Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leapp-oprichter Van Camp: ‘Kreeg ondernemen met de paplepel ingegoten’

‘Ondernemerschap zit in je als je geboren wordt’, vindt Leapp-oprichter Rogier van Camp. Zijn bedrijf groeit gestaag sinds de oprichting in 2011.

De Van Camp-familie heeft al zeker drie generaties ondernemers voortgebracht. De jongste telg is Rogier van Camp, de oprichter en eigenaar van Leapp (een woordspeling op Apple). Passend, want Leapp verkoopt enkel ‘refurbished’ producten van de Amerikaanse tech-gigant. ‘Mijn opa was bakker en mijn vader had supermarkten en later ook dierenspeciaalzaken’, vertelt Van Camp.

Commerciële bloedgroep

Het ondernemersgen zit dus in de familie, maar het is meer dan dat. ‘Ik heb een ondernemende houding met de paplepel ingegoten gekregen. Vroeger werd ik al betaald om mijn vaders auto te wassen en verdiende ik mijn zakgeld door wafels te verkopen op de markt. Een ondernemer is avontuurlijk, durft risico’s te nemen en heeft een communicatieve en commerciële bloedgroep’, aldus Van Camp.

Doelgroep

Bij de start van het bedrijf in 2011 mikte het voornamelijk op studenten. Logisch, want die kunnen over het algemeen geen nieuw Apple-apparatuur betalen en Leapp biedt het goedkoper aan. Toch bleken de studenten niet zo happig. ‘We kwamen erachter dat vooral de ouders van studenten klant bij ons waren. Over de jaren heen wordt het aandeel studenten wel weer groter, nu is het ongeveer 7 procent. Verder verkopen we veel aan mkb’ers –omdat zij als ondernemer geen belasting hoeven te betalen- en scholen of opleidingen.’

Toekomst

Doel voor de komende jaren is om het bedrijf simpelweg te laten groeien. Zowel in Nederland als in het buitenland. ‘Maar ik kan nog niet zeggen naar welke landen we kijken, alleen dat ze Europees zijn.’ België krijgt in oktober nog twee nieuwe winkels, verder worden er de komende maanden nog winkels in Nederland en Duitsland geopend. ‘Ik wil de omzet vergroten door ons bestaande kanaal uit te diepen en niet door uitbreiding naar andere landen voorrang te geven.’ In totaal heeft Leapp nu 22 vestigingen in Nederland, België en Duitsland. In dat laatste land ziet Van Camp veel groei-potentie. Nu zitten daar ‘maar’ drie Leapp-winkels. ‘Als je kijkt naar de grootte van het land is dat in verhouding erg weinig.’

Meer vrouwen

Ook probeert Leapp meer vrouwelijke medewerkers binnen te halen. ‘We hebben medewerkers van alle leeftijden en achtergronden. De jongste medewerker is 16 en de oudste is 60 jaar. Ik vind de dynamiek die daardoor ontstaat erg leuk. Maar we willen nog wat meer vrouwen binnen het bedrijf hebben, en dan niet alleen op de administratie- of HRM-afdeling.’ Hoe dat hij dat wil doen? ‘Flexibel zijn in flexibel werken. Als je dat als bedrijf niet doet, kun je nooit de goede mensen aan je verbinden. Uiteindelijk gaat het erom wie er het meest geschikt is voor een functie, niet wat voor geslacht die persoon heeftt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Logisch, misschien. Maar in het bedrijfsleven komt het nog vaak voor dat vrouwen achtergesteld worden. Vooral als zij een kinderwens hebben. ‘Een tijdje geleden hadden wij een nieuwe HR-manager, een vrouw. Ze was perfect voor de baan. Na één week kwam ze erachter dat ze al twee maanden zwanger was. Ze is naar haar leidinggevende gestapt, die op zijn beurt weer naar mij toe kwam. Het eerste dat ik graag wilde weten, is of hij haar wel gefeliciteerd had. Het maakte niet uit, want zij was de juiste persoon voor die baan. Al gaat ze minder werken en neemt ze zwangerschapsverlof, dat regelen we wel.’

Slechte eigenschap

Met een omzet van ‘ruim 20 miljoen’, 22 winkels in drie landen en 170 medewerkers zou je kunnen stellen dat Van Camp tevreden mag zijn. ‘Tevreden?’, vraagt hij. ‘Daar denk ik eigenlijk nooit over na. Ik evalueer heel wat af met het MT, maar ik ben niet snel tevreden. Een slechte eigenschap van mezelf hoor’, voegt hij gauw toe.