Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Velux: ‘Inspirerender dan Apple, Nike en Mercedes’

Het dit voorjaar 75 jaar geworden VELUX doorstond de crisis goed. Wat is het geheim van het Deense familiebedrijf? ‘Financiële onafhankelijkheid is een belangrijke kernwaarde.’

Velux dakramen testruimte

‘In een recent merkonderzoek scoorden we op de lijst van ‘meest inspirerende merken’ een fraaie 14e plek, nog vóór merken als Apple, Nike en Mercedes. Daarmee waren we het best presterende bouwmerk; van een merknaam zijn we langzamerhand een soortnaam geworden.’
Het is al meteen aan het begin van het gesprek duidelijk: directeur Michel Sombroek van VELUX Nederland is trots op ‘zijn’ bedrijf. De van oorsprong Deense fabrikant van dakramen kent wereldwijd 40 vestigingen, waarvan VELUX Nederland er een is. De markt voor dakramen is, ook in Nederland, onverminderd goed, schetst Sombroek. ‘Uit onderzoek blijkt steeds vaker hoe belangrijk daglicht en verse lucht zijn voor ons welzijn, zeker nu we een steeds groter deel van onze tijd binnenshuis doorbrengen. In scholen die voorzien worden van voldoende daglicht en verse lucht, stijgt het leervermogen van leerlingen met 15 procent. Dat zijn cijfers waar wij uiteraard ons voordeel mee doen.’

‘Van een merknaam zijn we langzamerhand een soortnaam geworden’

Bezig met smart industry

Vanuit het Nederlandse hoofdkantoor in De Meern vinden de verkoop- en marketingactiviteiten in Nederland plaats; de wereldwijde productie vindt plaats op in totaal 9 locaties. Net als veel andere maakbedrijven is ook de VELUX Groep bezig met ontwikkelingen op het vlak van smart industry, schetst Sombroek. ‘Onze productielocaties zijn wereldwijd op exacte dezelfde manier ingericht, uiteraard met als doel om overal precies dezelfde kwaliteit te kunnen garanderen. Ongeveer twee derde van het productieproces is inmiddels geautomatiseerd door middel van robots.’

Velux dakramen zet robots in

‘Financiële onafhankelijkheid heeft altijd een grote rol gespeeld binnen de bedrijfsfilosofie’

Productieactiviteiten naar Nederland?

‘Het driedimensionaal printen van een natuurmateriaal als hout is technisch vooralsnog niet mogelijk; wél onderzoeken we de mogelijkheden 3D-printing in te zetten voor de snelle productie van kleinere onderdelen. Sowieso ontwerpen we al langere tijd in 3D, wat de time to market flink heeft verkort.’ Sombroek verwacht niet dat de productieactiviteiten ooit naar Nederland zelf worden verplaatst, ook niet als er dankzij nieuwe technologie op termijn flinke efficiencyslagen mogelijk zijn. ‘Daarvoor is de Nederlandse markt simpelweg te klein, in landen als Duitsland en Frankrijk zijn de volumes nu eenmaal een stuk groter.’

Tegen de stroom in

Wereldwijd realiseerde de VELUX Groep afgelopen jaar met in totaal een kleine 14.000 medewerkers een nettowinst van 269 miljoen euro, bij een omzet van 2,4 miljard. Ook in Nederland deed de dakraamfabrikant het – tegen de stroom van de crisis in – goed: de afgelopen 10 jaar verdubbelde de omzet van 35 miljoen naar 70 miljoen, en de groei stijgt naar verwachting van 7 procent in 2015 naar 9 procent dit jaar.

Velux dakramen handwerk

‘De oprichter kreeg bij de bank nul op het rekest toen hij een lening wilde aanvragen’

Financiële onafhankelijkheid

Hoe speelden de Denen dat klaar in een tijd waarin de bouwsector het recent zwaar te verduren had? Volgens Sombroek speelt de wijze van financiering van de bedrijfsactiviteiten een grote rol. ‘Financiële onafhankelijkheid heeft altijd een grote rol gespeeld binnen de bedrijfsfilosofie, al vanaf het moment dat oprichter Villum Kann Rasmussen bij de bank nul op het rekest kreeg toen hij een lening wilde aanvragen voor de bouw van een tweede fabriek. Hij was noodgedwongen aangewezen op leningen van familie, vrienden en onbekenden, en besloot om de traditionele financieringskanalen voortaan zoveel mogelijk links te laten liggen.’

Velux dakramen regenbestendig

‘Recent zijn we de samenwerking met onder meer Apple aangegaan’

Lange termijn is leidraad

Nu, 75 jaar na de oprichting, kent het bedrijf volgens Sombroek nog altijd een groot eigen vermogen van 1,7 miljard. ‘Het bedrijf kiest er principieel voor geen winst uit te keren aan medewerkers. Een aanzienlijk deel van onze winst besteden we aan goede doelen; van de winst van 269 miljoen euro in 2015, staken we een aanzienlijk deel – 111 miljoen – in donaties. Het restant steekt VELUX voor een groot deel in het eigen vermogen. Dat is bij beursgenoteerde ondernemingen uiteraard anders. Wat dat betreft kun je goed merken dat VELUX een familiebedrijf is: de lange-termijnhorizon vormt te allen tijde de leidraad voor strategische beslissingen.’

Internet of things in dakramen

Het grote eigen vermogen en de focus op de lange termijn vormen volgens Sombroek de voornaamste redenen voor de gestage groei. ‘Juist door dat grote eigen vermogen konden we, ook tijdens de crisis, blijven investeren in innovatie. Op het hoofdkantoor werken ruim 250 mensen exclusief aan productontwikkeling. Recent zijn we de samenwerking met onder meer Apple aangegaan, voor de ontwikkeling van toepassingen op het gebied van domotica; via het internet of things kunnen dakramen straks op afstand bediend worden. En met architectenbureau Foster + Partners ontwikkelden we zogenoemde modulaire lichtstraten, die dankzij een frame van composietmateriaal een 500 keer hogere isolatiewaarde kennen dan het traditioneel veel gebruikte aluminium.’

Velux dakramen hittebestendig

‘Een dakraam is in essentie vier latten met glas ertussen, maar daaromheen gebeurt heel veel’

95 procent gerecycled

Volgens Sombroek is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor veel ondernemingen nog altijd primair een marketingtool. ‘Dat proberen wij anders te doen. Naast onze bijdragen aan goede doelen letten we scherp op de milieu-impact van onze activiteiten. VELUX koos er al in de jaren 60 voor om voor elke gekapte boom een nieuwe te planten, dat doen we nog altijd. En inmiddels wordt binnen ons productieproces 95 procent van het productieafval volledig gerecycled.’

Nog meer technologische ontwikkelingen

Al met al een bijzonder bedrijf, vindt Sombroek. ‘Een dakraam mag dan in essentie niet meer zijn dan vier latten met glas ertussen, daaromheen gebeurt heel veel. Ik voel me op deze plek in elk geval alweer een kleine 13 jaar thuis, en zie ernaar uit om de vele technologische ontwikkelingen die de komende jaren op ons afkomen van nabij mee te maken.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren