Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leiding geven is een vak. Waarom laten we mensen daar zomaar ‘inrollen’?

Leiding geven is echt een vak, constateert Taco Oosterkamp. Waarom promoveren we dan nog steeds iedere goede professional tot manager?

Ik was laatst in Londen en enorm aan het genieten. Van het verrassend lekkere weer, van de stad (Londen is altijd mooi) en van het chique hotel waar ik logeerde. ‘s Ochtends in de ontbijtzaal vertelde ik de serveerster dat ik glutenvrij moet eten. Prompt haalde zij haar cheffin erbij, die me vertelde dat – op het brood na – het hele buffet glutenvrij was. Bovendien zou ze voor mij speciaal glutenvrije toast gaan halen.

Achtergebleven gluten

Dat soort service en vriendelijkheid kan ik erg waarderen. De toast was heet en zag er heerlijk uit. Ik liep nog even naar het buffet om boter te pakken. En daar rook ik onraad. Daar stond namelijk een broodrooster waarin iedereen zijn boterhammen kon roosteren. Voor de zekerheid checkte ik nog even bij de cheffin of ze ook mijn brood in dat apparaat had geroosterd. En ja, daar had ze helaas diezelfde broodrooster voor gebruikt, waardoor alle achtergebleven gluten netjes op mijn toast terecht konden komen. Toen ik verder doorvroeg, bleek ook de worst op het buffet toch tarwe te bevatten.

Het mooiste vijfsterrenhotel aller tijden

Je kunt dus het mooiste vijfsterrenhotel aller tijden hebben, maar als je personeel niet écht weet waar ze het over hebben, gaat het toch mis. En zo moeilijk is het niet. Voor wie z’n brood verdient met het serveren van voedsel, zou het niet te veel gevraagd moeten zijn om in elk geval de 10 belangrijkste voedingsallergieën te kennen. Met een cursus van 2 avonden moet je al een eind komen.

Wie z’n brood verdient met voedsel serveren, moet eigenlijk wel de 10 belangrijkste voedingsallergieën kennen.’

Neem je vak serieus

Als je een professional inhuurt, ga je ervan uit dat die zijn vak serieus neemt. En dat geldt niet alleen voor hotelpersoneel. De koffie bij de psycholoog is vast heerlijk, maar daarvoor kom je er niet. Je verwacht een gesprek wat inzichten oplevert. En als je een bouwbedrijf inhuurt, ga je ervan uit dat zij alles weten over de belastbaarheid van muren en pilaren. Een tandarts die zijn patiënten ernstige schade toebrengt, wordt ontslagen, uit het register geschrapt en misschien zelfs in staat van beschuldiging gesteld. En we zijn collectief verontwaardigd als zo iemand naar Frankrijk verhuist en daar vrolijk doorgaat met zijn praktijken.

We zijn collectief verontwaardigd als een slechte tandarts in Frankrijk vrolijk doorgaat met zijn praktijken.’

In het diepe

Maar hoe zit dat eigenlijk met onszelf? Wij die leiding geven? Nemen wij ons eigen vak wel serieus? Toen ik laatst tijdens mijn masterclass delegeren vroeg wie van de 70 deelnemers ooit echt een goede training in leiderschap had gevolgd, gingen er 5 (!) handen omhoog. Blijkbaar maken we nog steeds de meeste mensen manager door ze maar gewoon in het diepe te gooien.

Het ‘Peter Principle’

Ken je het Peter Principle? In dat boek beschrijft Laurence Peter dat werknemers binnen een hiërarchie consequent één promotie te veel krijgen. Als je bijvoorbeeld je hypotheek wilt verhogen, rest je als softwaredeveloper in veel bedrijven niets anders dan ook maar manager worden. Maar lang niet elke supergoede programmeur is ook een goede manager. Gek zeg, dat er zoveel gemopperd wordt op managers.

Lang niet elke goede programmeur is ook een goede manager. Gek zeg, dat er zoveel gemopperd wordt op managers.’

Vertrekreden #1

Gallup heeft onderzoek gedaan naar waarom mensen van baan veranderen. Meer geld verdienen, betere kansen op promotie, meer afwisseling en uitdaging? Nee, het zijn niet de belangrijkste redenen om van baan te switchen. Als reden nummer 1 om van baan te veranderen, zegt de helft van de medewerkers: om weg te komen van een direct leidinggevende. Uit dat onderzoek blijkt ook dat de engagement van medewerkers voor maar liefst 70% wordt bepaald door de managers.

Als reden nummer 1 om van baan te veranderen, zegt de helft van de medewerkers: om weg te komen van een direct leidinggevende.’

Stapje hoger

Wat is dan de reden dat nieuwe managers vaak niet serieus worden opgeleid? Is het te duur? Is het te moeilijk? Is het de moeite en het geld niet waard? Is het makkelijker om iemand die al goed functioneert gewoon maar een stapje hoger op de ladder te zetten? Alsof een slecht functionerende manager geen geld kost!

Echt een vak

Dus mocht je op het punt staan om één van je teamleden manager te maken, denk er dan goed over na hoe je hem of haar kunt helpen om die stap te maken. Leiding geven is echt een vak. Of ben je zelf een manager die ‘erin gerold’ is? Dan is het geen gek idee om je eigen opleiding in elkaar te schroeven. Maak bijvoorbeeld een lijst met boeken die je zouden kunnen helpen. Vraag je collega-managers om tips. En let op je eigen leerstijl: lees je makkelijk, of luister je liever? Ben je een effectieve autodidact, of heb je een stok achter de deur nodig voordat je het echt gaat doen? Als je een vorm kiest die aansluit bij je persoonlijkheid, gaat leren een stuk makkelijker. En sneller.

Als je een vorm kiest die aansluit bij je persoonlijkheid, gaat leren een stuk makkelijker. En sneller.

Zoek een mentor

Je kunt ook een mentor zoeken. Wie van je collega’s vind jij een goede manager? Vraag haar of hem om elke maand een keer samen koffie te drinken. En neem dan de tijd om de problemen waar je tegenaan loopt met hem of haar te bespreken. Nog mooier is het als je ook een mentor of coach buiten je bedrijf vindt. Die kan je helpen met ideeën van buiten je organisatie. Of zoek andere managers die in hetzelfde schuitje zitten. Ga een paar keer per jaar samen lunchen. Als je dan elk een issue inbrengt waarop de anderen kunnen reageren, heb je opeens een waardevolle intervisiegroep op wie je kunt etrugvallen.

Toevallig een allergie?

En natuurlijk help ook ik je graag om meer, beter en slimmer te gaan delegeren. Na afloop van m’n masterclass nodig ik je dan graag uit voor een feestelijk diner. En als je toevallig ook een voedselallergie hebt: ik heb gelukkig uiteindelijk een hotel gevonden met mensen die wél goed snappen hoe dat werkt.

Meer Taco’s?

Foto via Pixabay