Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 5 vaardigheden bezit een echte ceo

Veel ceo’s falen doordat ze essentiële competenties missen. Voor iedereen die ceo wil worden of op zoek is naar een ceo: de 5 belangrijkste vaardigheden.

 

Een goede ceo vinden is lastig, doordat deze functie een grote verscheidenheid aan vaardigheden vraagt op verschillende ‘werkgebieden’. Eigenlijk zijn bedrijven dus op zoek naar het schaap met de vijf poten. Het grootste probleem is volgens Mike Zwell, ceo van Zwell International, dat niemand een idee heeft welke competenties de toekomstige opvolger in ieder geval moet hebben. “Opvolgers falen vrijwel altijd doordat ze een of meerdere van de essentiële competenties missen en niemand daar naar heeft gekeken.” Op Inc.com geeft hij de vijf meest cruciale en meest over het hoofd geziene competenties prijs. Ook handig om te weten als u zelf de ambitie heeft ceo te worden.

1. In een team werken

“Een (toekomstige) ceo moet een zeer divers managementteam kunnen leiden en ermee kunnen samenwerken”, legt Zwell uit. Werknemers moeten zowel op individueel niveau als per afdeling aan dezelfde bedrijfsvisie werken. Het de is de verantwoordelijkheid van de ceo dat de neuzen daadwerkelijk allemaal dezelfde kant op staan.

2. Strategisch denken

Wat is de visie en het toekomstbeeld van de organisatie? En hoe denkt de toekomstige ceo hier over? Komt dit beeld overeen? “De huidige ceo heeft meestal een duidelijk toekomstbeeld voor ogen. Zodra hij zijn afscheid aankondigt, is de chief operating officer vaak de meest beoogde opvolger. Maar juist deze mensen zijn vaak niet visionair ingesteld”, legt Zwell uit. Dat hoeft echter niet zo’n groot probleem te zijn, zolang iedereen zich daar maar goed bewust van is. Een oplossing kan dan zijn om als ceo binnen het bedrijf een rechterhand te zoeken die deze competentie wel bezit.

3. Communiceren

De bedrijfswaarden en visie van het bedrijf kan iedere ceo nog wel uit het hoofd leren. Maar de vaardigheid communiceren gaat verder dan dat. “Je moet met mensen kunnen samenwerken en ervoor zorgen dat de communicatie door het hele bedrijf goed is”, vertelt Zwell. Een ceo moet op een laagdrempelig niveau met werknemers van alle functieniveaus kunnen spreken. Ook moet hij iedereen binnen het bedrijf duidelijk kunnen maken hoe belangrijk ieder individu binnen het bedrijf is om deze zaak tot een succes te maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Motiveren

“Dit is een complexe vaardigheid”, waarschuwt Zwell. Want Klaas de accountant motiveren is iets heel anders dan Piet van de marketingafdeling inspireren. Het vraagt van een ceo een grote mate van oplettendheid en het vermogen wensen van mensen in kaart te brengen. Daar moet de ceo vervolgens op een correcte manier op kunnen inspelen. “Op sommige momenten zal een ceo zich net een cheerleader voelen”, benadrukt Zwell. En nee, deze vaardigheid kan niet afgeschoven worden op bijvoorbeeld de hr-afdeling. “Werknemers verwachten op sommige momenten nu eenmaal aandacht van de hoogste baas.”

5. Blijven ontwikkelen

Een mentor voor uw werknemers zijn is een goed begin, maar niet voldoende. Het menselijk kapitaal is voor veel bedrijven essentieel. Daarom moet een ceo erop gefocust zijn hoe hij zijn werknemers kan ‘optimaliseren’. Dat houdt onder andere in dat u hen van trainingen voorziet, gedegen feedback geeft, hun sterke en zwakke punten uitlicht en hun werkzaamheden daarop aanpast. Een goede ceo kan en wil hier voldoende aandacht aan besteden.