Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pop-up store op kantoor: kies je maatpak

Ondernemer Arthur Vinkenoog merkt wel dat vrouwen meer plezier halen uit zelf winkelen dan de gemiddelde zakenman. Hij is regelmatig bij bedrijven op de Zuidas te vinden om mannen maatpakken aan te meten met zijn bedrijf Pakkend Zakelijk. ‘Mannen willen het gemak.’

Pakkend Zakelijk

Pakkend Zakelijk is niet enkel op mannen gericht, ze verkopen ook zakelijke kleding voor vrouwen. Toch is die minder in trek. ’90 procent van mijn klanten is man’, vertelt Vinkenoog. Niet alleen zakenmannen, het concept is voor iedereen bedoeld. ‘We komen op locatie als er minimaal vijf mensen zijn aangemeld.’

Pop-up store

Dat langskomen is heel simpel. De klant hoeft het kantoor niet eens uit, want Vinkenoog maakt een pop-up store binnen het bedrijf. In een vergaderzaal bijvoorbeeld. ‘De potentiële klant komt binnen op afspraak en dan vertellen we over het concept en alle mogelijkheden. We hebben ruim 3000 stoffen in de aanbieding en een klant kan het pak helemaal zelf samenstellen. We controleren eerst of het pak voor een speciale gelegenheid is bedoeld, of bijvoorbeeld om op kantoor te dragen. Moet het een zomer- of een winterpak zijn? Als dat allemaal helder is, gaan we het pak inmeten. Na vier weken komen we terug op de locatie om het pak af te passen. Nog een week later leveren we het af. We doen dit op locatie, omdat we onze klanten volledig willen ontzorgen. Zo blijft hun vrije tijd ook echt hun vrije tijd.’

Persoonlijk advies

De pakken kosten tussen de 450 en 1500 euro, afhankelijk van de stof die je kiest. In die prijs zit ook advies verwerkt van Pakkend Zakelijk. ‘Tijdens een afspraak kijken we naar de huidskleur, haarkleur, oogkleur en uitstraling van een persoon. Daar stemmen we ons advies op af. Ook is het belangrijk om te weten in wat voor branche de klant werkt, want een advocaat kleedt zich anders dan een bankier of horecaondernemer. Als laatst letten we natuurlijk goed op waar de klant zich prettig in voelt: dat is belangrijker dan de etiquette.’

Potentiële klanten kunnen van tevoren een online imagotest doen. ‘Elk bedrijf waar we onze pop-up store neerzetten krijgt een eigen website. Daar kunnen mensen de agenda zien, informatie lezen over ons concept en voorbeelden van de pakken bekijken. De imagotest is eigenlijk vooral gericht op bewustwording van wat je kleding (onbewust) uitstraalt.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samenwerking 

Pakkend Zakelijk is onderdeel van een groter concept. Vrienden van Vinkenoog startten tien jaar geleden Pakkend, een fysieke winkel voor maatpakken. ‘Zeven jaar geleden benaderden ze mij om mee te doen, ze wilden uitbreiden. Maar omdat ze geen extra aandeelhouder wilden, ben ik Pakkend Zakelijk als losse onderneming gestart. Ik werk alleen op locatie bij bedrijven en heb geen fysieke winkel.’ De twee bedrijven werken intensief samen en delen het concept, de collectie en het personeel. ‘We hebben tien medewerkers in dienst, afwisselend in de winkel of bij mij op locatie. We zijn dus officieel twee aparte bedrijven, maar aan de voorkant merk je daar niks van.’ Vinkenoog geeft aan elk jaar gegroeid te zijn in omzet, maar wil liever geen cijfers verschaffen.

Hergebruik

Omdat er ook wel eens pakken in de kast blijven hangen, heeft Vinkenoog begin dit jaar een nieuw initiatief opgezet: Second Life Suits. ‘Ik haal de pakken op bij klanten die ze niet meer gebruiken en laat ze stomen en eventueel maken als ze kapot zijn. Dan ga ik ze gratis aanbieden bij mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld aan vluchtelingen of werklozen of de werknemers van Brownies en Downies.’