Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Door internetmarketing zit je voor een dubbeltje op de eerste rij’

Marketing in tijden van internet is erg veranderd. Hoe kunnen bedrijven hun klanten nu het best bereiken? Het was een vraag die veel bedrijven bezig hield, want Maak ze gek! van Aartjan van Erkel werd in 2016 het meest verkocht via Managementboek.

Marketing in tijden van internet is erg veranderd. Hoe kunnen bedrijven hun klanten nu het best bereiken? Het was een vraag die veel bedrijven bezig hield, want Maak ze gek! van Aartjan van Erkel werd in 2016 het meest verkocht via Managementboek. Bent u verbaasd over het succes van het boek? ‘Het klinkt misschien stom, maar eigenlijk niet. Marketing is veranderd met de opkomst van internet, maar veel bedrijven hebben niet door wat voor kansen dat heeft opgeleverd voor hun bedrijf. Bovendien heb ik alle marketingtrucs uit mijn boek toegepast om te zorgen dat dit boek op nummer één zou komen. Mijn vorige boek bleef hangen op nummer twee, dus het was ook een persoonlijke wedstrijd.’ Wat zijn de belangrijkste technieken die je toegepast hebt? ‘De marketing begon niet toen we het boek af hadden: vanaf schrijfdag één hebben de uitgever en ik reclame gemaakt, zaadjes geplant die zich later uitte in de verkoop. Toen we eenmaal op nummer één stonden heb ik een e-book gepubliceerd, dat is de meest bijzondere marketing die ik voor mijn boek heb gedaan. Daarin beschreef ik hoe je op nummer één kunt komen. Het plan van het schrijven van een boek is er bij heel veel ondernemers, maar hoe zorg je nou dat het echt goed is? Dat boek werd meer dan 3000 keer gedownload. Daarmee kwam ik weer dichterbij het doel dat ik met dit boek wilde bereiken.’ Wat is het doel van zo’n boek? ‘Als je van tevoren bedenkt wat je wilt bereiken, kun je ook beter beargumenteren of je boek een succes geworden is. Mijn doel was om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen om mijn maillijst uit te breiden. Op die manier kan ik mensen betere bereiken met de trainingen die ik organiseer over internetmarketing. Dat is op deze manier goed gelukt.’ Wat is de grootste fout die bedrijven maken op het gebied van internetmarketing? ‘De minimale aandacht die besteed wordt aan copywriting. Tekst is de meest onderschatte factor om jezelf en producten te verkopen. Het grootste probleem van websites is dat ze vaak oersaai zijn. Teksten staan vol met clichés, en de tekst is enkel erop gericht om te verkopen. Maar wie echt wil verkopen, moet begrijpen dat een heel groot deel van de keuze voor een product onderbewust gemaakt wordt.’ ‘Het is daarom nodig om met tekst in te spelen op emoties. Geen overvloed aan bijvoeglijk naamwoorden, maar een beeld scheppen waar een potentiële consument iets mee kan. Hij wil iets voelen, het voor zich zien. Gebruik je alleen de rationele kant van tekst, dan heb je misschien 5 procent van je overtuigingskracht gebruikt.’ Is echt alles aan marketing veranderd door het internet? ‘Nee, maar wel heel veel. Het verkopen is hetzelfde gebleven, maar het gaat nu op een andere manier. Het is veel makkelijker en goedkoper geworden om een groter publiek te bereiken. Waar je eerder heel veel geld uitgaf aan bijvoorbeeld advertenties, kun je nu voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Het geheim ligt hem vooral in dat je een hoge likability factor voor je bedrijf creeert. Mensen moeten je leuk vinden. De opkomst van social media speelt daarbij een grote rol. Door daar actief op te zijn en je merk goed te branden, zullen mensen je sneller onthouden.’ Dat klinkt allemaal heel makkelijk. Waarom verkoopt jouw boek dan toch zo goed? ‘Veel bedrijven zijn huiverig of zien niet wat ze kunnen doen. Internet schilderen ze af alsof het alleen maar voor vloggers is, maar er valt zoveel te behalen. Wat sommige bedrijven ook lamslaat is dat er ineens zoveel mogelijk is: waar begin je als alles mogelijk lijkt? Het is een vertaalslag die je voor jezelf moet maken, maar de manier waarop de klant een beslissing maakt is in principe nog steeds hetzelfde. De mogelijkheden om ze over te halen om je product te kopen zijn alleen enorm gegroeid.’
Foto: Aartjan van Erkel

Bent u verbaasd over het succes van het boek?

