Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wanneer moet je inzetten op smart industry?

Bedrijven die zelf te klein zijn om te investeren in dure robots: ze vinden steeds vaker hun weg naar De Cromvoirtse. Het Oisterwijkse metaalbedrijf beschikt over geavanceerde robots die metalen platen en buizen exact op maat snijden, zagen en knippen, vertelt directeur Janwillem Verschuuren.

Geen voorraad meer

‘Klanten hoeven zelf niet te investeren in dure machines’

‘Groot voordeel voor onze klanten is dat zij zelf geen voorraad meer hoeven aan te houden. Ander voordeel is dat klanten zelf niet hoeven te investeren in dure machines of in kennis ván die machines. Dankzij onze schaalgrootte kunnen we klanten continuïteit bieden. En zijn machines door intensief gebruik na een jaar of vijf technisch en financieel op, dan investeren we weer in nieuwere exemplaren. Op die manier hebben klanten de zekerheid dat hun producten altijd worden gemaakt volgens de laatste stand der techniek.’

Volledig automatisch inladen

Nieuwe investeringen staan ook al op de rol, vertelt Verschuuren. ‘Zo nemen we binnenkort een geavanceerd systeem in gebruik voor automatisch beladen en ontladen; producten worden door het systeem voorzien van een label en vervolgens op de pallet geplaatst. Ook aan dit deel van het productieproces komen straks dus geen mensenhanden meer te pas.’

Werknemers gezocht

‘Robots zijn vooralsnog vooral geschikt voor het monotone werk’

Ondanks alle investeringen in robotisering en procesautomatisering zoekt De Cromvoirtse nog altijd mensen, vervolgt Verschuuren. ‘Zolang robots niet beschikken over kunstmatige intelligentie, zijn ze toch vooral geschikt voor het monotone werk. Taken die meer creativiteit vergen, blijven vooralsnog het domein van de mens.’

Automatiseringsslagen bespreken

‘Niet voor niets nemen we onze medewerkers bewust mee in de voortdurende automatiseringsslagen. Elke woensdagmiddag bespreken we kort de laatste vernieuwingen en aanpassingen op technologisch vlak. Het zijn immers onze medewerkers die uiteindelijk aan de slag moeten met alle nieuwe technologie. Ook investeren we veel tijd in training en begeleiding. Je merkt dat jonge werknemers gewend zijn aan het werken met zaken als touchscreens en 3D-ontwerpen, maar vijftigplussers hebben daar vaak nog wat meer moeite mee.’

Uitval voorkomen

‘Predicatieve maintenance volgen we op de voet’

Naast robotisering hebben ook andere ontwikkelingen op het gebied van smart industry de aandacht van Verschuuren en zijn collega-directeur Ronnie van den Hurk. ‘3D-printing is voor ons wat minder interessant. Een ontwikkeling die we wél op de voet volgen is predicatieve maintenance, waarbij machines via het internet of things zélf aangeven wanneer ze onderhoud nodig hebben. Het is voor ons erg gunstig als we door slim onderhoud uitval binnen ons machinepark zoveel mogelijk kunnen voorkomen.’

Aarzelingen bij leveranciers

De machineleveranciers van De Cromvoirtse houden de ontwikkelingen op dit vlak in de gaten, ziet Verschuuren. ‘Toch bespeur ik ook zeker nog aarzelingen; ze praten er veel over, ook met ons, maar echt beweging zit er nog niet in. Mogelijk verwachten ze zichzelf in de vingers te snijden doordat er straks minder onderhoud nodig is. Tot op zekere hoogte snap ik dat, maar voor ons als klant draait het uiteindelijk maar om één ding: dat een machine zo min mogelijk stilstaat. Wat ons betreft zetten machinebouwers vol in op dit type nieuwe toepassingen.’

Just in time delivery

‘We willen het orderproces verder stroomlijnen’

Mede dankzij alle investeringen op technologisch vlak groeit De Cromvoirtse momenteel flink, vertelt Verschuuren. ‘Om voorop te blíjven lopen, kijken we voortdurend waar we productieprocessen verder kunnen aanscherpen en hoe we doorlooptijden kunnen verkorten. Zo willen we werk maken van just in time delivery, zodat klanten onderdelen steeds precies op het juiste moment in huis hebben.’

Standaard voor ERP-pakketten

‘Ook zoeken we naar manieren om het orderproces verder te stroomlijnen, bijvoorbeeld door ons webportaal – waar de klant zijn orders kan plaatsen – te laten aansluiten op het ERP-systeem van de klant. Groot voordeel is dat die klant zijn orders dan niet meer één voor één handmatig hoeft in te voeren. Ons doel is om uiteindelijk, binnen het Smart Industry-fieldlab rond flexible manufacturing waarin we deelnemen, te komen tot een uniforme standaard voor alle gangbare ERP-pakketten. Ook weer een goed voorbeeld van hoe we het onze klanten gemakkelijker proberen te maken. Slimme technologie helpt daarbij.’

cover-boekje-2016Deze verkorte versie komt uit het boekje ‘Volop innovatie in de maak‘. Vraag het gratis boekje vandaag nog aan.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.