Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Maakindustrie 100 van 2015

43. Heerema

Positie 2013: nieuw

Omzet 2012: 250 miljoen euro
Gemiddelde groei (2008-2012): 0,74%
Gemiddelde EBIT  (2007-2012): 1,16%
Gemiddelde ROIC (2010-2012): -1,9%

Nog zo'n bedrijf met een eigen Wikipedia-pagina. Heerema is een bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, installeren en vervoeren van offshore-faciliteiten voor de olie- en gasindustrie. De Heerema groep bestaat uit twee onafhankelijke, maar elkaar aanvullende divisies:

  1. Heerema Marine Contractors
  2. Heerema Fabrication Group

Tezamen hebben deze twee divisies wereldwijd zo'n 2000 medewerkers. Het bedrijf is in 1948 opgericht door de Nederlandse ingenieur Pieter Schelte Heerema. Hij deed dit nabij Maracaibo in Venezuela, nadat hij door zijn niet onbesproken verleden in de Tweede Wereldoorlog uit Nederland gevlucht was. Heerema was op dat moment gespecialiseerd in het bouwen en installeren van boorplatformen voor de olieindustrie. Tot 1960 werden er vele boorplatformen, kades, betonnen pieren en bruggen gebouwd door Heerema in en rondom het Meer van Maracaibo.

Na 1960 ging Heerema zich richten op de olie- en gasindustrie in de Noordzee. Dit was een grote uitdaging voor het bedrijf, aangezien het op de Noordzee regelmatig zwaar weer is. Door efficiënte en stabiele kraanschepen te gebruiken kon Heerema grotere offshore-units in één keer plaatsen, waardoor er minder units nodig waren en de platformen sneller in productie waren. In 1963 liet Heerema een Noorse tanker, de Sunnaas, ombouwen tot het eerste kraanschip – met een capaciteit van 300 ton – in de offshore dat een echte scheepsvorm had, waarna het werd omgedoopt tot de Global Adventurer. Dit type kraanschip was beter geschikt voor de weersomstandigheden op de Noordzee dan de bakken die tot dan in de Golf van Mexico werden gebruikt.

In 1978 lanceerde Heerema de eerste half afzinkbare kraanschepen, de eerste twee kraanschepen waren de Balder en de Hermod. Door deze schepen kon het werk ook bij slechter weer gewoon plaatsvinden.

In de jaren 80 daalden de olieprijzen sterk en wachtten de bedrijven met het investeren in olieplatformen: Heerema zou hierdoor inkomsten mislopen. Dit probleem werd opgelost door het uitbreiden van het dienstenaanbod van het bedrijf. Heerema besloot zich ook te richten op de daadwerkelijke bouw van offshore-units. Speciaal hiervoor nam men een fabricagewerf in Vlissingen over en in 1990 het Nederlandse staalconstructiebedrijf Grootint. In 1990 werd tevens de Heerema Fabrication Group-divisie opgericht om het volledige productieproces in onder te brengen. De Thialf in Noors fjord met Fulmar SALM (Single Anchor Leg Mooring) boei.

1997 was een belangrijk jaar voor Heerema: de in 1988 opgerichte joint venture Heeremac werd opgeheven en Heerema kwam in het bezit van het halfafzinkbare kraanschip DB-102 – het grootste kraanschip ter wereld – van joint venture-partner McDermott, dat werd omgedoopt naar Thialf. Hiermee had Heerema nu drie van de vijf op de wereld bestaande halfafzinkbare schepen in bezit.

In juli 2008 ontving Heerema zijn grootste opdracht ooit, ter waarde van 1 miljard dollar van BP. Het gaat hierbij om het volledige traject van ontwerp tot installatie van pijpleidingsprojecten voor de kust van Angola.

De Heerema Groep heeft meerdere kantoren in onder andere Den Haag, Leiden, Genève en Luxemburg, waarin de algemene gecentraliseerde zaken worden geregeld voor het hele bedrijf. De divisies beschikken verder over verschillende productie- en kantoorlocaties over de gehele wereld.

Bestuur: