Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 vragen bij de nieuwe strategie van Blokker

Blokker-topman Casper Meijer liet dinsdag ook weten dat het verkoopproces is gestart. Hij doelt daarmee op de verkoop van Marskramer, Leen Bakker, Bart Smit, Maxi Toys, Intertoys en Big Bazar. Ook worden er 100 filialen van de Blokker-keten gesloten, die ‘structureel verliesgevend’ zijn. Daarbij gaan minimaal 1.900 banen verloren, maar het totale aantal zal hoger uitvallen. Niet gemoderniseerd Grootste veroorzaker van de slechte cijfers van Blokker Holding is achterstallig onderhoud. Er is niet snel genoeg gemoderniseerd en het in één keer moderniseren van alle ketens zou te complex zijn. Alle Blokkerwinkels zijn wel vernieuwd afgelopen jaar en ook Leen Bakker liep niet helemaal achter. Zij hebben geïnvesteerd in de omni channel-aanpak, waarbij focus ligt op fysieke winkels en de online webshop. Gilde Investeerder Gilde Equity is ook eigenaar van wooninrichter Kwantum. Het vermoeden bestaat dat Gilde Kwantum en Leen Bakker nauw zal laten samenwerken. Er is nog geen specifieke informatie over de verkoop openbaar gemaakt, ook de prijs die Gilde betaalt is nog niet bekend. Leen Bakker bestaat sinds 1928 en is sinds 1988 van de Blokker-familie. Vorig boekjaar werd er voor 325 miljoen euro verkocht. Het bedrijf heeft 2.360 werknemers.

De eerste Nieuwste Blokker-winkel is een feit. Gaat deze nieuwe formule het verlieslatende Blokker-concern redden?

Blokker zit in de retailhoek waar de klappen vallen, zoveel is duidelijk. Deze week sloot de laatste V&D in Hilversum. De afgelopen jaren zijn er tientallen retailers omgevallen. Bestaande formules hebben te maken met dalende verkopen en een verliesgevende operatie. De namen mag u zelf invullen. 

10 procent minder personeel

Blokker, in 1896 opgericht in Hoorn, onttrekt zich niet aan de malaise in de retail. Naast de aankondiging van een nieuwe winkelformule, kwam het bedrijf ook met het nieuws dat vanwege 'meer flexibiliteit en efficiëntie' 390 vaste arbeidsplaatsen verdwijnen.

Blokker lijkt reorganisaties te stapelen: vorig jaar gingen 440 vaste banen verloren. Dat maakt 830 banen in totaal, wat neerkomt op ruim 10 procent minder personeel in twee jaar tijd. Nu werken er nog 7.000 medewerkers bij de Blokker Holding (Blokker, Xenos, Big Bazar, Intertoys en Bart Smit). Ook bij Blokker-dochter Xenos, overgenomen in 1989, moesten sinds begin 2016 250 medewerkers weg. Ook gaan er zes vestigingen dicht. Ookt toen werd als reden opgegeven dat de ontslagen noodzakelijk waren om de 'positie van Xenos te versterken'. 

Cijfers liegen (meestal) niet

De winkelverkopen (consumentenomzet) van het Blokker-concern liep in boekjaar 2014/2015 bijna een half miljard euro terug ten opzichte van boekjaar 2013/2014. Daardoor zat ook in de netto omzet een dikke min van ruim 400 miljoen euro. Onder aan de streep leidde dit tot een netto verlies van 18 miljoen euro. De cijfers over boekjaar 2015/2016 zijn nog niet bekend gemaakt. Ook de vrije kasstroom kwam in het rood: – 66 miljoen euro.

Vorm voor inhoud

Blokker moet een 'omnichannel' retailer gaan worden, zo staat in het persbericht te lezen. Het gaat om een 'radicale vernieuwing' waar de holding Blokker ruim 100 miljoen euro in gaat steken. Die vernieuwing zit hem onder meer in een nieuw logo, een nieuw uiterlijk van de winkels, (deels) nieuw assortiment en nieuwe looproutes. Ook wordt geïnvesteerd in de webshop, die uiteindelijk wordt gevuld met 35.000 producten.

