Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De donkere kanten van Groupon

Groupon is als een komeet omhoog geschoten. In Nederland kortingsland werd de site met gejuich ontvangen. Maar de laatste tijd zijn er wel wat smetjes op het blazoen gekomen.

Groupon maakte vrijdag bekend de resultaten over het laatste kwartaal en heel 2011 bij te stellen. Er gaat 30 miljoen dollar van de nettowinst af. De bijstelling komt doordat bij duurdere 'deals' meer mensen dan verwacht hun coupons gebruiken. Over de boekhoudmethodes was bij de beursgang eind vorig jaar al het een en ander te doen. Volgens een artikel op Forbes was een van de prestatie-indicatoren waarin Groupon de marketinguitgaven niet meenam om die reden dubieus.

Negatieve berichtgeving

De kortingssite komt de laatste tijd vaker negatief in het nieuws. Na een stroom van kritische berichten op blogs erkende het bedrijf dat het zich schuldig had gemaakt aan linkspam, het misbruiken van internetfora en sociale media voor commerciële uitingen. In februari gaf de Reclame Code Commissie Groupon in Nederland nog een boete voor het misleiden van ondernemers.

En afgelopen zomer was er gedoe over de btw-afdracht van de deals. Ondernemers die met Groupon in zee gingen, meldden verrast te zijn dat zij opdraaiden voor de volledige btw, terwijl ze in de regel maar iets meer dan de helft van de verkoopopbrengst van de kortingscoupons krijgen. Miscommunicatie, of bewuste misleiding?

De grens opzoeken

Zo ontstaat een beeld van een eigenzinnig bedrijf dat steeds de grens opzoekt. Moet je zoveel btw afdragen? Groupon: Dat is niet ons probleem, kijk maar in de voorwaarden. Op ongeoorloofde wijze promotie maken via internetfora en social media? Groupon: Dat doen we stiekem en doortrapt, niemand die erachter komt. Accountingregels? Groupon: Wij weten het beter.

Twijfels over het businessmodel

Groupon wekt door deze houding irritatie terwijl ook steeds meer twijfels rijzen over de houdbaarheid van het businessmodel. De vrijdag aangekondigde winstbijstelling laat meteen een van de problematische aspecten hiervan zien. Namelijk dat Groupon een deel van zijn geld verdient als het zijn klanten een negatieve ervaring geeft: het niet meer kunnen incasseren van de coupons waarvoor ze wel betaald hebben, maar die zijn verlopen doordat ze niet op tijd zijn verzilverd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daarnaast is het concept kortingssite ook nog eens makkelijk te kopiëren. In Nederland is een waslijst aan dergelijke sites opgezet. Anders dan Groupon richten die zich vaak op een bepaalde niche: studenten, duurzame consumenten, je kunt het zo gek niet bedenken. En die specialisten hebben ook nog eens gezelschap van grote spelers als Marktplaats die ook kortingsdeals aanbieden.

Investeerders bekijken Groupon met argusogen

Resultaten bijstellen, daar houden ze niet van op Wall Street, en in de handel nabeurs ging de koers van het aandeel dan ook een aantal procenten onderuit. Nou is de aandelenbeurs natuurlijk niet meer dan een schimmenspel waar media en analisten elke dag een voetbalwedstrijd van proberen te maken. Maar het is wel duidelijk dat ook investeerders Groupon voorlopig even met argusogen zullen bekijken.

Lees ook:

Vergeet Sinek en Covey, dit zijn 8 nieuwe leiderschapsgoeroes met inspirerende ideeën

Neurodivergenten inzetten als kanaries, leiders die burgemeester moeten worden, de intelligentie van welzijn... Deze acht leiderschapsgoeroes komen met inspirerende concepten voor de uitdagingen op de werkvloer.

mita mallick rachel botsman greg brenarda
Mita Mallick, Rachel Botsman en Greg Brenarda. Foto: Getty Images

Als leider krijg je andere onderwerpen op je bord dan pakweg twintig jaar geleden: diversiteit en inclusie, mentaal welzijn en neurodiversiteit om er maar een paar te noemen.

De dino’s onder de leiderschapsgoeroes, zoals Steven Covey, Marshall Goldsmith, Peter Drucker of Michael Porter zullen je honger naar inspiratie niet stillen. Ook een Gemini van Google komt op de vraag, pardon prompt, naar nieuwe leiderschapsgoeroes met de bekende namen, zoals Brené Brown, Simon Sinek en Amy Edmondson.

