Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Als je niet weet wie je bent, kun je ook niet productief zijn’

Voordat je productief kunt zijn, moet je eerst weten hoe je zelf in elkaar steekt, betoogt productiviteitsgoeroe Taco Oosterkamp.

Het is alweer een paar jaar geleden. Door de ramen van een prachtige vergaderzaal zie ik de ochtendzon in de Amsterdamse gracht schijnen. Op de een of andere manier merk ik aan mezelf dat ik het toch wel spannend vind. Vandaag beginnen Marleen Kruyswijk en ik met een nieuwe groep. Acht directeuren van groeiende bedrijven willen door ons getraind en gecoacht worden om extreem productief te worden. Samen met hun team. Deze eerste dag zet de toon, dus die moet goed gaan, anders hebben we nog een zwaar jaar voor de boeg.

Tikje te lui

Zolang ik me kan herinneren ben ik gefascineerd door productiviteit. Dat klinkt heel nobel, maar waarschijnlijk ben ik gewoon net een tikje te lui om harder te werken dan strikt noodzakelijk. Dat zal het wel zijn.

Managen is complex

Ik geniet vooral van mijn werk met directeuren en managers omdat ze op zoveel verschillende manieren productief kunnen zijn. Er zijn ongewoon veel vaardigheden, aandachtsgebieden en stakeholders waar je als leider mee te maken hebt. Daar kan zelfs een baan als luchtverkeersleider niet tegenop. En dat mag wel eens gezegd worden: goed managen is een bijzonder complex vak.

Getrouwd, maar niet happy

Twee van onze deelnemers, ik zal ze Erik en Joost noemen, werken al jaren samen en maken spectaculair mooie producten. Maar wat wij vandaag zien zijn een stel directeuren die in de woorden van een andere deelnemer, ‘wel getrouwd, maar niet meer happy’ zijn. Zelf geven ze hun samenwerking een mager zesje. Net geen onvoldoende.

Test: kent u uw test?

Natuurlijk ontkom je als moderne manager haast niet meer aan het doen van een Belbin-teamrollentest, DISC-analyse, of het invullen van een MBTI-profiel. Maar helpt dat nou echt? Daarom organiseerden wij in 2012 een onderzoek onder directeuren en managers om te kijken of ze de resultaten van die persoonlijkheidstests nog wel uit hun hoofd weten.

74%: nee

Wat bleek? Van alle respondenten wist 74% geen enkel testresultaat te noemen. Geen enkel. En let wel – dan gaat het om hun eigen uitslagen, niet eens om die van hun medewerkers! Maar als de resultaten van zo’n test impact moeten hebben in het organiseren van je dagelijkse werk, dan moet je natuurlijk nog wel de uitslagen bij de hand hebben. Net zoals de ‘7 Habits of Highly Effective People’ niet zoveel zin hebben als je er nog maar één of twee weet te noemen.

Hekel aan een hokje

En natuurlijk zegt zo’n test niet alles. Bij productiviteit speelt veel meer mee, zoals je ervaring, passie en van welk soort werk jij energie krijgt. Bovendien hebben veel mensen er een hekel aan om in een hokje gestopt te worden. Daarom adviseer ik altijd om er minimaal 5 te doen, dan ben je ook meteen weer van dat probleem af. Maar als je dit soort testjes met ontspanning en relativering bekijkt, kunnen ze je een mooi nieuw perspectief geven op de belangrijkste mens in jouw leven: jijzelf.

Soms botsen

Daarom analyseerden wij ook de profielen van onze directeuren op praktische toepassingen. Wat bleek? Erik geniet vooral van details, het uitzoeken van complexe puzzels en het verzamelen van nieuwe informatie. Allemaal heel nuttige vaardigheden. Joost had een totaal ander profiel: hij krijgt energie van dingen uitproberen, lekker veel afwisseling en hier en daar wat risico nemen om het werk sneller gedaan te krijgen. Opeens werd het duidelijk waarom ze soms botsen en een stuk minder plezierig en productief samenwerken dan zou kunnen.

Elkaar aanvullen

In de loop van een jaar hebben ze samen het roer omgegooid. Alle verantwoordelijkheden en taken zijn opnieuw besproken en ze hebben hun werk totaal anders verdeeld. Erik krijgt voortaan de uitzoekklussen, Joost zorgt voor tempo waar dat nodig is. Opeens zaten ze elkaar niet meer in de weg, maar vulden ze elkaar perfect aan.

Niet wereldschokkend

Je hoort mij niet zeggen dat dit een wereldschokkende ingreep was, maar het leverde mooi wel een forse verandering op in hun werkplezier. En in de loop van twee jaar zagen ze de omzet van hun belangrijkste product verdubbelen. Over productiviteit gesproken…

 

Bekijk groeitips van Taco Oosterkamp

Bij de collega's van Sprout geeft Taco Oosterkamp tips om je bedrijf sneller te laten groeien. Bekijk de video's: