Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Krijgt Google de TV online?

Al meer dan tien jaar wordt er gesleuteld aan de tv als poort naar internet. Na pogingen van kabelmaatschappijen, computer- en televisiefabrikanten is nu Google aan zet om voor de definitieve doorbraak te zorgen.

 

In Nederland is het nog niet heel gebruikelijk, maar in de VS en Azië spreekt het min of meer vanzelf dat een nieuw aangeschafte tv ‘connected’ is. Dat wil zeggen: verbonden met een thuisnetwerk dat toegang geeft tot internet. 

Nu is een televisiescherm, mede door de afstand waarop we ernaar kijken, ongeschikt om websites één op één weer te geven. In het verleden hebben talloze aanbieders geprobeerd een vorm van webtelevisie naar het grote publiek te brengen, maar het bleef meestal voer voor technofiele fijnproevers. We herinneren ons nog een kastje van KPN, dat in de tijd van inbelinternet webtelevisie weergaf op destijds nog niet eens platte schermen.

Microsoft, Apple

Microsoft kocht al in 1995 WebTV en leverde in Windows sinds 2002 en later via zijn spelcomputer Xbox360 al de mogelijkheid om de pc om te toveren in een Media Center dat surfen via de televisie mogelijk maakt. Maar weer: voor gadgetliefhebbers die genoegen nemen met een rafelige gebruikerservaring. Apple heeft met Apple TV, een klein doosje dat in feite een volwaardige mac is, ook een dappere poging gedaan om internet te ontsluiten via de tv. Ook hier: de gebruiksmogelijkheden bleven beperkt doordat tv kijken iets anders is dan achter een computerscherm kruipen. Apple zette TV op de waakvlam, maar volgens de biografie van Steve Jobs was een scherm van eigen makelij wel diens laatste grote droom.

Philips, Samsung

Een belangrijke stap op weg naar webtelevisie werd een paar jaar geleden gezet door de fabrikanten van de schermen zelf. Na de revolutie van de platte tv en de haarscherpe digitale HD-beelden werd het tijd voor nieuwe snufjes. De prijzen blijven immers in moordend tempo dalen, de vervangingsvraag moet worden gestimuleerd en op termijn zouden de hardwareproducenten best een deel willen opeisen van de koek die op internet wordt verdeeld. Philips, Samsung en de rest maakten hun tv’s daarom geschikt om de inhoud van – een select aantal – websites weer te geven.

Internet TV

Met de afstandsbediening kan bij connected televisies redelijk eenvoudig door een menu worden gebladerd met een verzameling apps of widgets; aan de tv aangepaste linkjes naar webvideokanalen als YouTube en Netflix, en natuurlijk Facebook en Twitter. Maar zoals al te vaak in de elektronicaindustrie kwam er voor deze zogenoemde connected tv of internet tv niet één standaard uit rollen. De consument moet kiezen uit Internet@TV van Samsung, NetTV van Philips, Loewe en Sharp of VieraCast van Panasonic en Sony Internet TV, om de populairste tv-merken te noemen. De duurdere tv's hebben inmiddels ook in Nederland de mogelijkheid om internet op te gaan voor bijvoorbeeld Uitzendinggemist (wel bij Philips, niet bij Samsung) of YouTube. Erg vaak worden ze niet op internet aangesloten, en heel luidruchtig wordt er ook geen reclame voor gemaakt.

Erg bemoedigend is die versnippering ook niet. De verschillende kampen hanteren andere standaarden, waarin websites worden omgezet in tv-formaat en ze slagen er lang niet allemaal in deals te sluiten met belangrijke aanbieders van content. Na de hardwarefabrikanten uit de computerwereld en de 'bruingoed'-leveranciers uit de audiovisuele hoek lijkt in het derde hoofdstuk van de ontwikkeling van internet-tv de grootste rol toebedeeld aan de grootmachten van die online wereld zelf.

Google

Google is al jaren aan het sleutelen aan het op Android gebaseerde Google TV. In oktober van 2010 werd het in de VS gelanceerd. De belofte: een versmelting van live met de online videoaanbod van Netflix, Amazon en de rest, het surfen naar achtergrondinformatie terwijl u kijkt en natuurlijk het delen van alles via social media. Logitech leverde er een kastje voor, Sony nam een Google-functie op in zijn tv’s en Blu-rayspelers, maar v Veel succes heeft de dienst nog niet. Dat komt voornamelijk doordat de belangrijkste televisiezenders Google TV blokkeerden omdat ze vrezen dat er te veel advertentieinkomsten zullen weglekken naar de webexploitant. Logitech piekert inmiddels niet meer over een opvolger van zijn kastje, de Revue, die inmiddels in de ramsj is gedaan.

Koreanen doen Google TV in 2012

Maar Google zef geeft nog niet op. Vorige week maakte Samsung bekend, dat het na de Google-telefoon die het in nauwe samenwerking met de zoekgigant ontwikkelde, ook met een Google televisie op de markt zal komen. Dat gebeurt begin volgend jaar, ook het moment waarop Google van zins is de Europese markt te bestormen met – een verbeterde versie van –  Google TV. Waarom de Koreanen het nog aandurven? Samsung zal zich goed herinneren hoe ook de eerste versies van Android voor smartphones rammelden en tot teleurstelling leidden. Dat is inmiddels meer dan verholpen. Ook zijn Koreaanse rivaal LG komt in januari met zijn versie van een Google TV op elektronicabeurs CES in Las Vegas. Zo pakt Google alvast de nummers één en twee van de mondiale tv-markt.
 

