Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom een ‘we want more’-strategie niet werkt

Een doel is nog geen strategie. Een échte strategie vraagt om het oplossen van problemen die het doel in de weg staan.

Als manager kun je het hele jaar door knap druk zijn. Er is altijd meer werk dan je aankunt en zelfs je vakanties worden door je familie volgepland met leuke dingen om te doen.

Gelukkig zijn er dan nog de jaarlijkse heidagen. Lekker twee dagen vergaderen in een afgelegen, prikkelarme omgeving. Eventueel doen we er nog een activiteitje bij, naar keus met levende dieren of oud-Hollandse ambachten. En als je het aandurft kun je zelfs met je hele team een nachtje in een slaapzak in het bos pitten. Kampvuur erbij – gezellig. Mogelijkheden genoeg. De enige vraag die dan nog overblijft: waar moeten we het overdag eigenlijk over hebben?

Eén favoriet thema voor dit soort sessies is het vastleggen van de strategie voor het komende jaar. Maar wat is dat eigenlijk? Zijn we het wel eens over wat dat abstracte turbowoord eigenlijk betekent?

‘De nieuwe strategie is dat we over drie jaar de grootste speler zijn.’ ‘De nieuwe strategie is dat we veel beter gaan samenwerken.’ ‘De nieuwe strategie is dat we ons qua inbound en outbound customerservice met een herkenbare uitstraling gaan richten op het hogere segment van de markt.’

Een doel is geen strategie

Mooie en misschien zelfs nobele doelen, maar jammer genoeg zijn het geen strategieën. Ook niet als het topmanagement zegt dat dit de strategie is. En het zwaaien met populaire managementtermen helpt ook al niet. Hoe je het wendt of keert, een doel is geen strategie. Zelfs niet als het een ambitieus doel is.

Wie een échte strategie wil bouwen zal eerst nog even wat ingewikkelde vragen moeten beantwoorden. Vooral het belangrijkste punt ontbreekt vaak: waarom is dat prachtige doel van ons op dit moment nog geen werkelijkheid? Waarom is het nog steeds niet gelukt? Wie of wat zit er in de weg? En wat gaan we daaraan doen?

Wat zijn bijvoorbeeld de precieze redenen dat we op dit moment nog niet de grootste speler zijn in de markt? We hebben toch een ge-wel-dig product? En waarom werken we in vredesnaam tot op de dag van vandaag zo slecht samen? We zijn toch een team van aardige mensen?

Luchtkastelen bouwen

Tuurlijk. Het is veel minder leuk om over dat soort ingewikkelde vragen na te denken, dan lekker pie-in-the-sky luchtkastelen te bouwen. Als we een keertje écht gaan analyseren waar het nu nog steeds misloopt, wordt het al snel oncomfortabel. We moeten met de billen bloot. Of zoals strategieprofessor Richard Rumelt zegt: 'Bad strategy tends to skip over pesky details such as problems.'

En dus wordt het belangrijkste werk bij het formuleren van een strategie vaak niet gedaan. En blijven we hangen in de 'We want more' strategie. Die dus helemaal geen strategie is.

Onmogelijk waar te maken

Jammer genoeg wordt het met alleen een doel in handen vrijwel onmogelijk om dat doel ook echt waar te maken. Als de problemen die ons tegenhouden niet eerst worden aangepakt, zijn we kansloos. Twee weken na de heiconferentie ligt de met bravoure rondgebazuinde nieuwe strategie alweer onderin de la. Bovenop de stapel met die van de afgelopen jaren. En we gaan over tot de orde van de dag.

Rumelt schrijft in zijn boek Good Strategy, Bad Strategy dat het helemaal anders moet. Een strategie is niet een los zinnetje, niet alleen maar een doel. Het moet een coherente verzameling zijn van analyses, concepten, beleid, projecten en acties. Samen vormt dat hele pakket dan een zinnig antwoord op een belangrijke uitdaging.

Een strategie is een plan

Eigenlijk is het bouwen van een strategie niet zoveel meer dan het maken van een plan. Een reëel plan op hoofdlijnen, over hoe we alle blokkades die ons in de weg zitten gaan wegwerken. Dan kunnen we daarna soepeltjes naar ons doel rijden.

Wanneer je vooraf even wat meer tijd besteedt aan dat creatieve denkwerk, zou de uiteindelijke uitvoering een stuk beter en sneller moeten gaan. Dat is een veel zinniger aanpak, want werkelijk iets doen kost nog altijd meer tijd en energie dan alleen nog op papier over iets nadenken. Dus misschien kun je je secretaresse vragen om vast een dagje extra te boeken in dat conferentieoord.

Lees meer van Taco Oosterkamp:

Bekijk groeitips van Taco Oosterkamp:

Bij de collega's van Sprout geeft Taco Oosterkamp tips om je bedrijf sneller te laten groeien. Bekijk de video's:

Foto boven via Flickr.com