Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Helden van de Maakindustrie: verpakkingskampioen Solidpack

Binnenkort presenteert MT de vernieuwde Maakindustrie 100. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: verpakkingskampioen SolidPack.

SolidPack maakt massiefkartonnen verpakkingen voor de voedingsindustrie en bloemen. Een écht maakbedrijf, waarbij de verwerking van de grondstoffen, de vezels, tot en met het eindproduct, een bedrukte massiefkartonverpakking, op één locatie plaatsvindt, in Loenen (Gelderland). Dat is bijzonder, want in de papier- en kartonindustrie zijn de verschillende stadia van verwerking meestal gescheiden. Directeur Dirk Schut geeft zijn visie op Nederland als maakindustrieland.

Hoe is SolidPack onderscheidend?

'Bijzonder is dat SolidPack gras gebruikt als een van de grondstoffen voor zijn verpakkingsproducten, naast traditioneel oud papier. Daar blijft het niet bij. We zoeken naar nog meer alternatieve grondstoffen. Er is veel mogelijk, want alle biomassa bevat vezels. Al zijn die niet allemaal geschikt voor kartonproductie.’

SolidPack gebruikt ook afgeweekte bierflesetiketten als grondstof. Emballageflessen worden bij de bierbrouwers gereinigd en daarbij komen ook de etiketten als afval vrij. ‘Vroeger ging dat de verbrandingsoven in, maar voor ons is het goede grondstof. Zo dragen we bij aan de circulaire economie, door iets dat afval is voor het ene bedrijf, bij ons weer te gebruiken als grondstof.’ De aanpak van SolidPack vindt navolging bij een concullega die stengels van tomatenplanten gebruikt als vezelbron.

Wat zijn de uitdagingen?

‘We kijken naar drankkartons, dat wil zeggen melkpakken en sapverpakkingen. Die belanden nu bij het gewone afval. Een drankpak is complexer dan een bierflesetiket, omdat zo’n pak lagen aluminium en plastic bevat. Scheiden is een hele klus, een procedé dat nog moet worden ontwikkeld.'

Hoe staat het met de ambities?

Naast de aandacht voor innovatie moet ook de bestaande operatie afdoende aandacht krijgen, benadrukt Schut. ‘We moeten er bovenop blijven zitten. Het proces optimaliseren en de productiviteit vergroten zijn essentieel om het bedrijf gezond te houden. Méér, maar tegelijk ook betere output. We moeten zorgen voor een efficiënte en betrouwbare operatie in onze bedrijven. Informatiestromen kunnen we beter benutten: weten wat er gebeurt in het bedrijf, niet alleen de financiële, maar ook de operationele resultaten.’

Verbeterpotentieel benutten dus. Dat geldt voor SolidPack, maar ook voor alle andere bedrijven. ‘Als ik door de fabriek loop, dan zie ik veel zaken waar het goed gaat, maar ook waar er geld weglekt. Het klinkt wat abstract zo, maar ik denk echt dat het nodig is om de maakindustrie voor Nederland te behouden.’

Is er nog plaats voor "Made in NL"?

‘De maakindustrie is noodzakelijk voor Nederland. Want ook andere industrieën bestaan dankzij de maakindustrie.. Als je niets maakt, heb je ook niets om te onderzoeken. Dus allerlei kennisbedrijven en dienstverlening zijn afhankelijk van de maakindustrie. Die schept heel veel andere industrie om zich heen. En het is de drijvende kracht achter onderzoek en scholing. Je kunt niet alleen maar elkaar verzekeringspolissen proberen te verkopen.’

Waar staat 'onze' maakindustrie over 10 jaar?

‘De overheid moet meer en beter faciliteren met betrekking tot de milieuruimte voor de maakindustrie. Als de overheid door middel van wet- en regelgeving de maakindustrie in een dwangbuis hijst, stopt de ruimte voor noodzakelijke groei en nemen de overlevingskansen op langere termijn af.

Als een internationaal bedrijf moet inkrimpen, dan zullen ze hun Nederlandse vestiging het eerste slachtofferen als de groei van de bedrijvigheid door milieu regels ernstig wordt beperkt. Ik zeg tegen de bestuurders die ik spreek: dan ook geen krokodillentranen als er weer werkgelegenheid verdwijnt door het sluiten van een bedrijf.

Wet- en regelgeving rond bedrijven kan echt heel lastig zijn. Ik ben zelf 4 jaar bezig geweest met de vernieuwing van omgevingsvergunning voor ons bedrijf. Vier jaar! In het overheidsbeleid is er te weinig aandacht voor toekomstige groei. Industrie krijgt te weinig ruimte. Letterlijk. Bouw dus geen woningen pal naast bedrijven, dus tegen de bestaande geluid- of geurgrenzen aan. Die kunnen dan geen kant meer op.

De overheid moet de industrie juist een slinger geven zodat die over 10 jaar nog steeds bloeit. We hebben alle voorwaarden in huis om een plaats in de maakindustrie te behouden: we hebben een goede arbeidscultuur, goede infrastructuur, zoals de haven van Rotterdam. Als we onze productiviteit maar hoog houden.’

En waar staat SolidPack over 10 jaar?

‘Wij groeien door zoals we de afgelopen 10 jaar gegroeid zijn. Onze omzet zal met 30 tot 40 procent stijgen en het aantal personeelsleden blijft op zijn best gelijk.

De afgelopen 10 jaar zijn we 50 procent in omzet gegroeid en het aantal mensen is met 30 procent gedaald. Maar we zijn en blijven producent van karton voor verpakkingsmateriaal. Ook over 10 jaar nog.'

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.
 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.