Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo ging het eraan toe op MT’s Made in NL-event (een fotoverslag)

Ruim 150 beslissers in de maakindustrie brachten dinsdag 17 mei een bezoek aan het Made in NL-Event.

De Sif Group, nummer 1 in de Maakindustrie100 van 2016, toonde zich in Roermond een trotse gastheer. Via een treintje kregen de bezoekers een kijkje in de keuken van het bedrijf.

Voor het vierde jaar op rij publiceerde MT onlangs de Maakindustrie100: een lijst met de 100 best presterende maakbedrijven van Nederland. Op nummer 1, voor het eerst: de Sif Group uit Roermond. Een nieuwe nummer 1 nadat Huisman (de winnaar van 2013, 2014 én 2015) qua omzet een maatje te groot was geworden voor de lijst. Tijdens het Made in NL event, op 17 mei, werd de winnaar in het zonnetje gezet en luisterden een kleine 150 aanwezigen naar interessante presentaties. Centrale thema: beter en slimmer innoveren in de maakindustrie.

Limburgse vlaai mocht natuurlijk niet ontbreken.

Dagvoorzitter Lars Sörensen opent het ‘feest van de maakindustrie’ en daagt de bezoekers uit om in 30 seconden kennis te maken met elkaar.

Managing partner Raoul Duysens van lijstsamensteller MBCF licht toe hoe de Maakindustrie100 van 2016 tot stand kwam: via veel rekenwerk. De criteria voor de lijst van dit jaar: de omzet in 2014, de omzetgroei tussen 2010 en 2014, het gemiddelde EBIT-percentage, en de gemiddelde Return on Invested Capital 2010-2014. Over de gehele linie stijgen de omzet en de winstgevendheid, benadrukt Duysens: een goed teken.

MT-hoofdredacteur Thijs Peters (derde van rechts) zet de Sif Group in het zonnetje en reikt een prijs uit aan ceo Jan Bruggenthijs van de Roermondse lijstaanvoerder (tweede van rechts). Die toont zich verheugd: ‘Mooi om hier met ons hele managementteam op het podium te staan.’

In gesprek met dagvoorzitter Sörensen schetst Bruggenthijs (links) waar de Sif Group vandaan komt. In 1948 begonnen als een familiebedrijf dat kachelpijpen produceert, maakt de onderneming anno 2016 gigantische cilinders voor zogenoemde jackets (ondersteuningsconstructies voor olie- en gasplatforms), en monopiles (funderingspalen) voor de offshore windenergie-industrie. De toekomst? Steeds grotere windmolens en misschien wel drijvende monopiles.

Universele Verklaring van de Rechten van Materialen

De maakindustrie als service-industrie? Ondernemer, architect, innovator én inspirator Thomas Rau houdt een bevlogen pleidooi voor een nieuw economisch systeem, waarin het gebruik van producten belangrijker wordt dan het bezit ervan. Met zijn eigen architectenbureau heeft Rau zich gespecialiseerd in het omvormen van oude gebouwen tot imposante nieuwbouw, mét hergebruik van een groot deel van de bestaande grondstoffen. Rau roept maakbedrijven op om vooral na te denken over nieuwe businessmodellen en pleit en passant voor een Universele Verklaring van de Rechten van Materialen.

De zaal liet zich ook niet onbetuigd met enkele scherpe vragen.

In de pauze was er volop tijd om bijvoorbeeld kennis te maken met een moderne 3D-printer.

Europese middenmoter

Volgens Arnold Stokking, directeur Industriële Innovatie bij TNO, is Nederland een Europese middenmoter als het aankomt op uitgaven aan onderzoek en innovatie. En dat is jammer, want de voortschrijdende technologische ontwikkeling leidt tot tal van kansen voor nieuwe businessmodellen. Samenwerking is daarbij de sleutel tot succes, bepleit Stokking. Niet voor niets neemt ook TNO – samen met maakbedrijven, overheden en kennisinstellingen – deel aan meerdere Smart Industry-fieldlabs. Het doel: investeren in nieuwe oplossingen en zo samen de beruchte valley of death overbruggen.

Robots: al sinds de jaren 70 zijn ze gemeengoed in (vooral) de automotive industry, schetst Sales & Marketingmanager Martin van der Have van robotleverancier ABB. Voordat robots ook in andere sectoren op grote schaal kunnen worden ingezet in de ‘fabriek van de toekomst’ voor seriematig werk, moeten er wel nog enkele obstakels worden overwonnen. Zo vergen robots nog te veel programmeer- en installatiewerk en is veiligheid nog een issue in de samenwerking met menselijke collega’s. Zelf zette ABB een stap in de juiste richting met YuMi, een mensvriendelijke robot voorzien van de laatste sensortechnologie.

Printen op een boorplatform

Met zijn bedrijf Additive Industries ontwikkelde Jonas Wintermans (foto boven) als eerste Nederlandse partij een hightech metaalprinter, de MetalFAB1. Wintermans schetst de voordelen van het in 3D printen van metaal: de enorme ontwerpvrijheid en de mogelijkheden voor on demand printing in kleine series (handig op afgelegen plekken als vliegdekschepen en boorplatforms). Vooral de luchtvaartindustrie omarmt de nieuwe techniek, en inmiddels vond de eerste metaalprinter vanuit Eindhoven zijn weg naar Airbus APWorks in Duitsland.

Made in NL

In metaal 3D-geprint object.

Jeroen Kemperman verdiept zich in briljante businessmodellen. Hij houdt zijn gehoor voor dat innovatie vaak voorkomt uit schaarste en laat voorbeelden zien van succesvolle businessmodellen uit de agrofoodbranche, de wereld van consumentengoederen en de medische technologie.

Hoog tijd voor dagvoorzitter Lars Sörensen om de middag in sneltreinvaart af te sluiten met een to-the-point samenvatting. Robots die op zee on demand dobberende windmolens printen: er valt voor de bezoekers genoeg te bespreken. Op naar de borrel!

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer Made in NL?

Vraag een gratis proefnummer aan

De meest recente papieren editie van Management Team, die 21 april verscheen, staat ook in het teken van de Maakindustrie-100, de top van de Nederlandse maakbedrijven. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!