#1. De USP blijft (nog) onduidelijk

Het is nog onduidelijk welke nieuwe producten Blokker in de markt gaat zetten en tegen welke prijs en welke kwaliteit. Het is algemeen bekend dat een prijsvechter als Action en ook Hema tegen lagere prijzen marktaandeel hebben veroverd op V&D en Blokker. Het bijft vooralsnog onduidelijk voor welke producten de klant een bezoekje brengt aan de Blokker. Vooral omdat winkelend publiek steeds minder tijd heeft (zie punt 3).

Luxe braadpan

Nu zijn er natuurlijk producten met een langere gebruiksduur, die een klant wel kan vinden bij Blokker en bij steeds minder andere winkels. Laten we de luxe braadpan als voorbeeld nemen. Nu de V&D niet meer bestaat, is de Blokker vaak de enige winkel waar je dit soort spullen kunt krijgen.

#2. Online is er meer keuze (en bedenktijd)

CBS becijferde vorig jaar dat er in Nederland zo'n 10,4 miljoen e-shoppers zijn tussen de 12 en 75 jaar. De Nederlander koopt niet alleen steeds vaker online, hij koopt voor hogere bedragen op internet. Webshops hebben de (gebruikelijke) drempels ook slim weggenomen met een omruilgarantie die soms verder gaat dan de wettelijke omruilgarantie. En de gemiddelde consument weet dat hij bij eventuele aansprakelijkheden eerst de webshop en indien nodig ook nog de fabrikant kan aanspreken.

152 verschillende braadpannen

Ook het online aanbod van bijvoorbeelden braadpannen is de afgelopen tijd explosief gestegen. Een luxe braadpan wordt ook aangeboden door een Bol.com. FonQ of Wehkamp. Ook Coolblue heeft 152 verschillende braadpannen in de aanbieding, in diverse kleuren. En dan hebben het nog niet over een niche webshop als Kookpunt.nl of fabrikant Mepra die de retailer overslaat. Blokker heeft simpelweg de fysieke ruimte niet om ruim 150 braadpannen in een winkel te stallen.
En de Blokker

#3. Funshoppen minder populair: klant heeft minder tijd

Een andere trend is dat de gemiddelde Nederlander minder tijd heeft om te winkelen. Het 'funshoppen' is opgekomen aan het begin van deze eeuw, maar is wel een beetje over zijn hoogtpunt heen concludeerde onderzoeksbureau GfK. Natuurlijk zal menigeen op een zaterdagmiddag even een kijkje gaan nemen bij de nieuwste Blokker, maar vaak blijft het bij nieuwsgierigheid.

Minder tijd betekent letterlijk werk aan de winkel voor Blokker. Elke bezoeker zal (in zijn hoofd) een bepaald lijstje winkels aflopen voor hetgeen hij nodig heeft. In de meeste winkelstraten is de loopafstand niet heel groot. Vaak zit een Action, een Hema, Zeeman of Euroland hoogstens 100 meter verder dan een Blokker-winkel. 

#4. De Blokker is geen Bijenkorf

De nieuwe formule van Blokker appelleert aan een luxe winkelbeleving. De vraag is of deze high-end brick-strategie, die bijvoorbeeld bij Bijenkorf met hun shop-in-shop formule zeer goed aanslaat, gaat werken voor een Blokker. Het doet het imago geen goed dat de Blokker-holding met Xenos, Big Bazar en Bart Smit merken en formules in de stal heeft die weinig tot geen vernieuwing hebben gebracht de afgelopen – pak hem beet – 10 jaar. Het is dan ook de vraag wat deze investering van ruim 100 miljoen euro betekent voor de toekomst van haar dochters.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Bron: Jaarverslag 2014