Maar waar zijn de nieuwe leiderschapsgoeroes vandaag mee bezig? MT/Sprout dook in de lijstjes, zoals de Radar van Thinkers50, de Global Gurus en Young Global Leaders van het World Economic Forum. Dit is onze selectie: acht internationale leiderschapsgoeroes met een ander geluid en inspirerende concepten to watch.

Ludmila Praslova: Neurodivergenten inzetten als kanaries

Kanaries zijn lange tijd gebruikt om mijnwerkers tijdig te waarschuwen voor giftige dampen. Ludmila Praslova, een Russische die als hoogleraar in de VS werkt, trekt deze vergelijking nu door naar neurodivergente werknemers.

Zij ervaren de werkvloer op zo’n intense manier dat ze eerder aanvoelen wanneer die ongezond wordt. Pesten, een gebrek aan transparantie, lawaaierige kantoortuinen, allemaal elementen voor werkomgevingen waar mensen zich niet goed voelen.

Als leiders meer inzetten op de behoeftes van neurodivergente talenten, dan profiteert de rest daarvan automatisch mee. Hoe ze dat moeten doen, beschrijft ze in The Canary Code dat begin mei uitkomt.

Die kanariecode omvat onder meer flexibiliteit voor het invullen en deelnemen aan het werk, focus op output, transparante communicatie en aandacht voor rechtvaardigheid. Leiders kunnen rekenen op meer robuuste oplossing en productievere werknemers.

Lees ook: Managers zijn niet tegen autisten, maar ze moeten wel mee gaan borrelen

Thomas Roulet: Welzijnsintelligentie voor leiders

Leiders hebben nog altijd het idee dat leiderschap iets is wat ze niet hoeven te leren. Dat merkt Thomas Roulet elke keer opnieuw wanneer hij zijn leiderschapscursus start in het kader van de Cambridge-mba.

Ondertussen neemt het aantal afwezigen door stress, burn-out of andere problemen alleen bij organisaties maar toe. Roulet ziet welzijn op het werk vooral afnemen. Leiders moeten daarom werken aan een nieuwe set vaardigheden. Hij noemt dat well-being intelligence (WBQ).

Leiders moeten niet alleen weten wanneer hun mensen aan het worstelen zijn met angst en stress, maar ook begrijpen wanneer en hoe ze hen kunnen ondersteunen. Daarbij moeten ze ook de grondoorzaken van de problemen onderzoeken en aanpakken. Niet alleen op individueel niveau, maar ook op team- en organisatieniveau.

De Brits-Franse Roulet is auteur van The Power of Being Divisive. Hij werkt al aan een nieuw boek: Wellbeing Intelligence at Work.

Lees ook: Efficiëntiedrang gaat ten koste van werkgeluk

Mita Mallick: Vrouwen vragen wel om loonsverhoging

Mita Mallick haalt hardnekkige mythes onderuit over inclusie, gelijkheid en diversiteit. Bijvoorbeeld het idee dat vrouwen niet om loonsverhoging vragen. Dat doen ze wel, maar hun vraag wordt niet serieus genomen, afgewimpeld of gewoon genegeerd.

Aan leiders de taak om een werkomgeving te creëren waarin iedereen zich thuisvoelt. Mensen moeten zich gezien en gewaardeerd voor hun talent, om hun andere perspectieven en hun bijdragen.

Dat betekent dat leiders ook hun eigen vooroordelen moeten begrijpen en aanpakken. Als het gaat over het behoud van talenten, dan is inclusie de krachtigste tool die leiders tot hun beschikking hebben.

De Indiaas-Amerikaanse Mallick is de auteur van de bestseller Reimagine Inclusion. Ze wordt wereldwijd gezien als een expert in diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Lees ook: Diversiteitsquota zijn als pijnstillers, ze lossen het echte probleem niet op

Greg Bernarda: Up-ruptie vervangt disruptie

Na twintig jaar disruptie is het tijd voor iets anders. De Zwitser Greg Bernarda is de bedenker van het nieuwe concept up-ruptie. Dat gaat ook over het opschudden van vastzittende of verouderde praktijken, maar dan niet met het doel om ze te vernietigen.

Bernarda ziet meer in het optillen, om zo weer nieuwe waarde en meer betekenis te creëren. Up-ruptieve leiders overstijgen de gebruikelijk zakelijke efficiëntie en rationaliteit. Ze laten zich niet beperken door een industrie of sector, maar omarmen juist veel meer complexiteit.

Dit zijn de leiders van ecosystemen, met een veel grotere verantwoordelijkheid. Ze zorgen niet langer voor het eigen huis, maar voor een heel dorp, inclusief de infrastructuur en de uitbreiding daarvan. Dat klinkt als… een burgemeester. En zo noemt Bernarda de nieuwe leiders dan ook.

