Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van idee tot markt

Theo Tempels had een geweldig idee: maak beschuit met een inkeping, dan vis je ‘m zonder te breken zó uit de verpakking. Bolletje had geen interesse, maar ging wel met zijn vinding aan de haal…

 

Het beschuitverhaal is een klassieker in uitvindersland. Veel managers bedenken de mooiste ideeën maar gaan er veel te ondoordacht mee om. "Dit is geen boevenstreek van de fabrikant, maar naïviteit van de bedenker", zegt Wouter Pijzel van de Nederlandse Orde van Uitvinders, die twaalf Willy Wortels in spe tijdens de cursus ‘Van idee tot markt' voor alle valkuilen waarschuwt. De uitvinder moet zijn idee eerst van allerlei octrooien voorzien. "Eén octrooi is geen octrooi, twee octrooien is een halve octrooi en drie octrooien is één octrooi", is zijn tegeltjeswijsheid. En als de uitvinder een fabrikant bezoekt, moet hij die eerst een geheimhoudingsverklaring laten teken. "Als je dat doet, laat hem dan niets lezen over het idee. Want dan zegt de fabrikant: ik teken niet, en gaat ie er vervolgens met je idee vandoor."

Eén van de cursisten is Sonja, die naar eigen zeggen een ‘fantastische huishoudelijke uitvinding' heeft gepatenteerd. "Ik wil niet ingewikkeld doen met royalty's, maar mijn patent zo snel mogelijk in één keer aan de grootste huishoudfabrikant verkopen. Voor een tonnetje of vijf." Pijzel: "Waarom ga je niet naar de op één na de grootste fabrikant? Die wil namelijk graag nummer 1 worden. Daar maak je veel meer kans dan bij de nummer 1, die er alles aan doet om nieuwe vindingen om zeep te helpen, zodat ie nummer 1 blíjft."

Als één ding duidelijk wordt tijdens de cursus, dan is het wel dat het heel ingewikkeld is om een uitvinding exclusief op de markt te krijgen. "Het traject van idee naar markt is een jungle", zegt gastspreekster Jojan van Zandwijk van het Octrooicentrum Nederland. "Je moet een soort Jane zijn die zich van liaan naar liaan slingert." En dan hebben we het nog niet eens over de factor geld. "Een octrooi is net zo sterk als je kapitaal groot is", zegt Pijzel. "Je moet om te beginnen zeker een paar duizend euro in je kontzak hebben. Je kunt ook geen glazenwasser worden als je geen ladder kunt betalen."

De cursus is één grote waarschuwing. Probeert de NOVU de Okki Trooys terug in hun hok te sturen? Nee, integendeel. De Orde probeert de cursisten juist de weg te wijzen hoe een uitvinding wél een succes kan worden. En dat dit wel degelijk mogelijk is kan Theo Tempels beamen. Hij won uiteindelijk toch de rechtszaak tegen Bolletje en elke keer als u een beschuitrol-met-inkeping afrekent, rinkelt bij hem de kassa…

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cursus Van idee tot markt
Waar
Utrecht
Organisator NOVU
Duur 1 dag
Web
www.novu.nl
Prijs
€ 60,-

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.