Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dankzij deze Nederlander is Angry Birds méér dan een spelletje geworden

Dankzij The Angry Birds Movie is Rovio niet meer alleen gamemaker. Aan de Nederlandse coo Alex Lambeek om nieuwe consumenten te bereiken.

“Met deze film is er weer leven voor Angry Birds buiten de spellen', vat Alex Lambeek de toekomst van zijn werkgever Rovio samen. Veel hangt af van de release van de film in China en de Verenigde Staten, die vandaag 20 mei plaatsvindt.

Meer dan 3 jaar in ontwikkeling

ManagementTeam spreekt met de Nederlander in de schaduw van de filmpremière in Helsinki’s Tennispalatsi, de grootste bioscoop van Finland. The Angry Birds Movie, in Nederland te zien vanaf 25 mei, is meer dan 3 jaar in ontwikkeling geweest en kostte zeker 75 miljoen dollar. Rovio stuurde een team onder leiding van oprichter Mikael Hed naar Hollywood om de productie overzien.

Liever goed dan haastwerk

'Ja, drieënhalf jaar is lang', erkent commercieel directeur Lambeek, die onder meer de licentietak van Rovio leidt. 'Maar wij denken dat de film precies op tijd komt. Beter iets later en goed, dan dat je haastwerk aflevert.'

Heerlijk luizenleventje

De film begint op het rustieke Vogeleiland waar de Birds – nog niet Angry – een heerlijk luizenleventje leiden. Iedereen is vrolijk. Of toch niet, want hoofdpersoon Red, de beroemdste van de Angry Birds, volgt verplicht een cursus anger management. Daar ontmoet hij twee andere heethoofden Chuck en Bomb.

Katapulten en kwaaie vogels

Als de groene varkens het eiland inpalmen en alle eieren stelen, komt de film op stoom. Eerst met een ongemakkelijke parallel met de vluchtelingendiscussie, maar al snel draait het alleen nog maar om katapulten, kwaaie vogels en een glansrol voor de Mighty Eagle. Woede blijkt in de juiste dosering een uitstekend wapen. Net als in het spel.

Plus, Lego en H&M

Lambeek is niet direct betrokken geweest bij het maken van de film, maar wel bij de voor Rovio cruciale licentievergunningen en partnerbesprekingen. In Nederland komen de Angry Birds straks terug bij supermarkt Plus en nog 14 anderen, waaronder ook Lego (beeld rechts) en H&M. Een vraaggesprek.

MT: Wat haalt u als commercieel directeur uit de film?

“Verschillende karakters spreken verschillende consumenten aan. Afgaand op de zogenoemde exitpolls merken we dat volwassen mannen zich identificeren met de Mighty Eagle en jonge meisjes juist meer met de hatchlings, de kuikens. Red heeft dan weer een broad appeal.”

Rovio heeft een rijke geschiedenis met licentieovereenkomsten. Toen het eerste spel in 2010 een even waanzinnig als onverwacht succes werd, stapte de Finse studio meteen in de merchandise. Angry Birds is nog altijd de meest succesvolle app aller tijden, met naar schatting 3 miljard downloads. Wat is dan de volgende stap?

“Ik ben tijdens de première in China en daarna gaan we kijken met onze mensen daar hoe we de promotie een vervolg gaan geven. In Azië hebben consumenten heel andere voorkeuren dan in het Westen.”

Maar zijn jullie producten ook echt anders in die landen?

“De spellen en film zijn hetzelfde, maar in de consumentenlijn zetten we zeker heel andere producten in de markt. Neem de hatchlings. In het Westen zijn die vooral populair bij jonge meisjes. In Azië vinden volwassen vrouwen die ook aantrekkelijk, maar dan wel afhankelijk van het soort product. Dus aan de ene kant van de wereld verkopen we T-shirts, terwijl het aan de andere kant eerder draait om parfum en tassen.”

Rovio heeft de voorbije jaren bijna de helft van de mensen ontslagen. Hoe behoudt u in de nieuwe structuur de goede richting, zeker als je over verschillende tijdzones moet managen?

“Deze maand is extreem, nu de film uitkomt. Gelukkig heb ik mensen die me erbij helpen. Verder ben ik iemand die altijd in gesprek blijft. Dat is de enige manier waarop we het Angry Birds-gevoel aan iedereen kunnen blijven overbrengen. Ik geef ook constant trainingen en moet af en toe corrigeren.”

The Angry Birds Movie is in een aantal landen al goed ontvangen. De film stond bovenaan in de ranglijsten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar de film al te zien is sinds vorig weekend. De opbrengst in de eerste week kwam daar uit op meer dan 40 miljoen euro. Wanneer is de film een succes?

“Dat zullen we waarschijnlijk in juni al weten. Maar de eerste reacties op trailers en voorvertoningen zijn goed. En voor ons is het al bijzonder dat we de film tegelijkertijd in de VS en China kunnen vertonen. Dat laatste had veel voeten in de aarde en is dus al een succesje op zich.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gezien het einde van de film is er ruimte voor een vervolg…

[lacht] “Ja, dat heb je goed gezien.”

Wat komt er hierna?

“Als het een succes wordt, kunnen we hier heel veel mee. Het zal ook een uitdaging worden om alles beheersbaar te houden, in dat geval.”

Meer Nederlandse managers in het buitenland?