Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Top 10 mondiale trends

Wat zijn wereldwijd de nieuwste trends? MT-columnist en trendwatcher Carl Rohde bezocht de Expo in Shanghai en stelde een top tien samen. 

Eind augustus was ik in Shanghai, waar ik met 80 Chinese studenten onderzoek heb gedaan op de Expo. Vrijwel ieder land ter wereld toont er wat het belangrijk vindt en waar het sterk in is. En elke dag komen er ongeveer een half miljoen (!) bezoekers op af. Noem het dus gerust de ultieme plek om een beeld te krijgen van de mondiale trends.

Top 10 van mondiale trends:

10. Ex aequo: Brazilië en Australië

De Zuid-Amerikanen tonen hoe ze een sophisticated GPRS-programma inzetten om ­illegale houtkap in de Amazone te bestrijden. Achterliggende toekomstverwachting: er komen ­geavanceerde controle- en ­beheertechnieken, met als doel deze planeet beter te maken. Australië positioneert zich op zijn beurt als hét land van de juiste balans tussen werk en ­privéleven, een behoefte die ­wereldwijd erkend wordt.

9. Kleine aangename verrassinkjes

­Broodnodig op een immense expositie waar het meestal 35 graden Celsius is. Zo verraste het Deense paviljoen zijn bezoekers, die gemiddeld twee uur in de rij stonden, met verkoelende waternevels. Zoiets gonst rond. Naast alle imponerende en grote zaken die er op een Expo te zien zijn, ­bepalen juist kleine aangename verrassinkjes welk paviljoen de show steelt. Leermoment: de liefde van de bezoeker/klant/consument zit hem in de doordachte details.

8. Het vieren van nationale trots

Niet vreemd natuurlijk op een wereldexpositie, maar desondanks was ik onder de indruk van de ­verhalende en tedere kant ervan. Colombia koestert zijn ­koffie. Portugal bewierookt zijn (milieuvriendelijke) kurk. Arme landen tonen lyrisch hun natuurschoon en ontspannen levensstijl. En als men helemaal niets heeft – denk: Rwanda – benadrukt men de blijheid van de volksaard. Wat het mij ­leerde: handel drijven, vrienden maken in welk land dan ook, ­begint met het kennen en respecteren van de nationale trots.

7. Vakantiebeurs

Het wereldwijde verlangen om bij tijd en ­wijle te ­ontsnappen aan de sleur van alledag. De Expo als grote toeristenbeurs. Tal van ­landen beconcurreren elkaar om wie de hardwerkende ­wereldburger het best ­ontstrest.

6. Versimpeling

Alles wat het dagelijks leven vereenvoudigen kan, van robots tot wijn en massagetechnieken. De toekomst maakt het ons steeds makkelijker.

5. Wervende, innovatieve educatie

Van multimediatunnels waarin je – ­veelal interactief – de nationale ­geschiedenis van een land kunt bekijken tot het geurenlaboratorium op het Franse paviljoen: ­leren wordt beleven. Omdat het kan, omdat het leuker is, maar ook omdat het zo beter blijft hangen dan het oude leerboek.

4. Nationale, superieure voeding als onderscheidend element ­

Suriname toont dat men nergens puurder en verser eet dan daar. Finland komt met water dat 10.000 jaar lang ijs was. China komt met zijn superrijstkorrel. Terwijl de wereld kleiner wordt, wordt ­voeding steeds lokaler.

3. Een aangenaam en groen leven binnenshuis

Van geneeskrachtige hightech binnenhuistuinen tot, wederom, de robots uit Japan.

2. Gezondheid en natuur in steden 

De zoektocht om in onze uitdijende steden gezondheid en natuur toch ingang te geven – van innovatieve parken tot fietspaden die overal in de wereld worden aangelegd. Nature City Balance: een intense wereldwijde trend.

1. Eco

Een samenvatting van alle voorgaande trends, en daarmee de trend die alle andere in de schaduw stelt. Eco thuis. Eco op het werk. Eco in de openbare ruimte. De wereldwijde Eco-initiatieven zijn werkelijk overweldigend. Als de wereldtentoonstelling een voorbode is van de toekomst, zit het met de erkenning van het ­belang van duurzaamheid wel goed. Nu ­alleen de praktijk nog.

Seminar Trends 2011-2012 met Carl Rohde

Bent u op zoek naar de laatste trends die bepalend zijn voor uw business? Management Team organiseert op 6 oktober 2010 samen met Carl Rohde het seminar World Trend Report 2011-2012. Met aandacht voor hoe u de nieuwste trends kunt oppakken om meer onderscheidend en succesvol te zijn en welke trends in uw business leiden tot innovatie die aanslaat.

> Meer informatie over het seminar of meld u direct aan


MT-columnist Dr. Carl C. Rohde leidt scienceofthetime.com, een ­wereldwijd netwerk van markt- en trendonderzoekers. De lector bij Fontys Hogescholen is Trendwatcher of the Year.

Contact: [email protected]