Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eneco-directeur: ‘Wij geloven in energy as a service’

Eneco wil (ooit) energie gaan verkopen volgens het telecom-model, zegt commercieel directeur Erik van Engelen.

Twee jaar geleden werd het bedrijf nog voor gek verklaard toen de Toon werd geïntroduceerd, zegt commercieel directeur Erik van Engelen. 'Er was een enorm cynisme. Niemand zou zo'n kastje aan de muur gaan hangen, en wij zouden zoiets als groot bedrijf niet kunnen doen. Maar inmiddels werken er bij ons 300 man dagelijks aan Toon en wordt het apparaat door 80 procent van de gebruikers minstens twee keer per dag gebruikt.'

Eneco denkt dat er eind dit jaar 100.000 exemplaren van de interactieve thermostaat verkocht zullen zijn in Nederland. Het bedrijf blijft ondertussen nieuwe diensten uitrollen voor Toon. Zo werkt het apparaat vanaf volgende maand ook samen met Hue, de op afstand bestuurbare lampen van Philips, en wordt het voor iedereen mogelijk om applicaties te ontwikkelen voor Toon. Waarschijnlijk niet geheel toevallig werden deze aankondigingen gedaan in de week dat slimme thermostaat Nest voet aan de grond zet in Nederland, onder andere via een samenwerking met Essent. Hoe ziet Eneco de toekomst van Toon?

8 vragen aan Erik van Engelen:

MT: Eind dit jaar 100.000, hoeveel zijn het er nu?

Erik van Engelen: 'Op dit moment zitten we rond de 70.000. Uiteindelijk willen we het liefst naar 2 miljoen stuks, maar dat lukt niet met dit tempo, dan moeten we kijken naar andere businessmodellen. We zouden bijvoorbeeld kunnen overwegen om Toon onderdeel van onze standaard dienstverlening te maken, maar dat is nu nog wat voorbarig. Het zou een enorme financiele impact hebben en de vraag is hoe je zulke grote aantallen snel bij de klant kunt krijgen. Toon is nu vaak gekoppeld aan de slimme meter, we zijn afhankelijk van de uitrol daarvan. Er is dus een operationele beperking. Het zou sneller kunnen gaan als we klanten Toon zelf laten installeren, maar dat doen we liever niet.'

Waarom niet?

'We twijfelen er heel erg over. Aan de ene kant bespaart het enorm veel kosten, maar we hebben in andere industrieën gezien dat zelfinstallatie problemen met zich mee kan brengen. Het is de vraag of je dat moet willen. Stel dat er een technisch probleem ontstaat en de ketel doet het opeens niet meer. Dat risico willen we niet lopen.'

Is de investering in Toon al terugverdiend?

'Ik noem geen bedragen, maar het zijn behoorlijke investeringen. En investeringen die we nog niet hebben terugverdiend. De terugverdiensten zijn voor ons tweeledig. We vragen een abonnementsfee van 3,50 euro per maand, daarnaast zien we dat de bereidheid om klant te blijven groter is geworden. Dat is belangrijk in de energiebusiness.'

Toon is bedoeld om klanten inzicht te bieden in energieverbruik. Ondergraaf je zo niet je eigen businessmodel?

'Nou, het is de vraag of dat ons businessmodel is. Op het moment dat je 3,50 euro vraagt en de klant 10 euro bespaart, wil het niet zeggen dat er voor ons 10 euro marge is verdwenen. In die 10 euro zit ook een fors deel inkoop, energiebelasting en BTW en daar verdienen wij niet aan, de marges zijn dun. En, daarnaast, als je echt wilt verduurzamen, dan moet je dit wel durven doen.'

Verdient Eneco meer aan een klant via een abonnementsmodel?

'Nee, maar wij zouden wel het liefste een service-fee vragen aan al onze klanten, want het is niet in lijn met onze strategie om klanten meer te laten betalen voor meer verbruik. Binnen een abonnementsmodel zouden we betaald worden voor onze diensten, terwijl de energielevering gewoon doorgaat. Dat is wat bedrijven als UPC en KPN in feite ook doen.'

Hoe zou het UPC-model er bij Eneco uit kunnen zien?

'Ik kan jou alleen een Toon aanbieden, maar ook een Toon inclusief ketelcomfort, een Toon inclusief een service- en onderhoudscontract, of een Toon inclusief zonnepanelen. Zo zouden we allemaal stapeldiensten kunnen aanbieden, waar we een extra prijs voor vragen, terwijl we de energie zelf gewoon tegen kostprijs gaan leveren. Energy as a service dus. Voor de duidelijkheid: dit is wel een scenario voor de verre toekomst.'

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat doen jullie met de data die Toon verzamelt?

'We zouden data uit Toon kunnen inzetten om de energiebehoefte te balanceren, dat zou onze toepassing zijn. Maar wij vercommercialiseren geen data, we verkopen het niet aan anderen. Op termijn zou je ook naar pricing kunnen kijken. Welk moment is bijvoorbeeld het slimste om te leveren, en misschien zijn er kleinere tijdseenheden mogelijk waarin je de tarieven aanpast. Maar ook dat is toekomstmuziek.'

Geen spijt dat je niet hebt gewacht op een product als Nest?

'Nee. Wij zijn al in 2010 begonnen met de ontwikkeling van Toon en het is nooit onze bedoeling geweest om alleen een thermostaat aan te bieden. Dat stadium zijn wij zelfs al voorbij, het kunnen regelen van je temperatuur is tegenwoordig een bijproduct van Toon.'