Lees ook:

Rituals ziet nettowinst groeien naar 183,5 miljoen – Musk schrapt 10 procent banen Tesla

Ook nieuws: nog eens 40 miljoen voor Mosa Meat, flitsbezorger Getir overweegt vertrek uit Nederland, iDeal waagt nieuwe poging om Europa te veroveren en Douglas-eigenaar CVC Capital wil naar de Amsterdamse beurs.

raymond cloosterman rituals
Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals. Foto: Rituals

1. Rituals ziet nettowinst groeien naar 183,5 miljoen

Sappelen in retail? Niet bij Rituals. De cosmeticaketen van ceo en oprichter Raymond Cloosterman deelde begin februari al zijn recordomzet over 2023 van 1,7 miljard euro. Uit het jaarverslag blijkt nu ook dat er ronkende winstcijfers zijn gerealiseerd. De nettowinst kwam uit op 183,5 miljoen euro, meldt Quote. In 2022 daalde de winst nog licht naar 113 miljoen.

Lees ook: Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk

2. Ongekende daling CO2-uitstoot in Nederland

De CO2-uitstoot in Nederland maakte in 2023 een ongekende daling, blijkt uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. De afname komt door de toename van zonne- en windenergie en hoge CO2-prijs. ‘Spectaculair en reden voor een feestje’, aldus Olof van der Gaag, voorzitter van de branchevereniging voor duurzame energiebedrijven tegen het FD. De uitstoot in de energiesector zakt voor het vijfde jaar op rij.

3. Nog eens 40 miljoen voor Mosa Meat

Mosa Meat heeft 40 miljoen euro extra groeikapitaal opgehaald om zijn kweekvlees naar de markt te brengen. Ceo Maarten Bosch is ‘blij en vereerd’ met de mix aan nieuwe investeerders, waaronder de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij Liof en Invest-NL en partijen uit de traditionele vleessector, zoals de Duitse pluimveegroep PHW. De kapitaalinjectie komt boven op het eerder opgehaalde 94 miljoen euro.

Lees ook: Kweekvlees: wel in Singapore, nog (lang) niet in de Appie

4. Musk schrapt 10 procent banen Tesla

Elon Musk zet het mes in het personeelsbestand van Tesla: wereldwijd verdwijnt tien procent van de banen, meldt Bloomberg. Het persbureau baseert zich op een interne email van Musk. De bouwer van elektrische auto’s heeft al langer last van teruglopende verkoopcijfers.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

5. Flitsbezorger Getir overweegt vertrek uit Nederland

Het einde van het tijdperk van de flitsbezorgers lijkt nabij. Getir overweegt de Nederlandse markt weer uit te fietsen, schrijft WirtschaftsWoche. Het Turkse bedrijf zou overwegen alle activiteiten buiten de thuismarkt af te stoten, met een vertrek uit onder meer Nederland en Duitsland tot gevolg.

En dat klinkt vooral logisch. Getir loopt behoorlijk leeg op de activiteiten buiten Turkije. Maandelijks moet er 50 miljoen euro bij om de boel draaiende houden. Getir nam eind 2022 de concurrent Gorillas over. Met Flink, de andere flitsbezorger in Nederland, zouden overnamegesprekken plaatsvinden.

6. Douglas-eigenaar CVC Capital wil naar de Amsterdamse beurs

Investeringsmaatschappij CVC Capital Partners, eigenaar van onder meer Douglas, Breitling, de voormalige theedivisie van Unilever en de Spaanse en Franse voetbalcompetitie wil met zijn geplande beursgang in Amsterdam 1 tot 1,5 miljard euro ophalen. CVC heeft zo’n 186 miljard euro aan beleggingen in beheer. Vorige maand bracht het fonds de keten Douglas zelfstandig naar de beurs in de Duitse stad Frankfurt. De exacte datum van de beursgang van CVC wordt later bekend.

7. En dan dit: Na Nederland wil iDeal Europa veroveren

Na het succes in Nederland moet iDeal de Europese standaard worden om online iets af te rekenen. Onder de naam Wero moet iDeal de komende jaren het Amerikaanse betaalblok van Apple Pay, Google Pay en PayPal doorbreken, schrijft NOS. Volgens directeur Daniel van Delft van Currence, het bedrijf achter het betaalsysteem, merken Nederlandse gebruikers voorlopig weinig van het nieuwe iDeal.

Van Delft stelt dat de grote verandering vooral zit aan de achterkant. Daarmee doelt hij op de bijna twintig jaar oude techniek om online af te rekenen, die is aangepast aan de veranderende tijd. Het is niet de eerste poging van Currence iDeal over heel Europa uit te rollen. In 2010 mislukte dit, omdat banken in andere landen niet warm draaiden voor de Nederlandse uitvinding.

Adriaan Mol, founder van betaalbedrijf Mollie, is kritisch over de levensvatbaarheid van de ambitie van Currence.

Wat we ook lazen:

  • Samsung stoot Apple van troon, dalende verkoop iPhones. (RTL Z)
  • Alfa Romeo Milano verandert van naam na politieke druk. (De Telegraaf)
  • Op het mkb-congres flirten ‘wakkere ondernemers’ met vertrek. (NRC)
  • Oplossing nog niet in zicht voor bedrijven die door overheidsfalen geen vergunning hebben. (Trouw)