‘Het klinkt misschien stom, maar eigenlijk niet. Marketing is veranderd met de opkomst van internet, maar veel bedrijven hebben niet door wat voor kansen dat heeft opgeleverd voor hun bedrijf. Bovendien heb ik alle marketingtrucs uit mijn boek toegepast om te zorgen dat dit boek op nummer één zou komen. Mijn vorige boek bleef hangen op nummer twee, dus het was ook een persoonlijke wedstrijd.’

Wat zijn de meest opvallende technieken die je toegepast hebt?

‘De marketing begon niet toen we het boek af hadden: vanaf schrijfdag één hebben de uitgever en ik reclame gemaakt, zaadjes geplant die zich later uitten in de verkoop. Toen we eenmaal op nummer één stonden heb ik een e-book gepubliceerd, dat is de meest bijzondere marketing die ik voor mijn boek heb gedaan. Daarin beschreef ik hoe je op nummer één kunt komen. Het plan van het schrijven van een boek is er bij heel veel ondernemers, maar hoe zorg je nou dat het echt goed is? Dat boek werd meer dan 3000 keer gedownload. Daarmee kwam ik weer dichterbij het doel dat ik met dit boek wilde bereiken.’

Waarom is het handig om een doel te stellen?

‘Als je van tevoren bedenkt wat je wilt bereiken, kun je ook beter beargumenteren of je boek een succes geworden is. Mijn doel was om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen om mijn maillijst uit te breiden. Op die manier kan ik mensen betere bereiken met de trainingen die ik organiseer over internetmarketing. Dat is op deze manier goed gelukt.’

Wat is de grootste fout die bedrijven maken op het gebied van internetmarketing?Marketing in tijden van internet is erg veranderd. Hoe kunnen bedrijven hun klanten nu het best bereiken? Het was een vraag die veel bedrijven bezig hield, want Maak ze gek! van Aartjan van Erkel werd in 2016 het meest verkocht via Managementboek. Bent u verbaasd over het succes van het boek? ‘Het klinkt misschien stom, maar eigenlijk niet. Marketing is veranderd met de opkomst van internet, maar veel bedrijven hebben niet door wat voor kansen dat heeft opgeleverd voor hun bedrijf. Bovendien heb ik alle marketingtrucs uit mijn boek toegepast om te zorgen dat dit boek op nummer één zou komen. Mijn vorige boek bleef hangen op nummer twee, dus het was ook een persoonlijke wedstrijd.’ Wat zijn de belangrijkste technieken die je toegepast hebt? ‘De marketing begon niet toen we het boek af hadden: vanaf schrijfdag één hebben de uitgever en ik reclame gemaakt, zaadjes geplant die zich later uitte in de verkoop. Toen we eenmaal op nummer één stonden heb ik een e-book gepubliceerd, dat is de meest bijzondere marketing die ik voor mijn boek heb gedaan. Daarin beschreef ik hoe je op nummer één kunt komen. Het plan van het schrijven van een boek is er bij heel veel ondernemers, maar hoe zorg je nou dat het echt goed is? Dat boek werd meer dan 3000 keer gedownload. Daarmee kwam ik weer dichterbij het doel dat ik met dit boek wilde bereiken.’ Wat is het doel van zo’n boek? ‘Als je van tevoren bedenkt wat je wilt bereiken, kun je ook beter beargumenteren of je boek een succes geworden is. Mijn doel was om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen om mijn maillijst uit te breiden. Op die manier kan ik mensen betere bereiken met de trainingen die ik organiseer over internetmarketing. Dat is op deze manier goed gelukt.’ Wat is de grootste fout die bedrijven maken op het gebied van internetmarketing? ‘De minimale aandacht die besteed wordt aan copywriting. Tekst is de meest onderschatte factor om jezelf en producten te verkopen. Het grootste probleem van websites is dat ze vaak oersaai zijn. Teksten staan vol met clichés, en de tekst is enkel erop gericht om te verkopen. Maar wie echt wil verkopen, moet begrijpen dat een heel groot deel van de keuze voor een product onderbewust gemaakt wordt.’ ‘Het is daarom nodig om met tekst in te spelen op emoties. Geen overvloed aan bijvoeglijk naamwoorden, maar een beeld scheppen waar een potentiële consument iets mee kan. Hij wil iets voelen, het voor zich zien. Gebruik je alleen de rationele kant van tekst, dan heb je misschien 5 procent van je overtuigingskracht gebruikt.’ Is echt alles aan marketing veranderd door het internet? ‘Nee, maar wel heel veel. Het verkopen is hetzelfde gebleven, maar het gaat nu op een andere manier. Het is veel makkelijker en goedkoper geworden om een groter publiek te bereiken. Waar je eerder heel veel geld uitgaf aan bijvoorbeeld advertenties, kun je nu voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Het geheim ligt hem vooral in dat je een hoge likability factor voor je bedrijf creeert. Mensen moeten je leuk vinden. De opkomst van social media speelt daarbij een grote rol. Door daar actief op te zijn en je merk goed te branden, zullen mensen je sneller onthouden.’ Dat klinkt allemaal heel makkelijk. Waarom verkoopt jouw boek dan toch zo goed? ‘Veel bedrijven zijn huiverig of zien niet wat ze kunnen doen. Internet schilderen ze af alsof het alleen maar voor vloggers is, maar er valt zoveel te behalen. Wat sommige bedrijven ook lamslaat is dat er ineens zoveel mogelijk is: waar begin je als alles mogelijk lijkt? Het is een vertaalslag die je voor jezelf moet maken, maar de manier waarop de klant een beslissing maakt is in principe nog steeds hetzelfde. De mogelijkheden om ze over te halen om je product te kopen zijn alleen enorm gegroeid.’

