Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een ict-klant moet zelf weten wat hij wil

De beste ict-bestuurders van 2012 reageren op 7 stellingen. Vandaag: een klant moet zelf weten wat hij wil.
 

Theo de Vries, directeur XS4ALL: "Het is de kunst om wensen van klanten te vertalen in technische toepassingen, en daarbij verder te kijken dan wat de klant al in z’n hoofd had. Investeringen in ict moet je baseren op actuele behoeften, maar ze moeten daarna wel een paar jaar meegaan. Communiceren met klanten is daarvoor essentieel: de ontwikkelingen die de klant verwacht moeten worden gekoppeld aan de technologische ontwikkelingen die wij zien aankomen. Zo komen we nu tot een oplossing waar de klant straks mee vooruit kan."

XS4ALL werd vorig jaar eerste in de categorie Web, en dit jaar weer

Rob Pols, CEO Atos Benelux: "Ik ben het volledig eens met de stelling. De klant moet zijn vraag zélf definiëren, maar kan hierbij wel ondersteuning van ons krijgen. Onze consultants denken mee over allerlei aspecten en hebben relevante financiële en ­juridische kennis en kennen ook de markt. Een heldere communicatie over ontwikkeling en implementatie is een voorwaarde om waar nodig aanpassingen te doen. De uitdaging hierbij is dat je het oorspronkelijke doel voor ogen moet houden en hiervan zo min mogelijk moet afwijken."

Atos eindigde bovenaan in de categorieën Maatwerk­software, Outsourcing en Consultancy, werd nummer 2 in Detachering en Beheer & Onderhoud, en eindigde ook in het totaalklassement op de tweede plaats.

Coen Olde Olthof, vice-president KPN Corporate Market: "Dat zijn eigenlijk twee stellingen, de eerste is over het algemeen waar. Als de klant weet wat hij wil, is dat nog geen garantie voor een goede oplossing. Veel ict-leveranciers zijn én waren in het verleden heel ‘klant­gezwicht’: ook als ze op basis van eigen kennis en ervaring een ander beeld hadden van wat goed zou kunnen zijn voor de klant, gingen ze alsnog conform de wensen van de klant aan de slag.
Ook bij de klant was er in het verleden minder ruimte voor een gesprek over de vormgeving van de ict-oplossing. 'Wij vragen, u draait', was vaak het devies. Veranderingen in de ict-sector, consumerisatie van ict-diensten, cloud computing en de economische omstandigheden zorgen voor een landschap waarin we meer gaan richting de tweede stelling. Namelijk dat een goede ict-oplossing zowel bij de totstandkoming als bij het latere beheer inderdaad vraagt om betrokkenheid en communicatie. We zien bij onze klanten in toenemende mate de behoefte aan een dienstverlener die hier een regierol in wil vervullen."

KPN tot vorig jaar bekend als Getronics, is de grote winnaar van het MT ICT-onderzoek 2012. Het werd nummer 1 in de categorieën Communicatie en Beheer & Onderhoud, en staat in de top-10 van alle categorieën, behalve security.


Lees ook: