Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Stop met problemen op te lossen

De natuurlijke reactie van managers op de crisis is om zich te concentreren op de problemen. Deze menselijke reactie is weliswaar normaal, maar heeft vervelende bijwerkingen. Daarom is het tijd voor positief leiderschap, stelt Kim Cameron.

 

Doordat managers zich in tijden van crisis vooral richten op het oplossen van de problemen, zijn ze extra alert op werknemers die onderpresteren en andere negatieve zaken. Dat is niet bepaald inspirerend te noemen. Volgens Kim Cameron kan dat anders. In het boek 'Positief Leiderschap' legt hij uit hoe managers een crisis te lijf kunnen gaan door positief gedrag en excellente prestaties te stimuleren.

Uitdagingen

Crisistijden zijn voor managers interessant, uitdagend en lastig. Interessant om de juiste weg te vinden en koers te houden, uitdagend om uit de veelheid aan nieuwe instrumenten, hulpmiddelen en technieken de juiste te kiezen, maar ook lastig om werknemers mee te krijgen. De opgave is om iedereen voor honderd procent achter het bedrijf te krijgen. U wilt dat iedereen de veranderingen in de omgeving inziet en daarom de nieuwe werkwijzen accepteert, nieuwe beloningssystemen als rechtvaardig beschouwt en zelf proactief optreedt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Offers vragen

Afgelopen jaar had het management van menig bedrijf de mond vol van samen op de blaren zitten. Zo vroegen TNT-post, Britisch Airways en Avebe afgelopen jaar offers van hun personeel. Werkt dat? Volgens Cameron absoluut niet. 'Het zorgt enkel voor meer spanning en nog slechtere prestaties. Aandacht, medeleven, begrip en werken met de positieve krachten in de organisatie zijn veel succesvollere methodes. Geef aandacht aan uitzonderlijk presteren, aan bijzondere medewerkers en bouw daarop voort door erover te communiceren, de effecten ervan zichtbaar te maken, successen te vieren en saamhorigheid te creëren.'

Vier strategieën

Hoe u die positieve wending maakt? Cameron beschrijft in zijn boek vier strategieën: een positief organisatieklimaat, positieve verhoudingen (relaties), positieve communicatie en positieve betekenis(geving). Door zo'n strategie toe te passen leert u positief afwijkende prestaties bevorderen. Daarmee creëert u betrokken werknemers.