Lees ook: Hoe Brabant een succesvol ecosysteem voor startups bouwde

Rachel Botsman: Vertrouwen in een digitale wereld

Rachel Botsman lanceert in 2010 één van de tien ideeën die volgens Time de wereld gaan veranderen. Haar boek What’s Mine is Yours voorspelt de opkomst van de deeleconomie. Ze is meteen de grondlegger van het begrip collaborative consumption.

Zeven jaar later vestigt de Britse zich met haar tweede boek Who Can You Trust als expert in vertrouwen in een digitale wereld. Technologie ontmantelt vertrouwde instituten, maar ondertussen ontstaat er een nieuw soort vertrouwen – distributed trust noemt ze dat – via netwerken, organisaties en intelligente machines.

Vandaag geeft ze les aan Saïd Business School (Oxford) en begeleidt ze leiders in het bouwen, verliezen en herstellen van vertrouwen. Ze gelooft dat het toegeven van twijfel en het niet-weten een enorme boost is voor vertrouwen. Maar alleen als die leiders tegelijkertijd beloven dat ze er alles aan zullen doen om de juiste beslissingen te nemen.

Lees ook: Leiders moeten meer doen om werknemers voor te bereiden op AI

Chester Elton: Dankbaarheid is een leiderschapstool

Dankbaarheid is een essentiële eigenschap voor leiders vandaag. Daarmee bedoelt Chester Elton dat ze laten zien en voelen dat wat hun medewerkers doen belangrijk is. Uit meer dan twintig jaar eigen onderzoek blijkt dat hét succesrecept voor teams die goed presteren.

Geen angstcultuur creëren, maar juist waardering geven. Dit zijn leiders die hun mensen kennen en weten wat ze willen en ze daarbij helpen. Het gaat de jongere generaties niet om efficiëntie, maar om de impact die ze maken. Fouten maken is veilig, de inspanning wordt gewaardeerd, en het zijn leermomenten.

De Canadees heeft met co-auteur Adrian Gostick meerdere boeken geschreven: All In, The Carrot Principle, Leading With Gratitude en Anxiety At Work. Zijn Grattitude Journal telt inmiddels meer dan 300.000 abonnees.

Lees ook: Je dankbaarheid tonen, kleine moeite, groot plezier

Jon M. Jachimowicz: Passie vraagt om balanceren

Passie brengt heel wat positieve zaken met zich mee: het boost productiviteit en de groei en bloei van carrières. Maar, zo ontdekte Jon M. Jachimowicz, er kleven ook nadelen aan. Passie kan ook leiden tot uitputting en burn-out.

Voor de Amerikaanse Harvard-prof is passie een dynamisch gegeven: de boost aan energie is fijn, maar daarna zou ook een herstelperiode moeten volgen. Dat laatste gebeurt veel te weinig. Dat geldt voor werknemers én voor leiders.

Leiders kunnen met hun passie hun team uitputten, terwijl ze eigenlijk de werkdruk in balans moeten houden en moeten zorgen voor voldoende balans tussen werk en privé. Wie gepassioneerd is, werkt al gauw te veel uurtjes door en verwacht dat ook van anderen.

Jachimowicz wijst er ook op dat passie veel beter te zien is bij extraverte werknemers. Leiders mogen vooral niet vergeten dat introverte werknemers even gemotiveerd zijn. Alleen tonen ze dat op een andere manier, met de kwaliteit van hun werk bijvoorbeeld.

Lees ook: De kracht van de introverte leider

Céline Schillinger: Allemaal de barricade op

De Franse Céline Schillinger, founder en ceo van We Need Social, noemt leiderschap een ‘schadelijke ideologie’. Leiderschap schaadt individuen, organisaties en samenlevingen. Er dus staat ze op de barricade voor nieuwe en betere manieren om samen te werken en waarde te creëren.

Op naar collectief leiderschap, gebaseerd op drie pijlers: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Ze vertaalt dat Franse devies in haar  bekroonde boek Dare to Un-Lead wel naar de business, waarbij ze put uit haar eigen brede ervaring, onderbouwd met wetenschappelijke inzichten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ze is een fervente aanhanger van positief activisme, waarbij iedereen samenwerkt aan hetzelfde doel. Weg dus met de typische hiërarchie en iedereen voldoende empoweren om te leiden. De taak van leiders is mobiliseren en verbinden van communities. Ze zijn succesvol wanneer ze zichzelf overbodig maken.

Lees ook: De baas van Bayer draagt de leiding over aan de werkvloer