financiële) groei

Van elke fout kan je leren. Managers die in hun oude gedrag blijven hangen, zullen een minder snelle groei meemaken in hun loopbaan dan managers die wendbaar zijn en transparant durven zijn als de situatie daarom vraagt.

3. Minder onderlinge tolerantie en wederzijds vertrouwen

De manager die geen fouten tolereert van zichzelf, zal dat ook niet van zijn medewerkers tolereren. Managers die een verdeel-en-heers-mentaliteit hebben en fouten afstraffen, bereiken uiteindelijk minder met die houding. Het gevolg: medewerkers gaan risicomijdend gedrag vertonen om maar geen fouten hoeven te maken. Dat is doof in de pot voor innovatie en creativiteit. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Hogere kans op herhaling

Aansluitend bij punt 2: zodra een manager het nu al lastig vindt om zijn of haar fouten toe te geven, dan is de kans dat het in de toekomst gebeurt, vrij klein. Tip: de eerste keer om een fout (je), zal misschien pijnlijk zijn, maar de keren daarna zal de pijn minder zijn. Het is beter om nu te handelen dan om in de toekomst hypocriet gedrag te blijven herhalen.

Via HBR
Foto: JustinBrady.me