‘De minimale aandacht die besteed wordt aan copywriting. Tekst is de meest onderschatte factor om jezelf en producten te verkopen. Het grootste probleem van websites is dat ze vaak oersaai zijn. Teksten staan vol met clichés, en de tekst is enkel erop gericht om te verkopen. Maar wie echt wil verkopen, moet begrijpen dat een heel groot deel van de keuze voor een product onderbewust gemaakt wordt.’

‘Het is daarom nodig om met tekst in te spelen op emoties. Geen overvloed aan bijvoeglijk naamwoorden, maar een beeld scheppen waar een potentiële consument iets mee kan. Hij wil iets voelen, het voor zich zien. Gebruik je alleen de rationele kant van tekst, dan heb je misschien 5 procent van je overtuigingskracht gebruikt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is echt alles aan marketing veranderd door het internet?

‘Nee, maar wel heel veel. Het verkopen is hetzelfde gebleven, maar het gaat nu op een andere manier. Het is veel makkelijker en goedkoper geworden om een groter publiek te bereiken. Waar je eerder heel veel geld uitgaf aan bijvoorbeeld advertenties, kun je nu voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Het geheim ligt hem vooral in dat je een hoge likability factor voor je bedrijf creëert. Mensen moeten je leuk vinden. De opkomst van social media speelt daarbij een grote rol. Door daar actief op te zijn en je merk goed te branden, zullen mensen je sneller onthouden.’

Dat klinkt allemaal heel makkelijk. Waarom verkoopt uw boek dan toch zo goed?

‘Veel bedrijven zijn huiverig of zien niet wat ze kunnen doen. Internet schilderen ze af alsof het alleen maar voor vloggers is, maar er valt zoveel te behalen. Wat sommige bedrijven ook lamslaat is dat er ineens zoveel mogelijk is: waar begin je als alles mogelijk lijkt? Het is een vertaalslag die je voor jezelf moet maken, maar de manier waarop de klant een beslissing maakt is in principe nog steeds hetzelfde. De mogelijkheden om ze over te halen om je product te kopen zijn alleen enorm gegroeid.’