Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opleggers in XXL-formaat, daarvoor moet je in Wijchen zijn

De trailers van Nooteboom zijn een begrip in de wereld van het zware transport. Sinds 5 jaar staat vijfde generatie Marinka Nooteboom aan het roer. ‘We hebben de weg naar boven weer gevonden.’

Heb je iets groots te vervoeren, dan moet je een vrachtwagen hebben. Heb je iets héél groots te vervoeren, dan moet je in Wijchen zijn. Daar zit immers de Koninklijke Nooteboom Groep, Europees marktleider in de ontwikkeling en productie van voertuigen voor uitzonderlijk wegvervoer, met een draagvermogen tot wel 200 ton.

Revolutionair concept

Het verhaal van het bedrijf begint in 1881, als Willem Nooteboom een smederij begint in het onder de rook van Rotterdam gelegen dorp Kethel. Al snel breiden de werkzaamheden zich uit: van rijtuigbouwer tot producent van aanhangwagens, kiepwagens en kranen. Zo groeit het bedrijf door tot het in 1953 zijn definitieve bestemming vindt. In dat jaar bedenkt de opa van Marinka Nooteboom namelijk de ‘zwenker’: een oplegger met uitklapbare assen. ‘Daardoor kon de vervoerder zijn lading eenvoudig op de trailer rijden’, vertelt de algemeen directeur. ‘Een voor die tijd revolutionair concept, dat de basis legde voor onze nog steeds geldende designfilosofie: onze producten moeten solide en betrouwbaar zijn, eenvoudig te bedienen, én ze moeten zorgen voor een lage total cost of ownership.’

Slimme ontwerpen

De 350 werknemers van de ‘trendsetter in trailers’ zorgden vorig jaar voor een omzet van zo’n 85 miljoen euro. Het portfolio bevat tegenwoordig een brede range aan opleggers voor speciaal transport. Marinka: ‘Alleen door onszelf voortdurend te verbeteren kunnen we de concurrentie een stap voor blijven.’ Een in het oog springende innovatie is bijvoorbeeld de Super Wing Carrier, die het bedrijf een aantal jaren geleden ontwikkelde. ‘De nieuwste generatie windmolens hebben wieken tot wel 70 meter. Die bleken niet meer te vervoeren met de bestaande uitschuifbare opleggers. Daarvoor ontwikkelden we deze trailer, die een enorme maximale belasting koppelt aan optimale wendbaarheid.’

‘Ik ben altijd gestimuleerd om vooral mijn eigen pad te kiezen’

Een andere recente vernieuwing is de MANOOVR, een zogeheten semi-dieplader met een zeer lage vloerhoogte en een hoge as-last (zie de video onder het artikel). ‘Van laadvloer tot achterlicht: ons designteam heeft nagedacht over elk detail. Hij is zeer wendbaar, ondanks het grote aantal assen. En de bandenslijtage – een grote kostenpost voor transporteurs – is dankzij het slimme ontwerp minimaal.’

Continuïteit

Voordat Marinka in 2012 – als eerste vrouw – het roer overnam van haar vader Henk, werkte ze 12 jaar in de financiële wereld. ‘Ik ben altijd gestimuleerd om vooral mijn eigen pad te kiezen, en zie het als toegevoegde waarde dat ik kennis en ervaring meebreng uit een andere sector. Ik begon als ceo in een crisistijd, daar hadden wij uiteraard ook last van. Gelukkig hebben we de weg naar boven inmiddels weer gevonden.’

Familiebedrijf

In hoeverre speelt daarin een rol dat Nooteboom een familiebedrijf is? ‘Op zich verschillen we in weinig van een ‘gewoon’ bedrijf. Wél hebben we misschien iets meer oog voor de lange termijn. Mede daarom besteden we ook veel aandacht aan de ontwikkeling en opleiding van ons personeel; de innovatiekracht zit uiteindelijk in onze mensen.’

Op naar de volgende 135 jaar dus? ‘Wat mij betreft zeker!’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Bekijk de Manoovr:

Meer Made in NL?

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.