Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kristel Groenenboom: Voetbal is ook op de zaak de belangrijkste bijzaak

Kristel Groeneboom verdiept zich in voetbal. Niet omdat ze een fan is, maar omdat de sport de verhoudingen op de werkvloer bepaalt.

Bij ons op kantoor start bijna iedere vergadering met voetbalpraat tot het je neus uitkomt. Zo leerde ik in de loop van de tijd een hoop over voetbal. Zo ben ik er inmiddels achter dat winnen niet genoeg is. Het moet ook een goede wedstrijd zijn. Tijdens de pauze worden doelpunten of missers nog eens nagekeken op Youtube om uitgebreid te worden besproken met de collega’s. Het teamwerk, de strategie en goede passen, daar draait het om.

Maar nog veel belangrijker: spelers moeten ervoor vechten. De passie moet van het veld afspatten. Met opgeheven hoofd verliezen is minstens even belangrijk als winnen. Iets wat veel vrouwen niet begrijpen. De ploeg heeft toch gewonnen?

Iedere hal in onze fabriek support een andere ploeg. Het lijkt wel of we onze medewerkers erop selecteren. PSV, NAC, Feyenoord en zelfs Ajax zijn vertegenwoordigd met een vlag per afdeling. Dan heb je nog de verschillende soorten supporters. De echte Feyenoord-supporter gaat nooit naar De Arena, al krijgt hij er een miljoen voor. Het is zelfs gebeurd dat een van onze lassers niet meer met zijn collega wilde praten. De bewuste collega was een weekendje weggeweest naar Amsterdam. Dat doe je toch gewoon niet als Feyenoorder?

Gratis kaartje voor verkeerde club: het blijft verraad

Er zijn meer taboes. Het kan het absoluut niet dat je als NAC'er naar een Feyenoord-wedstrijd gaat kijken, ook al heb je gratis kaartjes gekregen van een bevriende ijzerleverancier. Het is en blijft verraad.

Al gehoord van de Teletekst-supporter? Die volgt voetbal op de tv en gaan nooit naar een live match. Een echte diehard gaat zelfs naar oefenwedstrijden kijken. Mijn collega is er zo een. Die doet vaak een poging om het zijn vrouw uit te leggen. "Schat, ik ga kijken hoe de nieuwe spelers presteren. Het opkomende talent in de club ontdekken. Ja , schat dat romantisch avondje uit doen we volgende week. Goed?"

Voetbal camoufleert vaak gevoeligheden in het bedrijfsleven. Problemen met de levertijd of een fout in het product: je start het gesprek toch gewoon over voetbal. Als de klant of de milieu-inspecteur toevallig voor dezelfde ploeg is, dan sta je een streepje voor, toch ?

Wel daal je gelijk in geloofwaardigheid als je jezelf uitgeeft voor een voetbalfan, maar niet weet dat NAC dit jaar gedegradeerd is naar de Jupiler League. "Goh, die vent zegt geïnteresseerd in voetbal te zijn, maar die weet niet eens in welke competitie de ploeg speelt. Die moeten we ook niet meer serieus nemen", hoor ik mijn collega nog zeggen.

Het moment waarop de loting van de Champions League bekend wordt gemaakt, is voor veel mannen vaak spannender dan het telefoontje of je een grote offerte hebt binnengehaald. 

Als je geluk hebt, dan volgt je collega waar je de hele dag mee op kantoor zit niet alle competities. Champions league, premier league, eredivisie. Is toch verrekte moeilijk om al die verschillende leagues, clubs en spelers uit elkaar te halen?

Het gevaar van voetbalpools

Het gevaarlijkst zijn de voetbalpools op de zaak. Ruzie en discussies gegarandeerd, zeker als er geld wordt ingezet. Wat als Jan de pool wint, maar nog niet had ingelegd? Of als zijn collega Hendrik een groot stuk taart heeft opgegeten en niet het lijstje van de scorestand had ingevuld.

Ondertussen heb ik de wijze raad opgevolgd van een collega-ondernemer om geen weddenschappen om geld in ons bedrijf toe te laten. Daar komt inderdaad altijd gedoe van. Voor de echte voetbalfanaat draait het toch om de eer bij een voetbalpool en niet om de materiele beloning. Hoe je het ook wendt of keert : voetbal en het bedrijfsleven zijn onherroepelijk met elkaar verbonden.

Foto: Kailen Jay, Flickr.com