Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een dag zonder internet blijkt ook zo zijn voordelen te hebben

Wat als het internet uitvalt? Onderneemster Kristel Groenenboom ontdekt dat er niet alleen maar nadelen aan zitten.

Grote stress op kantoor: de server doet het niet. Het is vrijdagmiddag en wij hebben geen internet. Dramatisch, want meteen valt heel ons kantoor stil. Mail ontvangen of versturen kan niet, en zelfs Facebook doet het niet…

Dramatisch, zelfs Facebook doet het niet…'

Prehistorische fax

Gelukkig hebben we nog een prehistorische fax staan en hé, de telefoon werkt ook nog. Mooi, we kunnen dus nog een teken van leven geven. Alleen onze stagiair keek wat vreemd op toen hij over die fax hoorde. ‘Dat heb ik eigenlijk nog nooit ergens gezien. En dat jullie hem nog gebruiken ook… Hihi.’

Allemaal online

Zonder internet kun je tegenwoordig nauwelijks meer. Communiceren met je klanten? Betalingen verrichten, in het boekhoudprogramma? Het gebeurt allemaal online. Aan de andere kant; geen internet hebben is ook een goede reden om wat anders te doen. Wat stukken lezen. Eens diep nadenken. Samen vergaderen. Of op tijd naar huis. Het is nu toch zo’n mooi weer.

Geen internet? Wat stukken lezen. Eens diep nadenken. Samen vergaderen. Of op tijd naar huis.’

Pfff…

Op maandag is iedereen blij dat de server het weer doet. Pfff, we kunnen weer normaal communiceren. Wel krijgen we te horen dat een normale server 5 jaar meegaat. Laat onze kast nu juist zijn eerste jubileum beleefd hebben. Dat gaat weer wat kosten!

In recordtijd verouderd

En dan zijn we er nog niet… Ook onze website is 5 jaar geworden, dus die is toe aan een update en een verfrissende look. Een collega moppert: ‘Dat is lekker. Die nieuwe techniek is in recordtijd verouderd. Geef mij maar mijn oude telefoon. Die doet het altijd. Jullie altijd met dat mailen. Jullie presteren het zelfs te mailen naar je collega die 1 verdieping hoger zit. Dat is toch geen communicatie meer…’

Jullie presteren het zelfs te mailen naar je collega die 1 verdieping hoger zit. Dat is toch geen communicatie meer…’

Allemaal dezelfde aanvragen

Hij krijgt bijval van een collega, die het enorm irritant vindt om 4 dezelfde aanvragen te krijgen. ‘Dat heb je met dat internet. Eén druk op de knop, even kopiëren en plakken en ze kunnen aan Jan en alleman alles maar aanvragen. Vroeger kregen we de helft van het aantal aanvragen. Het is deprimerend om je scoringskans op al die offertes bij te houden. Daar begin ik niet meer aan.’

Achterlijke filmpjes

Onze elektriciën hoort het gesprek aan en voegt eraan toe dat hij helemaal gek wordt van smartphones. ‘Zit je ’s avonds aan tafel, zitten mijn kinderen heel de tijd met dat ding te spelen. Je kunt geen normaal gesprek meer voeren. Om maar te zwijgen over die achterlijke filmpjes waarnaar ze kijken…’

Je kunt geen normaal gesprek meer voeren. Om maar te zwijgen over die achterlijke filmpjes waarnaar ze kijken…’

Echt een zwarte dag

De volgende dag screenen we een sollicitant via Facebook. De boosheid over het uitgevallen internet is even geluwd. Er zitten ook voordelen aan, geven we allemaal toe. Aan de andere kant: we zijn er tegenwoordig ook echt afhankelijk van. Het is echt een zwarte dag op kantoor als de mail niet werkt doordat een of ander kastje kapot gaat, of de telecompartner besloten heeft onderhoud te plegen aan de glasvezelkabel, terwijl niemand daarvan op de hoogte was. Er was een mail gestuurd, maar een collega had die per ongeluk gedeletet.

Het is echt een zwarte dag op kantoor als de mail niet werkt doordat een of ander kastje kapot gaat.'

Zijn de facturen verstuurd?

De volgende schrik kwam toen bleek dat het boekhoudprogramma niet aangeeft of de digitale facturen daadwerkelijk zijn verstuurd. Tja, een van onze leveranciers had nu echt de factuur niet ontvangen. Het was dit keer geen flauwe smoes voor betalingsuitstel. En zo heeft ieder nadeel wel een voordeel. Door de besparing op postzegels door de online facturatie, kunnen we nu de website laten aanpassen. Dan zijn we binnenkort weer helemaal up-to-date.

Meer over Kristel Groenenboom:

Foto via Flickr.com