Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe etnomarketing je business nieuwe klanten kan brengen

Veel ondernemingen hebben het moeilijk om met consumenten uit een andere cultuur om te gaan. Hun vertrouwen winnen blijkt essentieel. Dat zegt Rachid Lamrabat in zijn nieuwe boek ‘Etnomarketing’.

Etnomarketing
Customers in supermarket queue Foto: Getty

Het feit dat veel moslimconsumenten vandaag je winkel niet binnenstappen of je product niet kopen, heeft volgens Lamrabat alles te maken met hun voorgevoel dat ze niet gerespecteerd zullen worden in wie ze zijn, in wat ze ervaren als hun identiteit, in hun moslim-zijn en de waarden die daarmee samengaan. In zijn nieuwe boek focust hij vooral op de moslimgemeenschap in ons land.

Eerst vertrouwen bouwen

Voor een moslimconsument matchen het DNA van een autochtoon merk of onderneming nooit volledig met zijn etnisch hybride DNA. Klassieke marketing vertrekt meestal vanuit het product en maakt het zo aantrekkelijk mogelijk voor de doelgroep. Etnomarketing gaat omgekeerd te werk. Je bouwt in de eerste plaats vertrouwen op bij de consument, en dan pas communiceer je over het product.

Etnomarketing is reversed marketing en heeft alles te maken met je houding ten aanzien van de moslimconsumenten, met je aandacht voor hun belevingswereld. En met hoe je die aandacht vertaalt in je aanbod en in je imago als bedrijf.

Geen ‘speciale’ verkoop

Dat is de theorie. De praktijk blijkt best wel complexer. Je mag vooral niet te hard je best doen, meent Lamrabat. Verkoop je producten niet als producten ‘voor moslims’, maar zorg er wel voor dat je aanbod inspeelt op de smaken en voorkeuren van moslims. En doe dat zonder jezelf daarvoor op de borst te kloppen of opportunistisch over te komen.

Toen Ikea in zijn vestiging in Anderlecht – waar 80 procent van het cliënteel moslim is en dus geen gehaktballetjes eet omdat ze niet halal zijn – vegetarische balletjes met couscous op de kaart zette en naast de hotdog ook een fishburger aanbood, was dat om meer variatie in het menu te brengen. Dat beide gerechten bedoeld waren voor een moslimpubliek, vertelde Ikea er niet bij. Een perfect staaltje geslaagde etnomarketing.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geef moslims vooral niet het gevoel dat ze als ‘van daar’ worden aangezien, verwittigt Lamrabat. Toenadering zoeken betekent ook niet dat je moet vergeten wie je zelf bent of je identiteit moet verloochenen. Respect betekent dat je je openstelt voor wie de andere is en de gevoeligheden van de ander respecteert.

Wil je het boek graag lezen? Bestel het hier.