Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 x generatie Y-flauwekul

Jonge mensen (‘generatie Y’) zijn aliens op de werkvloer, die een eigen aanpak vragen. Wie dat zegt? Consultants.

Het kan niet anders of er gaat een enorm fascinerende werking uit van jonge mensen. De boeken en artikelen geschreven over ‘generatie Y’, ‘generatie Einstein’, of hoe je ze wilt noemen, vallen niet te tellen laat staan lezen. De werknemers van de 21e eeuw zijn compleet anders dan hun oudere lotgenoten (om al die boeken oneerbiedig in één zin samen te vatten), en bedrijven moet zich daar goed op voorbereiden.

Waarom? Om ze binnen te halen. Om ze te motiveren. Om te zorgen dat ze niet weglopen, want de nieuwe collega’s zijn ongeduldige standjes, die in no-time hoppen naar een andere job. Dat komt doordat het mensen zijn die in een snelle en uitdagende wereld zijn opgegroeid, en er de brui aan geven als hun omgeving niet uitdagend genoeg is.

Is daar hard bewijs voor? Nee, het is een van de 6 hardnekkige mythes over de jeugd. Hier komen ze.

#1 Ongeduldige uitdagingzoekers

Dat het tijdperk van ‘de baan voor het leven’ voorbij is, weten we nou wel. Verder is er weinig ondersteuning voor dat jonge mensen zulke ongeduldige draaideurwerknemers zouden zijn. In een Amerikaans onderzoek van de Corporate Leadership Council werden gedurende 3 jaar 400.000 werknemers in verschillende leeftijdsgroepen onderzocht. Conclusie: jonge werknemers zijn feitelijk loyaler dan oudere collega’s. Als wordt gevraagd of ze zich verplicht voelen hun werkgever trouw te blijven, zegt 36 procent van de jongeren daar ja op, tegenover slechts 31 procent van de 50-plussers. Jongeren hebben ook méér vertrouwen in de goede wil van hun werkgever dan ouderen, blijkt uit hetzelfde onderzoek.

#2 Zelfstandige doeners

Jongeren zijn opgevoed met een grote mate van zelfstandigheid en betreden zelfbewust de arbeidsmarkt. Ze willen dus niet belemmerd worden door nodeloze regels, hiërarchie en verplichtingen. Dat klinkt positief, maar je kunt het ook anders opschrijven. Jongeren zijn het product van de anti-autoritaire opvoedingsstijl (waar de laatste tijd zo veel discussie over is, gezien hun aanpassingproblemen waar scholen mee kampen). Ze zijn vermoedelijk méér dan eerdere generaties gewend hun zin te krijgen. Onderzoekers van Motivaction noteerden vorig jaar een aantal nadelen van die grote zelfbewustheid, namelijk zelfoverschatting, een narcistisch wereldbeeld en een gebrek aan solidariteit. Jonge werknemers dichten zichzelf onwaarschijnlijke leiderschapskwaliteiten toe.

#3 Snelle kennisverwerkers

De nieuwe werknemers zijn opgegroeid in de informatiemaatschappij en zijn gewend dat kennis elk moment op afroep beschikbaar is. Ze gaan geen dikke boeken lezen – als ze iets willen weten, klappen ze hun computer open. Dat kan wel zo zijn, maar een betreurenswaardig feit is dat het met de algemene ontwikkeling van de jeugd niet best is. De generatie die door haar fans liefkozend ‘generatie Einstein’ wordt genoemd, wordt eerder steeds dommer dan slimmer. Vooral in Nederland wordt dat een probleem: ons land zakt op de internationale ranglijstjes en de ‘geletterdheid’ daalt ook in absolute zin. Het lijkt er dus meer op dat jonge mensen voortdurend informatie moeten opzoeken omdat ze zelf minder weten.

#4 Multitaskers

In tegenstelling tot hun starre oudere collega’s weten de jonge werknemers moeiteloos om te gaan met meerdere informatiebronnen tegelijk. Ze hebben Facebook en Twitter openstaan terwijl ze hun werk doen. De oudere werkers (en de schrijvers van die boeken over generatie Y) kijken vol bewondering naar zulke lenigheid van geest, maar het is misplaatste bewondering. Multitasken is een zwaar overschatte eigenschap; het is funest voor de concentratie en daarmee het werk. Wat Facebook betreft: neuroloog Susan Greenfield van de Universiteit van Oxford waarschuwt dat overmatige socialemediagebruik door kinderen leidt tot minder analytische vermogens en tot pathologische zelfoverschatting.

#5 Gamers

De jongeren anno nu, vers van hun computerspelletjes aan hun eerste baan begonnen, zijn op zoek naar leuk, uitdagend werk en willen geen geestdodende klusjes doen. Geef ze daarom stimulerende taken! De schrijvers van de boeken die dit soort adviezen geven (doorgaans consultants), zijn misschien vergeten hoe ze zelf de arbeidsmarkt opkwamen. Ik kan me n.l. moeilijk voorstellen dat ze bij hun eerste werkgever binnenkwamen met de mededeling: ‘geef mij maar een saaie klus!’ Elke jongere (van elke generatie) zou graag vanaf het begin uitdagend werk doen, maar de realiteit is nu eenmaal anders. Als jongeren binnenkomen met het idee dat hun werk elke dag net zo spannend is als hun computergame, zullen ze er heel snel aan moeten wennen dat ze zich hebben vergist.

#6 Bijzonder! Uniek! Geweldig!

'Toon mij uw geboortebewijs en ik vertel hoe u in elkaar zit.' De afgelopen jaren heeft het generatiedenken een ongekende vlucht genomen. De twintigers die nu de arbeidsmarkt opkomen worden generatie Y genoemd (omdat de vorige generatie X heette), maar ook de netwerkgeneratie, screenagers, grenzeloze generatie, gamer generation en generatie Einstein. Let op, de volgende generatie staat al weer te popelen: generatie Z of millenials (geboren na 2000).

En vooral: nieuwe überhypeopkloppers staan al weer klaar om boeken te schrijven over deze raadselachtige generatie met haar bijzondere eigenschappen, die vanaf 2023 de werkvloer op komt. In 2023 al! Dus wees vooral goed voorbereid.

De harde waarheid over generatie Y is dat jonge mensen weliswaar niet hetzelfde zijn als oude mensen, maar dat er bijzonder weinig bewijs is voor diepgaande verschillen. Ja, de hoeveelheid haar (bij mannen) en het brilgebruik zijn duidelijk anders. En de druistigheid, ongeduldigheid, overmoed, het enthousiasme en de energie ook. Zo is het altijd geweest. Ze komen er heus wel, die Y-ers, ondanks hun anti-autoritaire opvoeding en basisschool waar iets te veel ludieke projecten de plaats innamen van de lesstof.

En hoe het met die boeken zit? Laat ik zo zeggen: onderzoekers van de Corporate Leadership Council kwamen een bedrijf tegen dat al miljoenen had geïnvesteerd in een programma ten behoeve van de generatie Y-werknemers. Diezelfde onderzoekers concludeerden dat de meeste veronderstelde verschillen op fabeltjes berusten. Hebben de HR-managers van het betreffende bedrijf misschien te veel van dat soort boeken toegestuurd gekregen (van hun consultants)?

 

Eerdere afleveringen van Hypewatcher: